Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Data DVD-RW skivor går ej att läsa i nya PBG4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-30 07:32

Min nya PBG4 vägrar att läsa DVD-RW med data som jag bränt i en Superdrive med Toast 5.2.

Testade oxå i min gamla Pismo och den vägrar oxå. Jag vet dock att DVD-RW med video av samma fabrikat funkat i den tidigare.

Ngn som vet vad det kan bero på? PBG4 måste väl stödja DVD-RW med data, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 11:33

Min PB G4 (första modellen, 500MHz) kan inte läsa DVD-RW skivor. Inte min gamla iMac DV SE heller...

DVD-R går bra dock.

Har inte provat själv, men det ska ju gå enligt Apple, men enligt många på både MacNN och på Apple Discussion forums så verkar det funka halvdåligt. Kanske är det vissa märken som funkar?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 20:38

Vilka skivor använder ni?
Vi har precis konstaterat att "skit"-DVD-R och DVD-RW inte går att flytta mellan olika Macar med möjlighet att läsa formatet. Apples DVD-R är inga problem och Verbatims DVD-RW- och DVD-R-skivor fungerar också.
"Skitskivorna" var för övrigt köpte av någon PC-byggare och var märkta BULK-DVD och ljusblåa till färgen.

I iMac G4 17" funkade det inte med Philips DVD+R

Blä!
Finns det nån lista nånstans över vilka märken som funkar?

Anders

Har inte provat DVD-RW skivor själv, däremot köpte jag 10 st DVD-R från BULK-DVD och de funkar i alla fall bra, både på min PowerBook 1GHz Superdrive och vår Sony DVD-spelare till TV:n.

Att DVD+R inte fungerar är väl inget konstigt?
Apple stödjer ju inte + standarden alls så vitt jag vet..?!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 21:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Har inte provat DVD-RW skivor själv, däremot köpte jag 10 st DVD-R från BULK-DVD och de funkar i alla fall bra, både på min PowerBook 1GHz Superdrive och vår Sony DVD-spelare till TV:n.

Har du testat i en annan Mac?
Att de fungerar i en DVD-spelare är uppenbart. Dessa skivor är specialgjorda för hembrännare som inte vill köpa filmerna och för PS2/XBox-ägare som inte vill köpa spelen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Att DVD+R inte fungerar är väl inget konstigt?
Apple stödjer ju inte + standarden alls så vitt jag vet..?!

Se där ja.... så mycket visste Anders :rolleyes:

Tack Jürgen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Har du testat i en annan Mac?
Att de fungerar i en DVD-spelare är uppenbart. Dessa skivor är specialgjorda för hembrännare som inte vill köpa filmerna och för PS2/XBox-ägare som inte vill köpa spelen.

Ja, jag provade i en annan Mac, bara för din skull. Det funkade också utmärkt.

Det är en DVD jag gjort från vårt bröllop i somras med musik, bilder och videosnuttar. Blev riktigt bra för att vara första gången jag gjort en DVD-skiva.

Sen måste jag säga att jag inte riktigt gillar antydan att man bara gör DVD för att bränna filmer man inte vill köpa. Själv har jag tiotusentals digitalbilder som jag måste kunna förvara på något vettigt sätt. Att ha, som nu, ett 30-tal CD-skivor med brända bilder känns inte effektivt. Så att ha digitalbilderna på DVD känns mer bekvämt och lättare att söka.

1
Bevaka tråden