Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har jag för grafikresurser...?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad har jag egentligen för grafikresurser på min PowerBook (400 mhz, FW)?

Kör jag en Apple Systeminfomation så hittar jag (under tillägg) två .kext filer för ATIRadeon och två för ATIRage. Detta har jag väl ingen nytta av om jag inte har ett ATI grafikkort? Och det måste man väl sätta i separat (ingår inte som standard, menar jag)?
Hur ser jag om det finns något grafikkort i datorn? Borde väl synas under "Systeminformation"?

Under "Ramverk" hittar jag OpenGL.framework (OpenGL version 1.2.1.9.0). Har jag förstått saken rätt om jag säger att OpenGL är det som används om man inte har separat grafikkort?

Kan man sätta i ett grafikkort i PB´n? Om ja, är det lönt (tänker på spel för ungarna - och mig...)? Om ja igen, vilket rekommenderas?

/Bosse

Är det en PowerBook G3 400 du har? I så fall sitter det ett ATI Rage Mobility 128 i den, med 8 mb grafikminne.

Du har alltså redan ett grafikkort i maskinen, och kan lungt spela spel på den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Är det en PowerBook G3 400 du har? I så fall sitter det ett ATI Rage Mobility 128 i den, med 8 mb grafikminne.

Du har alltså redan ett grafikkort i maskinen, och kan lungt spela spel på den.

OK! Vi har förvisso alltid spelat spel med den (min dotter är SIMS-fan, grabben kör Diablo och jag Civ III och - numera - Exile). Men eftersom jag inte kan hitta någon som helst info om grafikkort, så utgick jag från att PB´n klarade det bra "av sig självt"...

Var kan jag se att jag har detta grafikkort? Hittar ingen info med Apple Systeminfo.

Om jag nu har grafikkort, varför blir det bättre grafik i Myst III Exile om jag väljer OpenGL istället Software (som jag antar hänvisar till mjukvaran för grafikkortet)? Eller vad innebär det att välja Software?

/Bosse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-21 09:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dr. Feelgood:
Om jag nu har grafikkort, varför blir det bättre grafik i Myst III Exile om jag väljer OpenGL istället Software (som jag antar hänvisar till mjukvaran för grafikkortet)? Eller vad innebär det att välja Software?

Software innebär väl (jag är ingen expert - rätta mig om jag har fel) att grafiken sköts från mjukvaran, d.v.s. din stackars 400 MHz:are får slita hund. OpenGL innebär att grafikkortets hårdvara tar hand om större delen av jobbet.

Citat:

citera:Var kan jag se att jag har detta grafikkort? Hittar ingen info med Apple Systeminfo.

Jag använder den lilla smarta programvaran Mactracker för att se info om alla Macmodeller.

Citat:

citera:Jag använder den lilla smarta programvaran Mactracker för att se info om alla Macmodeller.

Hej Mattias,

Det var inte riktigt det jag menade. Jag undrar hur jag kan få info om vad som finns i min maskin (Apple Systeminfo visar inget om grafikkort/grafikminne).

Å andra sidan; Mactracker var ju coolt! Fick helt plötsligt en annan PowerBook. Eftersom jag har FireWire, trodde jag att det är en PowerBook G3 FireWire jag har. Var det ju inte.. Det är en PowerBook G3 "Lombard"..
Vilket innebär att mitt grafikkort heter ATI Rage LT Pro...

/Bosse

Du måste ha läst fel. Eller så står det fel i Mactracker. Svart PowerBook med FireWire = "Pismo" skall det vara.

Mja, Apple själva kallar den för PowerBook G3 (Firewire). Kolla på http://www.info.apple.com/support/applespec.html

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Du måste ha läst fel. Eller så står det fel i Mactracker. Svart PowerBook med FireWire = "Pismo" skall det vara.

Pismo har en systembuss på 100 Mhz
Lombard på 66 Mhz.

Enligt Systeminformationen på min Mac så har jag 67 Mhz.
Det var det som fick mig att inse att jag har en Lombard.
FW kan väl ha monterats in i efterhand? (köpte den begagnad)

/Bosse

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Mja, Apple själva kallar den för PowerBook G3 (Firewire). Kolla på http://www.info.apple.com/support/applespec.html

Ja, det är lite förvirrande att vi konsumeter kallar burkarna för Pismo, Lombard, och Apple kallar dom för lite annorlunda saker. Eftersom Feelgood sa att han hade en "Lombard" så tyckte jag att jag kunde svara att han hade en "Pismo".

[ 21. Januari 2003, 11:34: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Enligt Systeminformationen på min Mac så har jag 67 Mhz. Det var det som fick mig att inse att jag har en Lombard. FW kan väl ha monterats in i efterhand? (köpte den begagnad)

Är det inte USB-kontakter då? Vad står det under maskinen för info? Lombard introducerades i Maj 99 och slutade tillverkas Feb 00. Pismo började i Feb 00 och slutade Jan 01.

För att göra allt glasklart....

PowerBook G3 (FireWire) aka "Pismo"

PowerBook G3 (Bronze Keyboard) aka "Lombard"

Nu är ju frågan; Ska jag vara tyst och låta er ana att jag lite rudis vad gäller Mac specs, eller ska jag vara uppriktigt - och därmed skingra alla tvivel...? :rolleyes:

Jag trodde att jag hade FW eftersom Systeminformationen under "FireWire" säger; "Inga FireWire-enheter hittades". Vilket jag antog var på grund av det lilla faktum att jag inte kopplat in några...
Dock, eftersom kommentaren alls finns där förutsatte jag att datorn hade FW. Om datorn inte har/är förberedd för FW verkar det ju lite omotiverat att ha rubriken i Systeminfon. (Å andra sida öppnar det ju för rubriker av andra kuligheter: "Fönsterhissar: Inga enheter funna", "Pilsner: TYVÄRR..")

Vände på boken och kollade in "jacken". Hur många FW-uttag fanns det...? Nada...

Så, jag har alltså en PowerBook G3 (Bronze Keyboard) "Lombard, 101". Utan FW...

/Bosse

1
Bevaka tråden