Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinköpt Powerbook - ladda batteri

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 11:24

Skall (förhoppningsvis) snart få min beställda Powerbook 12". Hur länge skall man ladda batteriet första gången?

Generell princip för sånna prylar brukar ju vara att tokladda dem i en halv vecka sen tömma batteriet helt och göra så några ggr. Gäller samma sak här? Man vill ju liksom ge sin älskling en bra start i livet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 11:31

Det står väl någonstans i handboken eller på Apples supportsida på webben? Det är väl ett litiumjonbatteri? 2,5 timme borde räcka.

använd först upp batteriet om det finns något kvar i det...ladda sen upp det helt - använd upp det helt (alltså tills datorn går ner i vila och inte bara säger åt dig att batteriet är slut) och ladda sen upp det helt igen - ladda ur det osv...bra är att sedan köra växelvis på ström och batteri så du håller igång det, då funkar batteriet bra lääääääänge....

//david

Om det är ett Li-jon batteri skall man ju helst inte köra slut på det, för det är då det tar stryk. Det bästa är att små-toppa av batteriet så ofta som möjligt.

/mikke

Citat:

citera: Det bästa är att små-toppa av batteriet så ofta som möjligt.

Vad innebär det då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 13:09

Litiumjon har inga "minnesproblem". Det är bara att ladda upp använda och grejorna.

[ 20. Januari 2003, 13:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera: Det bästa är att små-toppa av batteriet så ofta som möjligt.

Vad innebär det då

Ja, okejdå. Det blev lite väl mkt svengelska...

Bara man ser till att aldrig ladda ur batteriet i botten så ska det gå bra.

I manualen på min 15" PowerBook 1GHz Superdrive står det att man ska ladda upp batteriet fullt när man får datorn, sen ska man låta batteriet dräneras helt (till man får meddelandet om att det är några minuter kvar, eller till datorn går i vila), sen ska man ladda upp igen.

Jag skulle rekommendera att göra detta några gånger under första veckan så att batteriet verkligen synkar ordentligt. Jag märkte faktiskt från dag ett till efter en vecka ungefär att batteriets längd ökat med cirka 20 minuter (faktiskt tid då jag mätte med stoppklockan).

Använde du den på samma sätt under hela veckan?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Använde du den på samma sätt under hela veckan?

Svar: Ja.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
Skall (förhoppningsvis) snart få min beställda Powerbook 12". Hur länge skall man ladda batteriet första gången?

Generell princip för sånna prylar brukar ju vara att tokladda dem i en halv vecka sen tömma batteriet helt och göra så några ggr. Gäller samma sak här? Man vill ju liksom ge sin älskling en bra start i livet

Ladda den eller låt strömsladden i en heldag. Efter det ladda enligt normal användning!

"eller på samma sätt som med liON batterier på mobiltelefoner"

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
Skall (förhoppningsvis) snart få min beställda Powerbook 12". Hur länge skall man ladda batteriet första gången?

Då väntar jag spänt på en recension av den!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 23:27

Recenserar den gärna! Kommer nog inta att tänka på annat än den första veckan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 00:13

Powertbook 12" har precis som de andra två Powerbooks ett lithium-ion batteri.
Lithium Ion batterier ska laddas först när batteriet är helt urladdat.

Från MobileShop.org
http://www.mobileshop.org/usertech/batterycare.htm

Lithium Ion (Li-Ion)
Lithium Ion batteries are very different. You should not deliberately discharge a Li-Ion cell. In fact, if you were to manage to run one flat, it would probably be damaged. There is electronics inside each Li-Ion battery to protect it from such abuse, but don´t take the risk!

To keep your Li-Ion battery in good shape, simply charge it overnight before it runs down. If a full battery at all times matters to you, you can top it up whenever you like, but you´ll probably get a longer service life from it if you only recharge it when it is getting a bit low.

Här står det MASSA info om li-ion.
http://www.wirelessreview.com/ar/wireless_power_liion/

Alltså verkar det som det bästa är att ladda ordentligt dom första gångerna, inte låta batteriet gå ner alltför mycket före nästa laddning men inte heller för lite. Då maximerar man livslängden.

/mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 08:07

Litiumjonbatterier har inte de problem med minneseffekter som drabbar nickelmetallhydrid- och nickelkadmiumceller. Dessutom avklingar inte litiumjonbatterier i voltstyrka på samma sätt som NiMH-batterier gör om de laddas upp och sedan lagras. Det är bara att ladda upp och använda dem. (Det var bland annat därför jag valde en Canon PowerShot S45 och inte en Minolta Dimage F100.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 14:11

Saxta från Apple

Lithium-ion
Recharge Lithium-ion batteries when they become depleted. Although they are not subject to the memory effect, it is suggested that you let the battery drain fully before recharging.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 11:03

Ja, det verkar ju vara två helt motsatta bud som står mot varandra här

Får väl hoppas att det står tydligt i instruktionerna. Men man vet ju dock själv hur upphetsat och panikartat men brukar snabbläsa dem och inget tycks gå att hitta just då

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 22:58

Det vore ju helt fantastiskt bra om någon med dokumenterat erkänd kunskap om batterier kunde gå in och döma av den här diskussionen. Ska alltså ett Lithium-ion batteri köras i botten eller inte?

Martin

Känns som att Apple borde veta..

Ja! Ring svenska Apple dom vet säkert!

Ho ! Ho! Hooo! *torkar tårarna ur ögonen*

*Update* Ringde Svenska Apples support och de säger att det inte spelar någon roll. Batteriprestandan skall inte påverkas beroende på hur man laddar batteriet första gångerna. Problemet är just att det var Svenska Apple som sa det. Skulle nästan vilja höra det från amerikanska Apple också för att riktigt kunna tro på det.

[ 27. Januari 2003, 16:58: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

Tsk-tsk... "Ringde Svenska Apples support..."
När JAG sitter i rummet intill!!!
Jaja... säger då det... dagens ungdom... annat var det på min tid... då visade man resp... AAAAAAJ!!!!

1
Bevaka tråden