Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan inte skriva litet Q!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte vad som hänt men något very skummelt är det!

Helt plötsligt så kan jag inte längre skriva litet Q! Det funkar bara att skriva stora Q! Någon som vart med om något liknande? eller är det lika bra att ringa LANmaster direkt?

liet Q funkar inte inte i os 9, det funkar inte i os x (10.2.2)...

En annan märklig sak är att det är som om tangenten har en annan funktion, ibland när jag trycker på den så säger datorn ifrån och ibland så börjar en röst att läsa det som står på skärmen...

är man inte galen så lär man ju bli det!

//David

Du har inte spillt något i ditt tangentbord under den senaste tiden?

om det ändå vart så väl...tyvärr!

Ingen som har något förslag?

//david

Att allt annat funkar men du kan inte skriva ett litet Q låter helt knäppt. Det kanske är något fel med systemet?

Testa att starta på en CD-skiva för att kolla om problemet finns kvar då också.

hmmm...starta på en cd-skiva? hur gör jag det? har ett vagt minne att jag gjort det en gång, i en sång för länge sen.....

:-David

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-26 18:09

håll inne C när du har en systemskiva i cd-romen när du startar

systemskiva? är det uppgraderingen med jaguaren på eller den med osx:et på? eller en helt annan skiva?

*lost*

:-David

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 00:44

Det är kanske Boven som varit framme med sin Lettrosug?
Varför är det så ont om Q

/Jens

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-10 00:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DavidL:
systemskiva? är det uppgraderingen med jaguaren på eller den med osx:et på? eller en helt annan skiva?

*lost*

:-David

Testa starta från skivan med X på. Håll ned "C" vid uppstart och du har startat från cd-skivan. Testa skriva q nu och se vad som händer. Det hela låter skumt; om du kan skriva versalt Q fungerar ju tangenten.

Har du kollat att du har rätt tangentbordslayout aktiverad; dvs. Svensk-pro?

/M

[ 10 December 2002, 00:56: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 01:17

Tror jag hittat lösningen..

Öppna
Systeminställningar > Tal

och sedan fliken:
Användargränssnitt för tal

Där finns funktionen "Andra objekt för uppläsning: Markerad text när tangenten är nedtryck"...

Just nu har jag valt Q som "tangenten", vilket gör att jag bara kan skriva stora Q. Markerar jag en text och trycker Q läses den markerade texten upp, vilket säkert är den "andra funktionen" du pratar om...

JonnyR: I LOVE YOU! Det funkade, hurra hurra! Äntligen kan jag skriva q hur mycket jag vill! q!q!q!

q!

Tack!

//David

q!

Tack! Hade samma problem fast med stort a, altså shift+a

1
Bevaka tråden