Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halv-Död PG4/Agp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är ganska intressant, och all hjälp jag kan få är bra...

För några veckor sedan började min mac hänga sig om och om igen. Till slut så ville den inte starta. Eller, chongljudet går igång, allt startar (fläktar/hdd/cd etc), men ingen bild.
Jaja, grafikkortet brann tänkte jag och bytte tillbaka till mitt gamla rage128. Nepp..funkade inte.
Någon föreslog att reseta pram (?). Funkade inte, fattade inte varför förrän jag såg att capslampan inte funkade på tangentbordet. Testade med optiska musen med. Ingen ström från usbportarna tydligen. Slog på dator och kopplade i Ipod. Den fick ström från FireWire.
Kännt på kylflänsarna på både processor och grafikkort. Dom blir ljumma/varma...

Datorn blinkade igång för några dagar sedan, utan att jag ändrat något. Fick köra den i 5min sedan frös den och vägrade gå igång ordentligt igen.

Dom flesta jag pratat med tror att det kan vara transformatorn/nätagget som ballat ur och inte klarar av att spotta ur nog med ström.

Iaf. Detta är vad som gjorts strax innan den började balla ur.
Kopplat in en ny brännare(gammal), och använt några dagar innan det började gnälla.

Flyttat ut till skogen där ledningarna inte nödvändigtvis är att lita på. Kan "svaj" i ledningarna pajja nåt? (vet inte vad det kallas på fackspråk ) Kan inte komma ihåg att den hängde och hade sig i lägenheten.

Garantin är slut, den är dessutom överklockad. Jag tänker inte betala 800kr/h för att lämna in den till Office/sundsvall.

Jag har testat att slita och rycka i allt möjligt, kopplat ur hdd/cd.

Nån som känner igen detta? Eller har nån aning om vart jag kan få tag på ett nytt nätagg att testa med, hört talas om att det inte går med ett vanligt atx-agg.?

Tack på förhand för hjälp och ursäkta längden på inlägget, men det gick inte att hålla kort.

//Mvh Kerstin

  • Medlem
  • 2002-10-14 21:30

Kanske ett jättekorkat tips, men har du kollat klockbatteriet, att det inte är slut alltså?

Jag hade iaf mysitksa problem med min förra mac tills jag bytte batteri.

Jag brukar också rekommendera att man byter batteri i datorn när den blir helknasig. Batteribyte är enkelt och billig åtgärd som man kan göra innan man börjar plocka ut diverse komponenter för felsökning.

/M

Tack..ska testa..
går det batteriet att köpa "vartsomhelst"?
upptäckte dessutom att jag råkade slänga in det i fel diskus...är en PowerMac, inte PowerBook...men det gör väl ingen skillnad när det gäller idén om batteriet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kerstin:
Tack..ska testa..
går det batteriet att köpa "vartsomhelst"?
upptäckte dessutom att jag råkade slänga in det i fel diskus...är en PowerMac, inte PowerBook...men det gör väl ingen skillnad när det gäller idén om batteriet?

Verkligen inte!

Det blev ännu lättare att byta det själv då, annars är det en vetenskap att byta det på PowerBookar iBooks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 23:17

Är det klockbatteriet vilket inte är otroligt kan du verkligen vara glad att det är en stationär. Som sagt superenkelt att byta. Plus att det är relativt billigt. 129:- på Macoteket, 79,90 på Elfa.
Jag köpte häromveckan klockbatteri till en kunds Wallstreet. 680:- Fast det fick också datorn till liv från att ha varit heldöd.

Nu så...
funkar macen...mer eller mindre stabilt
slutade med att jag testade att kortsluta där batteriet sitter, startade utan batteri en gång och stoppade tillbaka det och startade...POFF så funkade det helt ok i 20min sen stenhängde datorn sig...
efter det så gick det att starta men den hängde sig efter 2-3 min eller direkt vid upstart...
snodde ett minne av morsan och dunkade i, nu funkar den men är lite instabil fortfarande...

Kan trasiga minnen orsaka sådana problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:01
Citat:

quote: Kan trasiga minnen orsaka sådana problem?

Ja

Överklockad!? Ja du sa det själv,kan vara en felkälla i sig.

1
Bevaka tråden