Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställning av iBook

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur lång tid ska det ta för Apple att montera ihop och skicka en iBook 12" 800?!

Jag beställde den för en vecka sedan..

Jag beställde min förra veckan och det tog två dagar att bygga den. Däremot har jag fortfarande inte fått något än och paketsökningen fungerar inte så hur lång tid express Irland->Degerfors tar vet ingen.

åh fan...jag får väl ta och ringa dem då...

Paket från Irland till Sverige har en tendens att fastna i Luxemburg! Fråga mig inte varför... :rolleyes:

Hoppas ni får era grejor inom kort!

/M

Mitt paket har ju inte ens påbörjat sin färd...
Apple "bearbetar" tyvärr fortfarande med min beställning...och har gjort det i en veckas tid..

*suck*

Jag vet en kille som beställde sin häromdagen och den är redan påväg! Hade du originalkonfigurationen eller hade du ändrat något? (Större hårddisk, mer minne osv.)

Väntar fortfarande på min, dock inga konstigheter här. Jag tog ett Apple Studentlån och jag skickade iväg de papper jag var tvungen att skriva under igår.

Jag har dock valt engelskt system (svenskt tangentbord) samt en Nikon digitalkamera. Får se hur lång tid det tar för den att bygga en sådan.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 23:52

Det beror lite på vilken maskin du beställt. Det låter iaf som du har beställt den via AppleStore.
Annars är det extra svårt att bedöma när du kan räkna med att få den.
Varför så många väljer att köpa från AppleStore är en liten gåta för mig, men det får jag ta upp i en annan tråd.

Apple har inte påbörjat produktionen av den minsta (superbilliga) modellen än, enligt samtal med dem idag.

Mellanmodellen med Combo har börjat skeppas.

De ska inte från Irland, utan snarare Taiwan, så det tar längre tid än för stationära G4:or t ex, som kommer just från Irland.

Det är bara att bita i nåt och hålla ut...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Varför så många väljer att köpa från AppleStore är en liten gåta för mig, men det får jag ta upp i en annan tråd.

Mecenatrabatten är ett bra skäl. Plus att de har fina erbjudanden på Nikonkameror och fraktfritt. Men när det gäller extra minne så tror jag många vänder sig till dig...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-20 01:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Varför så många väljer att köpa från AppleStore är en liten gåta för mig, men det får jag ta upp i en annan tråd.

Mecenatrabatten är ett bra skäl. Plus att de har fina erbjudanden på Nikonkameror och fraktfritt. Men när det gäller extra minne så tror jag många vänder sig till dig...

Ok, rabatten kan jag förstå. Den ger tydligen studenten högre "marginal" än oss som auktoriserad ÅF...

Annars fattar jag inte va.... Äh, det bör nog upp i en separat tråd. Som jag inte ens orkar skapa just nu.

Jag köpte min iBook på Apple Store av tre anledningar:

1. Studentrabatt (jag tog ett Apple Studentlån också.)
2. Billig Nikon-kamera på köpet.
3. Gratis frakt samt egen config på datorn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
... Mecenatrabatten är ett bra skäl. Plus att de har fina erbjudanden på Nikonkameror och fraktfritt. ...

AppleStore Education och AppleStore Mecenat verkar vara lite olika i prisupplägg. Även om datorn är billigare på Mecenat, så får man inte rabatten på Nikonkamerorna. Alltså: Skall man köpa dator, kamera och AppleCare verkar det bli billigare på traditionell ASE än på ASM.

AppleStore Mecenat
================

iBook 800Mhz
384MB SDRAM
DVD/CD-RW
30GB Ultra ATA drive

AppleCare Protection Plan for iBook
Digitalkameran Nikon Coolpix 2500

Delsumma SEK 18.605,00
Leveransavgift SEK 0,00
Moms SEK 4.651,25
--------------
Totalsumma SEK 23.256,25

AppleStore Education
=================

iBook 800Mhz
384MB SDRAM
DVD/CD-RW
30GB Ultra ATA drive

AppleCare Protection Plan for iBook
Digitalkameran Nikon Coolpix 2500

Delsumma SEK 16.935,12
Leveransavgift SEK 0,00
Moms SEK 4.233,78
--------------
Totalsumma SEK 21.168,90

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
AppleStore Education och AppleStore Mecenat verkar vara lite olika i prisupplägg. Även om datorn är billigare på Mecenat, så får man inte rabatten på Nikonkamerorna.

Jo, man får visst rabatt på Nikon även med Mecenat.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-20 14:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Paket från Irland till Sverige har en tendens att fastna i Luxemburg! Fråga mig inte varför... :rolleyes:

iBooks skickas t o m från taiwan.. iaf min.. däremot så skickades en sunkig DVD-skiva från Irland och skrivare från Holland.. allt träffades i Luxemburg o kom sedan hem till mig dan efter.

Resan från Taiwan till Luxemburg tog däremot bra med tid 4-5 dar om jag minns rätt.

/carl

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo, man får visst rabatt på Nikon även med Mecenat.

Bra, men när, var och hur?

Det anges inget vid summering av order på AppleStore Mecenat och på erbjudandets sida står det att

"Lärare och studenter kan utnyttja erbjudandet genom att besöka Apple Store för utbildningskunder i Sverige."

respektive

"Erbjudandet gäller endast för berättigade köp av slutanvändare och endast via Apple Store för konsumenter, AppleStore för enskilda utbildningskunder (Education Individuals) och AppleStore för små och medelstora företag (Small and Medium Businesses) "

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo, man får visst rabatt på Nikon även med Mecenat.

Bra, men när, var och hur?

När man går in på Mecenat Apple Store och väljer en iBook med DVD, passerar konfigurationssidan och möts av en sida med tillbehör och specialerbjudanden så står där:

Specialerbjudande

Köp Nikon Coolpix 2500 eller Coolpix 5000 ännu billigare mellan 5 november och 6 januari. (Kampanjrabatten dras av när du slutför din beställning).

Och förut detta så känner jag en kille som redan beställt en iBook med Mecenatrabatt och Nikon-rabatt.

Jag snackade just med killen som redan beställt och han sa att det inte gick via webbsidan, men att det gick bra om man ringde Apple Store.

OK, gött!

//Mikael

För att riktigt gnugga in det så kan jag meddela att jag även ringt Apple Store själv nu och (efter alldeles för lång väntat till hissmusik)så svarade de att det mycket riktigt går att kombinera dessa erbjudanden.

Tyvärr kan man inte välja någon annan Nikon-kamera. Jag är så himla sugen på Nikon Coolpix 5700, men det är tyvärr bara Coolpix 2500 och 5000 som erbjuds.

iBook 800Mhz
384MB SDRAM
DVD/CD-RW
30GB Ultra ATA drive

är min konfiguration...och det via Mecenat också...valde att betala med postgiro, det kanske har något med det att göra men det är väl inte så troligt, eller?

annars kanske jag får beställa om den...

Jag fick ett mail sent igår kväll att min maskin precis hade gått iväg. Eftersom den enligt AppleStore hade gått iväg redan förra torsdagen har den antagligen stått och väntat på någon lastkaj utanför fabriken. Hoppas dom inte har liga dåligt väder som oss...
Men det gör inget, den som väntar på något gott väntar alltid för länge och Mozilla fungerar bra även på PCn.

De nya iBookarna har ju precis släppts och jag kan tänka mig att suget efter dom är hur stort som helst. Så ni får väl helt enkelt hålla er till tåls lite...

Men jag vet hur hemskt det är att vänta. Jag beställde min när de vita iBookarna var nylanserade i maj förra året. Åh vilken väntan det var på att de första enheterna skulle lämna Taiwan och nå lilla Sverige...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kEROPPi:
iBook 800Mhz
384MB SDRAM
DVD/CD-RW
30GB Ultra ATA drive

Ajaj, inte köpa RAM från Apple. De tar överpriser. Du kan köpa RAM mycket billigare från valfri affär. Annars är den exakt likadan som min.

Tre dagar att tillverka. Fem dar för frakt. Allt enligt applestore. Helt ok för mig men dom borde någonstans nämna att den skall stå och mogna på en lastpall i Luxemburg en vecka också.
Hoppas Steve förstår att jag kommer att köra PC ända till han får tummen ur och levererar.

Sådärja, efter 14 dagar på posten är iBooken äntligen levererad. Mycket snyggare än jag trodde, alla macar verkar göra sig dåligt på bild.
Tyvärr verkar det dröja innan jag kan göra något med den. Övriga i familjen har lagt rabarber på den och verkar inte vilja dela med sig. Konstigt men så var det inte när jag köpte pcn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:
Sådärja, efter 14 dagar på posten är iBooken äntligen levererad. Mycket snyggare än jag trodde, alla macar verkar göra sig dåligt på bild.

Menar du att du aldrig sett en iBook förut?

Så fula är inte macar på bild, jag tycker ofta Apple tar rätt läckra produktbilder. Grejen med Apples grejer är att de har något mera som kräver att man får se dem IRL för att verkligen förstå hur snygga de är. Tycker det är rätt coolt faktiskt. Finns nog flera exempel här på 99mac där folk först ratat en ny grej från Apple för att senare erkänna sig omvända efter att ha fått fingra lite i verkligheten...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-28 01:12

Jamän, hur är den då???

Sitter och filar på en beställning, skulle gilla några vittnesmål!

Jag sitter och väntar på en 800 med AirPort och 40GB HD. Tog en med bara 128MB RAM och beställde en 512 till den från Powerpc.se. Hoppas att den är här snart, det var ca 1 vecka sedan.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 09:16

Jag köpte både 700 och 800 12" från MacForum Gbg och fick allt levererat i tisdags och onsdags. Tog exakt 2 veckor efter beställning.

Vittnesmål:

12" 700 = Plast rakt igenom, men helt ok ändå.
12" 800 = Helt grym. Bränner 16x och har klart godkänt grafikkort. Årets bästa lilla bärbara.

Testade Tony Hawk 2 och Ghost Recon på 800:an (med mer grafikminne) och det funkar. Ghost Recon är spelbart och Tony Hawk kör i full gas på 1024x768 med max på alla gfx-settings.

Disken är ju lite långsam så appsen launchar ju inte så snabbt, men med en massa RAM så får man hygglig respons i slutändan iaf. Skärmen duger som alltid på iBook. Sedan blir den något varm på vänster sida, men allt negativt vägs upp av att den är tyst som en mus - som diskret gnisslar tänder ibland (HD:n). Heja iBook!

[ 28 November 2002, 09:27: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:
Sådärja, efter 14 dagar på posten är iBooken äntligen levererad. Mycket snyggare än jag trodde, alla macar verkar göra sig dåligt på bild.

Menar du att du aldrig sett en iBook förut?

Så fula är inte macar på bild, jag tycker ofta Apple tar rätt läckra produktbilder. Grejen med Apples grejer är att de har något mera som kräver att man får se dem IRL för att verkligen förstå hur snygga de är. Tycker det är rätt coolt faktiskt. Finns nog flera exempel här på 99mac där folk först ratat en ny grej från Apple för att senare erkänna sig omvända efter att ha fått fingra lite i verkligheten...

Den nya PowerMacen är nog ett praktexempel, tyckte själv inte om den tills jag såg den IRL.

Bevaka tråden