Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook Titanium laddning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ifall den första Powerbook Titanium hade den runda laddaren och ifall den byttes ut pg.a tillverkningsfel... gäller detta fortfarande. Min chef har en sådan där hans laddare INTE lyser, den startar bara om han avvänder mitt batteri eller utan batteri med min nyare laddare. Hans laddare däremot kan starta min då mitt batteri är urplockat... Några funderingar ? Jag tror att hans batteri är kass och nu chansar vi på att hans laddare kan klara att dra igång hans batteri. Min laddare lyser som sig bör brandgult när vi försöker ladda hand Tibook

Mitt råd till honom är annars att köpa nytt batteri hos MacForum då jag misstänker att det inte går att få liv i... kan det vara så att nyare laddare ger mera kräm och skulle kunna väcka hans batteri ???

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Jag hade den första tibooken med runt batteri. Laddaren var tung och fungerade inte så bra så jag köpte en ny fyrkantig laddare. Då (jan 2002) hade apple inget utbytes program.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: powerplant:
Jag hade den första tibooken med runt batteri.

Runt batteri? Det skulle jag vilja se! Jobbigt att få det att sitta kvar i TiBooken dock...

Kan ju hoppas hans gamla laddare orkar ladda batteriet, den kommer att stå på laddning fram tills han kommer tillbaka på lördag... fast något jag undrar över är om den gamla runda laddare hade den kontakten som lyser gul/grönt eller om det kom först med den lilla fyrkantiga laddaren.

För att ladda runda batterier använde jag en rund laddare för den första Tibooken.

Jag tror inte att kontakten till den runda laddaren kunde lysa med andra färger än grönt.

Vilka laddare funkar till min Powerbook G4 400 Mhz? Kontakten på min runda laddare har just gett upp.

Jag har nu lånat en laddare som är avsedd för senaste generationen av Powerbook. Den verkar ladda batteriet snabbare, men det blir också ganska så varmt vid "nätdelen" på datorn. Jag minns inte om det blev så varmt förut.

Finns det alltså ett utbytesprogram för dom gamla laddarna?

Hur hittar jag annars en billig ny laddare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 01:11
Ursprungligen av [email protected]:

Någon som vet ifall den första Powerbook Titanium hade den runda laddaren och ifall den byttes ut pg.a tillverkningsfel... gäller detta fortfarande. Min chef har en sådan där hans laddare INTE lyser, den startar bara om han avvänder mitt batteri eller utan batteri med min nyare laddare. Hans laddare däremot kan starta min då mitt batteri är urplockat... Några funderingar ? Jag tror att hans batteri är kass och nu chansar vi på att hans laddare kan klara att dra igång hans batteri. Min laddare lyser som sig bör brandgult när vi försöker ladda hand Tibook

Mitt råd till honom är annars att köpa nytt batteri hos MacForum då jag misstänker att det inte går att få liv i... kan det vara så att nyare laddare ger mera kräm och skulle kunna väcka hans batteri ???

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Jag fattar ungefär hälften...Laddaren ska väl inte lysa? Min powerbook 550 MHz har en rund laddare som ser ut ungefär som de runda laddarna till de sista modellerna av PB G3 (dock en något mindre hane in i datorn). Eventuella tillverkningsfel från den tiden gäller säkert inte längre.

Snällt av dig att svara men min fråga skrevs ju för 20 månader sedan så alla problem kring denna PB är lösta sedan jättelänge tillbaka och som inte hade med laddaren att göra. Ungefär 1 år efter att jag startade denna tråd så hade nämnda dator blivit ännu sjukare och för att göra allt till en kort berättelse så låg felet i PMU-batterierna... allt detta är historia... men tack för intresset.

Tips till Jan Gustafsson är att det inte är tvärsäkert att hans laddare har gett upp - det är säkert mer än 50% troligt att han nu är ännu en av de som ser sina 4 PMU-batteriere ge upp. Enkelt är det så att dessa små batterier inte längre låter sig laddas och med följdfelet att inte det stora batteriet tar laddning. Allt om detta finns och bör läsas innan man chansar på att köpa ny laddare - alla med Tibookarna kommer att drabbas förr eller senare:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41882&highlight=Panasonic

Mvh,
Olle Jonsson

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 13:06
Ursprungligen av [email protected]:

Snällt av dig att svara men min fråga skrevs ju för 20 månader sedan så alla problem kring denna PB är lösta sedan jättelänge tillbaka och som inte hade med laddaren att göra. Ungefär 1 år efter att jag startade denna tråd så hade nämnda dator blivit ännu sjukare och för att göra allt till en kort berättelse så låg felet i PMU-batterierna... allt detta är historia... men tack för intresset.

Tips till Jan Gustafsson är att det inte är tvärsäkert att hans laddare har gett upp - det är säkert mer än 50% troligt att han nu är ännu en av de som ser sina 4 PMU-batteriere ge upp. Enkelt är det så att dessa små batterier inte längre låter sig laddas och med följdfelet att inte det stora batteriet tar laddning. Allt om detta finns och bör läsas innan man chansar på att köpa ny laddare - alla med Tibookarna kommer att drabbas förr eller senare:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41882&highlight=Panasonic

Mvh,
Olle Jonsson

Jösses! Nåja, det tycks inte skrivas mycket under det här underforuemet med tanke på att din tråd låg ganska högt upp...Och det är ju ett tag sen jag själv skrev här.

Men du fixade det alltså? Har du lust att säga hur?

1
Bevaka tråden