Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 550 - långsam!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltmer börjat lida av att min Powerbook G4/550 är långsam. Det har liksom "smygit" sig på mig.

Med Entourage X och Dreamweaver MX installerat så förvandlas maskinen till en seg massa.

Jag har mycket mail sparat i Entourage, kanske 10.000 stycken och 4.000 epostadresser i adressboken.

Orkar inte använda den längre snart, dags att "börja om" med rent system och snabbare Powerbook...

Fakta om datorn: G4/500, 512MB RAM, i övrigt standard. MacOS X 10.2.1

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 14:57

Hmmm...

En god vän som är Macromedia freak har en QS 800 Mhz med 1 GB minne. Sedan han köpt de nya versionerna av Dreamweaver och Flash har den helt dött hastighetsmässigt.

Så jag tror boven i dramat stavas Macromedia.

Freehand 10 är ju fortfarande en kattastrof...

  • Medlem
  • 2002-10-14 15:12

Hur menar du martin, blir hela datorn slöare, eller e det just i de program du nämnde som det går slött?

Macromedias MX e obegripligt slött oxå för mig med en 667 powerbook. Borde det inte komma nån ny snabbare version snart?

Jag har ju två andra datorer som jag använder regelbundet och det kan ju vara så att dom är så mycket snabbare att känslan att TiBooken är långsam smygit sig på mig.

(knepig mening)

Hursomhelst så är ju Dreamweaver MX ett skämt på Mac - långsammare program har jag inte använt på länge.

Entourage är också seeegt på det mesta. När jag klickar kommando-k för att kolla mina mailkonton så tar det nog 15-20 sek för att kolla sju konton. Samma grej på en dator av annat märke tar 1.5 sek.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-14 15:43

hmmm...

Entourage på min QS hemma, tar runt 2 sekunder att kolla av ett tiotal mailkonto...

När formaterade du om den senast och gjorde en ominstallation?

Det är nog alla mejl som är boven i Entourages segeht. Jag rensade ut cirka 3000 mejl från Entoruage igår och nu känns programmet som det vore nyinstallerat.

Min adressbok är inte så tjock så det kan jag inte uttala mig om.

Dreamweaver är inte skoj. Inte i MX version. Macromedia verkar inte riktigt ha koll på OS X än så länge. Uppdatering till Freehand som kom i förra veckan gjorde ju att Freehand går att använda igen.
Nu först (1 år efter releasen) går det att köra som man trodde när det kom.... vi kanske får vänta ett år på MX uppdateringen innan man kan jobba i dessa program...

  • Medlem
  • 2002-10-14 17:39

Man kan väl optimera entourage databasen genom att hålla ner alt medan man startar programmet.
Vet inte om det hjälper för martin..men det e väl värt ett försök!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-14 21:48

Har du provat update_prebinding ?
Prova också programmet "Jaguar Cache Cleaner".
Hoppas det blir bättre

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Har du provat update_prebinding ?

Det behöver man inte köra på jaguar.
Systemet kollar om det behövs när man startar en app och om det behövs så fixar systemet det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 12:50

Hur ser det ut i top?

Swappar disken mycket?

Jag har sett hans Powerbook "in action", den är inte så kvick och kan nog inte räddas med diverse cacheverktyg. Det enda jag tror på är att formatera disken och installera om Jaguar.

Har du orginalminnen? Kolla att minnena fungerar som de skall...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 23:52

Många ggr är det så att man har lite "minne" kvar på hårddisken. Speciellt på bärbara datorn som har inte stora hårddiskar. Man bör har minst 500 MB ledigt för att det ska flyta fint, helst 1 GB ledigt. Man kan ju också defragmentera hårddisken med Norton. Större jobb är ju att ta backup och formattera om hårddisken ( det är mest effektivaste ).

Passa samtidigt på att skapa en swappartition på ca 1-1,5 GB, själv kör jag med 1,2, i övrigt samma dator som du Martin. Flytta över swapen hit meddelst swapcop, starta om och förundra dig över vilken prestandaökning det ger upphov till.

Vad gäller Entourage - byt om du har möjlighet till Mail.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-23 14:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Vad gäller Entourage - byt om du har möjlighet till Mail.

hmm, jag upplever Mail som ännu segare än Entourage på min G4a 450, vågar inte ens tänka på Mail med 10.000 email...

Martin: Med ny Clean Install and Archive (eller vad det heter) är det ju ganska smärtfritt att installera om systemet. Det hjälper garanterat för ett tag.

Jag upplever Mail som ganska slött också (PB G4 667). Funderar på att gå tillbaka till Entourage, som känns mer proffsigt och färdigt. Dess inbyggda kalender är dessutom roligare än iCal - som krashar hela tiden för mig.

[ 23 Oktober 2002, 14:29: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-23 14:40

Jepp, jag kör också vidare med Entourage trots att jag har en T68a och BT-adapter. Iaf till dess att iSync blir färdigt och Apple redogör för möjligheterna för andra tillverkare att koppla till iSync.

Blir det ingen synk med Entourage så får man bita i det sura äpplet och börja använda Mail+iCal+Address Book.

1
Bevaka tråden