Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth PC-Card

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-25 19:16

Jag tänkte fixa bluetooth till min nya(nåja) PB SD. En kul tråd om ämnet finns här . Tyvärr verkar det inte finnas plats för en bluetooth adapter inuti PBn(SDn sitter ivägen). Men jag hade nog inte vågat löda i min Powerbook i alla fall..

Nåja. Jag vill inte ha en såndär USB adapter, den sticker ju ut och man kan ju knappast ha den i datorn hela tiden. Om man sitter i ett lite tajtare utrymme (i en bil eller på flyget) så är nog risken överhängande att man bryter av den lilla adaptern. Så. Jag tänkte skaffa mig en PC card adapter istället.
Om man tittar hos inWarehouse så har dom två som sägs fungera till Mac (dom kommer upp när man går via Mac sidan)
En adapter som jag tycker verkar vettig är annars 3coms pc-card, det finns hos inWarehouse, men kommer inte upp om man går via Mac sidan vilket ju kan tyckas indikera att det inte fungerar med Mac. Är det någon som vet vad som gäller??
Macoteket har bara en USB adapter, är det någon som vet om det är någon anna återförsäljare som har ett bluetooth kort som fungerar med Mac?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-25 19:22

På 3coms sida om deras PC-card:

Citat:

quote:
Notebook PC must be running Windows Me/2000/98 SE



/a

Jag har funderat på om det verkligen är så på inWarehouse web att alla saker som visas om man väljer "mac" funkar på mac?

Någon som har kollat närmare på det?

Ang din fråga: Jag har inte sett några BT PC-card som fungerar på mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 22:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jag har funderat på om det verkligen är så på inWarehouse web att alla saker som visas om man väljer "mac" funkar på mac?

nej, det finns en hel del prylar som inte funkar till macen trotts man gått in ifrån rätt håll. De har fått en massa returer, men de tycks inte bry sig!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 23:30

Vad gäller Bluetooth kan jag intyga att i princip samtliga av marknadens Blutoothadaptrar för USB fungerar på OS X. Utan drivrutiner! På systemkrav har det alltid stått Windows 98SE/Me/2000/XP. Som exempel kan nämnas Macotekets plugg (BlueSmart). Valet faller nästan alltid på fysiska attribut. Favoriten är annars Acer:s plugg, med längre räckvidd, liten och smal och med möjligheten att ha muskontakten instoppad samtidigt i TiBook:en utan att bända in USB-porten. IOGear:s blockerar tex. den andra porten fullständigt.

För PC-card kan det säkert vara annorlunda. Det som jag har märkt hittills är att OS X förstår vad det är för typ av hårdvara i PCMCIA-kortet, men att det ibland KRÄVS drivrutiner för att datorn skall behålla kortet. I fallet Bluetooth-PC-card är det programvara som skall styra portar och strömsparfunktioner.

Det bästa är väl som vanligt att pröva själv.

Apple har inte byggt stöd för alla bluetooth-stackar. Apples programvara för BT söker inte ens efter BT-funktionalitet på PC-kortplatsen, även om rätt stack skulle användas.

Notera att BT fortfarande är version 1.0 och att det är ett begränsat urval av produkter som det finns bra stöd för ang finesser som synkning osv.

USB-adapter + ericssonlur är det som man får stångas med just nu. Funkar faktiskt väldigt bra, även om jag hellre hade använt min Nokia.

//marcus

Jag håller med arvid. En USB-propp är inte så snyggt på en bärbar. 3coms kort verkar ju riktigt snyggt. Vad jag förstår så viker man ner antennen och trycker in den i kortet när den inte används vilket gör att det inte sticker ut något ut porten. Kanske är det t.o.m så att man kan använda det utan antenn men med sämre räckvidd ???

Jag skulle gärna testa detta men är också tveksam till att man kan få det att funka.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-28 14:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jag håller med arvid. En USB-propp är inte så snyggt på en bärbar. 3coms kort verkar ju riktigt snyggt. Vad jag förstår så viker man ner antennen och trycker in den i kortet när den inte används vilket gör att det inte sticker ut något ut porten. Kanske är det t.o.m så att man kan använda det utan antenn men med sämre räckvidd ???

Jag skulle gärna testa detta men är också tveksam till att man kan få det att funka.

Jo, det verkar väldans fint. Jag funderar faktiskt på att plocka med mig min Tibook till nån pc-återförsäljare och fråga om jag kan få testa kortet där "live". Men om Marcus Broman har rätt i sitt inlägg ovan verkar det inte vara så troligt med positv utgång...

/arvid

[ 28 December 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-28 15:29

Vad jag vet om 3com så har de inte stöd för mac alls. Jag ringde deras support förut och talade med en indier på engelska (?), och han sa "We do not support the Apple Macintosh". Så var det med det...

Jag funderar faktiskt på att plocka med mig min Tibook till nån pc-återförsäljare och fråga om jag kan få testa kortet där "live". Men om Marcus Broman har rätt i sitt inlägg ovan verkar det inte vara så troligt med positv utgång...

/arvid

Jag har testat i en PB G4 med AnyCom PC-Card, COM One Bluetooth PC-Card samt TDK Bluetooth PC-card. Alla från leverantören http://www.communica.se/

De funkar icke i dagsläget!

//mackan

[ 30 December 2002, 10:01: Meddelandet ändrat av: Marcus Broman ]

1
Bevaka tråden