Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Scratch!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada DJ´s (o er andra också..)
Måste bara höra om det är fler av er som upplevt Stantons nya dräpare Final Scratch? Som sann "Vinylförespråkare" var jag väldigt skeptisk till Stantons försök att skapa ytterligare en "vinylliknande" mp3/cd spelare.. Men ack så fel jag hade. Den är grymt bra! Den funkar kalasbra o jag har spelat ett helt set i över 3 timmar utan några problem. Det jag vart mest impad av är snabbheten. Den funkar "precis" som en riktig vinyl när det gäller tex att hoppa fram o tillbaks på låten.. och scratchning (vilket jag iofs inte är bra på) fungerar alldeles utmärkt. Kan varmt rekommendera er att testa.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 18:33

Låter ju grymt! Och att den har stöd för Linux gör ju inte saken sämre. Då kan man känna sig ganska lugn att den inte krashar när man står och lirar med den.

Skönt att kunna lira in alla sina vinyl till mp3:or, släpa med sig en liten laptop och slippa eventuella ryggskador man får av att släpa tunga vinylskivor.

Måste testa!!

Förresten, vad ligger prislappen på?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2003-01-10 09:43

Kostar 7988kr på www.brl.se

Har ej testat

Dock hört andra kommentarer om att det är grymt.

Stöd för Linux är lite fel uttryck. Det körs i operativsystemet Linux.

När det släpps för MacOS X, kanske... Tilsammans med en PowerBook G4 12"

  • Medlem
  • 2003-01-10 10:59

Synd att det skall vara så dyrt! Man måste ändå ha skivspelare+mixer... och vill man ha vettiga saker så kostar det. Har även hört att de tidskodade vinylerna är snordyra att köpa reserver till.

Har testat det snabbt, och det fungerade så bra att jag nästan blev rädd.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 11:43

Är det bara jag som tycker att det är lite segt? Jag kanske inbillar mig, men nog tyckte jag efter en 20 minuters testrunda att det inte bet lika snabbt som en vanlig.

Systemet verkar bökigt, killen i butiken ställde in det mesta åt mej och det verkar vara mycket PEZE över det hela.

Nej, enda anledningen till detta skulle vara att man vill preservera några gamla vinyler man har. Men å andra sidan blir der mycket skivor för åtta lakan.

  • Medlem
  • 2003-01-10 18:24

Tyckte oxå att det var lite "segt" när jag provade det, Dessutom så hördes det datoroljud i det exemplaret jag provade (Musrörelser HDD osv).
Sedan hjälpte det ju inte att alla kodskivorna var "vobbliga".

kanns val ganska sjalvklart att det maste bli en ratt kannbar latency med tanke pa allt vad som hander innan ljudet hoppar fram.. va kan den ligga pa? ~15-20ms? mer?

  • Medlem
  • 2003-01-10 19:41

Vilken latency det blir beror ju på vilken dator det är installerat på, samma sak med ljud av musrörelse. När jag testade så var det på en laptop, och den hade inga problem med varken latency eller missljud på grund av musrörelser.

Lite som att klaga på att Win XP går slött om man installerar den på en 486:a.

Datorer är skumma saker, jag håller mig till den gamla vanliga vinylen jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 19:55
Citat:

quote:Datorer är skumma saker

LOL!

Håller med. Låtom oss mumsa i gammalt hederligt vax.

  • Medlem
  • 2003-01-10 20:01

aaahh 12" känns skönt får nästan lite panik av allt nytt skit som kommer hela tiden.

Halloj. Hoppas följande inlägg inte är alltför off topic...

Jag är ganska konservativ och inte så hemma på data-/digital-Ljud. Men jag har en Macbook och har börjat grejja så smått med att spela in lite med Logic Express. Jag har spelat vinyl i många år (både ute och hemma) och har en hel del skivor. Förutom Macbooken så består min ljudarsenal av micar, 2x technics 1210or, vestax dj-mixer, Nad Stereo.

Har inte varit så intresserad av digitaliseringen men en jobbarkompis hade en Stanton FinalScratch som han köpt billigt och aldrig använt eftersom strömkablar osv saknas. Fick köpa den nästan gratis har nu därför lite frågor:

1. Vad kan jag använda den till?
2. Funkar den som ett externt ljudkort? Och kan jag använda den som micpreamp?
3. Jag har bara själva lådan och undrar därför vad jag måste köpa till/ladda hem för att kunna använda den? (Förutom strömkällan då förstås, Tar dock tacksamt emot tips om var man kan hitta en sådan)

Jag är alltså intresserad av både vad man kan göra när det gäller inspelning och musiklyssning.

All info är av intresse eftersom jag är nybörjare...

1
Bevaka tråden