Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook Superdrive - x1 vs x2 hastighet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade en intressant tråd på Apple Discussion Forum om Superdriven i de nya Powerböckerna (främst 17") och den som kom ut för någon månad sedan. Det är samma modell, fast den som annonserades för 2 månader sen skriver bara i x1 medan de nya aluminiumtäckta Powerböckerna skriver i x2.

Man funderar ju hur länge det dröjer innan en firmwareuppdatering kommer till de modeller som finns idag.

Tror väl inte att Apple lär släppa en sån uppdatering, men säkert nån som hackat fram en.

Jag förstår liksom inte varför de inte från början kör x2 om det är precis samma modell. Kan det ha att göra med värmen eller batteriåtgången? Men å andra sidan så blir det ju kortare tid som datorn behöver bränna en DVD så borde ju det i princip vara mer lönsamt både energimässigt och tidsmässigt för fläktarna att gå?

Vad tycker och tror ni?

Är det så?
Tror att det endast är 17" modellen som går i 2 x

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Är det så?
Tror att det endast är 17" modellen som går i 2 x

Du har rätt. Bara 17" modellen har 2X DVD-r.

Så varför kan samma modell i 15" 1GHz som i 17" PowerBook ha samma Superdrive, men inte kan göra samma sak?

Inte samma modell, märke kanske, men inte modell.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Hittade en intressant tråd på Apple Discussion Forum om Superdriven i de nya Powerböckerna (främst 17") och den som kom ut för någon månad sedan. Det är samma modell, fast den som annonserades för 2 månader sen skriver bara i x1 medan de nya aluminiumtäckta Powerböckerna skriver i x2.

Jo, jag skrev om detta för en vecka sedan här efter att ha läst den här artikeln hos MacNN.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-19 16:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Hittade en intressant tråd på Apple Discussion Forum om Superdriven i de nya Powerböckerna (främst 17") och den som kom ut för någon månad sedan. Det är samma modell, fast den som annonserades för 2 månader sen skriver bara i x1 medan de nya aluminiumtäckta Powerböckerna skriver i x2.

Jo, jag skrev om detta för en vecka sedan här efter att ha läst den här artikeln hos MacNN.

Err ok, alltså PB 12" och PB 17" har en MATSHITA UJ-815, men den som sitter i PB 12" är nedgraderad till 1x.

Min PB 15" SD har också enligt systeminformation en MATSHITA UJ-815.

Kan det kanske tänkas vara möjligt att köra den i 2x, det vore ju fint att få den uppgraderad såhär lite som plåster på såren för de nya powerbooksen?

/arvid

arvid, det var väl min tanke lite... om det är samma modell i både 15" och 17" så borde de ju också båda kunna köra x2.

Vi kanske får börja hålla ögonen öppna på någon firmware-hack? För jag tror ju inte Apple kommer att vara snälla... de har de ju inte varit på många år.

Apple verkar i smyg ha ändrat specarna för den nya 17" PowerBooken.

Originalspecifikation
Skriver DVD-R skivor i 2x; läser DVD i 6x hastighet

Aktuell specifikation
Skriver DVD-R skivor i 1x; läser DVD i 8x hastighet

LoopRumors har storyn!
/M

Jag läste det också... urk!

Det var någon som föreslog att Apple bytt leverantör av DVD-brännare i sista minuten.
Jag blev upplyst om att det skulle sitta samma brännare i LillaAl som i Ti och StoraAl skulle ha en ny spelare som går i 2x.
Är det någon som kommer ihåg några rapporter från MacWorld angående detta. De hade ju de första versionerna på plats.
Det blir i alla fall spännande att se hur Apple kommer att förklara detta.

1
Bevaka tråden