Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man liv i en svart PB G3?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver hjälp -- nån som vet råd?

Bakgrund: PB:n vill inte starta

* Strömadaptern är kollad och OK.
* När strömadaptern är ikopplad till PB:n så blinkar ingen grön lampa.
* Ingen grön lampa blinker heller när batteriet är borttaget.
* Har provat laddaren sitta i ett halvt dygn utan framgång.
* Det hör till saken att PB:n har legat oanvänt några månader.

Den är helt stendöd...

Modellen är tillverkad 1998, en 233 Mhz och 32 MB/2 GB.

Tacksam för alla hintar, relevanta såväl som irrelevanta!

Är du säker på att stömadaptern är OK? Hur vet du det? Är du säker på att du har ström i väggutaget?

Funkade datorn innan den lämades oanvänd?

/M

Japp, strömdaptern är OK, har kollat med en annan bärbar. Jorå, det var en hel den spänning i vägguttaget också. Slog en volt när jag stack in fingrarna...

Datorn stod oanvänd ett bra tag på ett konkursat företag. Köptes på en auktion. Påstods att den skulle funka...

/H

Det konstiga är att PBn inte går igång ens när strömadaptern sitter i. Att batteriet antagligen är slut är en sak, men Macen borde gå iång när du pluggar i kabeln, oavsett batteriets kondition.

Det låter onekligen som att något är knas med PBn, men det är knappast något som går sönder av sig självt bara för att datorn står oanvänd. När moderkortet eller nätdelen går så märker man det i regel, eftersom det sker under användning. Jag misstänker att datorn inte var funktionsduglig under auktionen.

/M

hmmm, processor eller nätdel; du tror inte det kan vara något med det interna klockbatteriet?

/H

Möjligheten finns. Och du bör aboult prova att byta batteri innan du ger dig på något mer avancerat. Du har helt rätt i att det oftast rör sig om batteriet när man inte hajar vad felet beror på eller hur det uppkommit.

Prova med ett batteribyte.

/M

Alright!
Då vet jag lite mer hur jag skall felsöka. Thanx!
/H

>Modellen är tillverkad 1998, en 233 Mhz och 32 MB/2 GB.
>hmmm, processor eller nätdel; du tror inte det kan vara något med det interna klockbatteriet?

Wall Street? Den har inget klockbatteri, eller rättare sagt den har ett uppladdningsbart batteri som varar cirka 5 timmar om PB:n inte är kopplad till nät eller har batteri isatt. Upptäckte detta den hårda vägen när datorn alltid "tappade minnet" när jag stängde av den och sov. Att batteriet är urladdat skall dock inte hindra start.

Lite ideer:
1. Min Wall street tror ofta att den är stängd när den inte är det. Då buzzar den till lite lätt bara när man försöker starta den. Fixas genom att stänga och öppna igen tills det funkar.
2. Prova att testa spänningen över nätadapterns poler. Om du har samma modell som jag har, vilket du verkar ha, så skall den generera 24 V. Inte 24 V? Då är det fel på nätdelen.
3. Öppna datorn och rengör den (damsug med svag dammsugare, ta bort synligt smuts med försiktighet), ta ut alla delarna, hårddisk och SIMMar. Kontakter kan oxidera (rosta), men att lossa en kontakt och stoppa i den igen kan skrapa av lagret av oxid. Du skall naturligtvis jorda dig själv innan du öppnar datorn. Att öppna datorn gör naturligtvis också att du ser om det finns några uppenbara fel (trasiga kablar m.m.).
Det finns en hyfsat ingående beskrivning av hur man öppnar datorn i manualen (avsedd för byte av SIMM eller hårddisk).

Man kan väl nollställa Cuda-chipet på den? Det bör sitta en knapp med triangelsymbol bak vid portarna nånstans. Koppla ur strömadaptern, tryck på knappen mindre än en sekund. Vänta tio sekunder. Koppla in ström igen, och starta datorn. Brukar lösa många problem med start/vila, mm.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Man kan väl nollställa Cuda-chipet på den? Det bör sitta en knapp med triangelsymbol bak vid portarna nånstans. Koppla ur strömadaptern, tryck på knappen mindre än en sekund. Vänta tio sekunder. Koppla in ström igen, och starta datorn. Brukar lösa många problem med start/vila, mm.

Min Pismo (från 2000) gör samma sak ibland, även om man nyss använt datorn. Den glömmer liksom bort att starta eller nåt. Så den där lilla knappen (som sitter på baksidan, antingen till vänster eller höger) får hjälpa mig ibland. Jag trycker in den någon sekund, sen väntar jag i cirka 5 sekunder och trycker på Power-knappen och voila så vaknar datorn till liv igen.

Jag har en gammal Pismo 500 som är död sedan ett knappt år. Jag plockade isär den, gjorde rent den (spillde juice över den) och satte ihop den. Den laddar, ström finns på moderkortet och hårddisken snurrar igång när jag trycker på startknappen. Men det kommer inget startplong och den bootar inte.

Henke, plocka ur batteri, nätdel och cd. Nollställ datorn med reset-knappen på baksidan, vänta ett par sekunder. Sätt i nätdelen och försök att starta. Om den startar, låt den boota upp och tryck i batteriet och cd:n i efterhand.

[ 22 December 2002, 18:31: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 20:05

Återkallades inte alla nätagg till 233:orna...
nåt med brandfara tror jag.

DEt finns ett klassiskt problem med den modellen, nämligen att blecken inuti datorn glappar, det fanns en TIL om det förr i världen som gjorde att jag fick en "one free fix" på min wallstreet. Det kan vara det som är fel på din dator, testa att vrida och vända och böja lite lätt på hanen som skall in i själva datorn, och ta ut batteriet medan du håller på med detta...

MVH mattias

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 11:09

Jag skulle gissa på att du behöver nollställa "Power Managern":
Så här
Det brukar funka på PowerBöcker som inte vill starta.

Edit: UBB fixade inte längden på länken, kortade

[ 23 December 2002, 11:11: Meddelandet ändrat av: bollman ]

Modellen är en "Wallstreet". Upptäckte också att den inte har något internt klockbatteri.

* Att nollställa PB:n hjälper inte. Fortfarande lika livlös.

Skall prova rengöra blecken från oxidation. Skall kolla om det är glappkontakt.

Tackar för alla tips!

/Henke

>Återkallades inte alla nätagg till 233:orna...
nåt med brandfara tror jag.

Nej, bara amerikanska batterieliminatorer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-25 18:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henkes:
... Jorå, det var en hel den spänning i vägguttaget också. Slog en volt när jag stack in fingrarna...

/H

Men men... Det ska väl inte vara bara en volt. Det ska väl vara 230 volt i uttaget?

He he. Kunde bara inte motstå frestelsen...

/arvid

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-13 15:57

Jag har en Pismo 400 som är stendöd.

Nätadapternfunkar (teste på annan burk). Men datorn startar inte, vare sig med eller utan batteri i burken. Ingen lampa lyser heller.

Den lilla knappen på baksidan (med triangeln) gör varken till eller från.

Vad är dagens tips?

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag har en Pismo 400 som är stendöd.

Nätadapternfunkar (teste på annan burk). Men datorn startar inte, vare sig med eller utan batteri i burken. Ingen lampa lyser heller.

Den lilla knappen på baksidan (med triangeln) gör varken till eller från.

Vad är dagens tips?

När man byter hårddisk skall en platta demonteras som sedan när den monteras igen skall tryckas fast med inte milt utan brutalt våld tills man hör ett *klick*. Om inte klicket hörs är datorn så död en bit plast kan vara. Gissa om jag var nojjig när jobbdatorn var död efter hårddiskbyte! Men efter lite brutalvåld löste det sig

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-16 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
När man byter hårddisk skall en platta demonteras som sedan när den monteras igen skall tryckas fast med inte milt utan brutalt våld tills man hör ett *klick*. Om inte klicket hörs är datorn så död en bit plast kan vara. Gissa om jag var nojjig när jobbdatorn var död efter hårddiskbyte! Men efter lite brutalvåld löste det sig

Här har det inte bytts något alls. Den har legat oanvänd några månader.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-16 11:02

Senaste teorin är backup-batteriet. Var hittar jag ett sånt, snabbt och billigt?

PDF: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_pbfw/pbfw-bat-cip.pdf

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-06-16 14:55

Min pismo 400 brukar vara svårstartad ibland (ofta efter strömavbrott) För att starta den då behöver man hålla inne startknappen i ca: 10-15sec för att den ska gå igång. underligt men det funkar :rolleyes:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-19 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Senaste teorin är backup-batteriet. Var hittar jag ett sånt, snabbt och billigt?

PDF: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_pbfw/pbfw-bat-cip.pdf

Min teori visade sig stämma. Nytt backup-batteri (510:- exkl. moms och frakt) så var den igång.

Nu kostar det 795:- exkl.moms och frakt. (994:- inkl. moms)

Senast redigerat 2006-12-01 20:40
1
Bevaka tråden