Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill kunna uppdatera bärbara enkelt!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-16 16:46

Kan inte nån smart och driven person ta fram standarder till bärbara datorer så att man kan byta CPU, Videokort o dyl. lika lätt som på stationära? Då skulle plötsligt inte ett inköp av en bärbar kännas sunkigt efter ett par månader som jag uppfattar det som nu. Är detta en omöjlighet? Jag är inte så tekniskt insatt, tyvärr.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 18:20

Vissa bärbara pc (exempelvis dell) har den möjligheten, iaf cpu & grafikkort..synd bara att apple inte gör på samma sätt, å andra sidan har jag ju hellre en tibook istället för en snudd på dubbelt så tjock och tung plastklump som den dell jag jämförde med.

/s

  • Medlem
  • 2003-01-16 18:25

Det gick ju med de gamla Powerböckerna. Numera vet jag inte om folk är lika intresserade av uppgraderingar. Jag tycker sällan de verkar speciellt lönsamma, eftersom priset på nya datorer (även bärbara Macar) är så pass lågt.

  • Medlem
  • 2003-01-16 18:35

här ($6500) mycket fick man pröjsa för en portabel Mac i början på 90-talet. Kolla även in vad den är värd idag.

Fast den hade en batteritid på 6-12 timmar, vilket ju är rätt svårslaget.

Det är ju jättelätt att uppgradera sin bärbara.

1) Sätt in en annons och sälj din gamla till någon lättlurad för nästan samma peng du köpte den för.
2) Köp en ny.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det är ju jättelätt att uppgradera sin bärbara.

1) Sätt in en annons och sälj din gamla till någon lättlurad för nästan samma peng du köpte den för.
2) Köp en ny.

Hahaha, usch ja, det där var alltför sant.

Jag har inte råd med en ny mac, men letar på begagnatmarknaden och det är helt kört att hitta nåt hyfsat nytt till ett rimligt pris. Begagnatmarknaden på mac är sjuk. Men det har ju redan avverkats i ett antal andra trådar, så ursäkta att jag är off-topic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 00:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
här ($6500) mycket fick man pröjsa för en portabel Mac i början på 90-talet. Kolla även in vad den är värd idag.

Fast den hade en batteritid på 6-12 timmar, vilket ju är rätt svårslaget.

Efter 6-12 timmar framför den där så har man nog en riktigt skön gamnacke.

Personligen så saknar jag möjligheten att enkelt (sekunder, minuter) kunna byta hårddisk på mina bärbara Macar. Vissa saker jag jobbar med måste låsas in säkerhetsskåp m.m. Med Mac innebär det att jag måste ha två datorer, en som jag kan låsa in och en som jag kan bära med mig på resa etc. Skulle enkelt kunna lösas av Apple med något bay-system, som på rumsgrannens gamla Dell.

Naturligtvis vore det bra att även kunna byta processor och liknande på ett enkelt sätt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders L:
Personligen så saknar jag möjligheten att enkelt (sekunder, minuter) kunna byta hårddisk på mina bärbara Macar. Vissa saker jag jobbar med måste låsas in säkerhetsskåp m.m. Med Mac innebär det att jag måste ha två datorer, en som jag kan låsa in och en som jag kan bära med mig på resa etc. Skulle enkelt kunna lösas av Apple med något bay-system, som på rumsgrannens gamla Dell.

Naturligtvis vore det bra att även kunna byta processor och liknande på ett enkelt sätt.

Skaffa en extern FW-hd!

Ola

Har tänkt på det men får inte köra på det sättet för jobbet. Det får inte finnas någon fysisk kontakt mellan de två diskarna. Disken för "vanligt" jobb får inte finnas i datorn när man använder den som skall låsas in.

Trist...

  • Medlem
  • 2003-01-17 11:25

"Disken för "vanligt" jobb får inte finnas i datorn när man använder den som skall låsas in"

Jag har läst den här meningen flera gånger, och jag förstår mindre och mindre. Jag är inte ens säker på att det är svenska längre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders L:
Ola

Har tänkt på det men får inte köra på det sättet för jobbet. Det får inte finnas någon fysisk kontakt mellan de två diskarna. Disken för "vanligt" jobb får inte finnas i datorn när man använder den som skall låsas in.

Trist...

Spara allt på den externa då?

Annars så kan väl försvaret eller vad du jobbar köpa en dator till, om du nu inte får ta hem den du har? Det skulle väl dessutom med en hel del trixande gå att boota från en extern hd och ta bort den interna helt och hållet. Då kan du ha en för jobbet och en för hemmet utan att det finns ngn "fysisk" kontakt mellan dem som du skriver. Om jag nu har fattat din situtaion rätt...

Citat:

quote: "Disken för "vanligt" jobb får inte finnas i datorn när man använder den som skall låsas in"

Jag har läst den här meningen flera gånger, och jag förstår mindre och mindre. Jag är inte ens säker på att det är svenska längre.

Hmm, kan hålla med om att det blev en märklig förklaring samt dålig svenska.

När den ena hårddisken används, dvs är fysiskt ansluten/sitter i datorn får den andra disken inte ha någon fysisk kontakt med datorn. Det får, med andra ord, inte vara möjligt att ansluta båda diskarna samtidigt. Bättre förklaring?

Jag tycker att det, i mitt fall, vore bättre att lägga alla pengar på en (bra) dator med utbytbara hårddiskar än att behöva lägga pengarna på två stycken medelmåttiga datorer.

Jag hålller med Ola. Om du köper en extern FW-hd samt ett tomt FW-chassi i vilket du stoppar den interna hårddisken så borde det väl funka. OS på bägge diskarna såklart.

Det du skrev om att det inte får vara _möjligt_ att koppla in bägge hårddiskarna samtidigt. Går det att lösa på _någon_ dator?

men, vänta nu.. köp två firewirediskar!

krypterad forskning på den ena, och program och usermapp på den andra.

då kan du ju vara säker på att dom inte "tar på varandra" inne i datorn..

eller bara förklara hur pass stark krypteringen är.. eller ha en krypterad .img innuti ännu en krypterad .img..

  • Medlem
  • 2003-01-17 23:57

Även en sådan här sak skulle jag vilja kunna göra. Se:

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=000804

Fortsätt gärna cdrw diskussionen i den tråden

/fredrik

1
Bevaka tråden