Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPL syntheditor/bibliotikarie - JSynthLib

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kanske är nån mer som skulle vilja veta att det numer finns en GPL (alltså fri, gratis) editor & librarian skriven i Java:

http://www.overwhelmed.org/jsynthlib/

Stöder inte jättemånga burkar i dagsläget, men det är ganska enkelt att implementera nya (beror IOFS mycket på sysex i aktuell maskin. Alesis DM Pro är riktigt hemsk, håller på med den nu).

Så alla som är någorlunda slängda i Java, och har en osupportad (ostödd?) synt, ladda hem koden nu, och gör en insats för mänskligheten.

Själv har jag tänkt ta itu med Yamaha FS1r och Emu Proteus 2000 om inte DM Pro knäcker mej...

Screenshot av Matrix 1000 editorn, som jag hoppas begagna mej av inom några dagar:

[ 26 December 2002, 22:43: fixat av: Peter H ]

Mycket intressant faktiskt.. jag och en polare har snackat en hel del om att börja koda lite synteditorer med mera.. men då kanske vi slipper det

Java e ju praktiskt.. jag har iofs endast proggat java till mobiltelefoner (lite annan dialekt).. men det är alltid kul att testa nåt nytt! Är det mycket jobb att lägga in stöd för en synt? (beror ju självklart på vilken.. men improvisera fram ett svar )

Har också mest gjort embedded Java förut, kan väldigt lite GUI tyvärr, så där hade jag nästan mest problem.

Fixade, som jag nämnde i en annan tråd, stöd för Juno 106, bara för att få lite grepp om objektmodellen. Tog väl kanske 6-7 timmar effektiv tid, men då lade jag nästan mest tid på de två sista byten i 106-sysex. Bitparametrar, dom som bara var av och på var inga problem, men det var svårt att få GUI-kopplingen att funka med två-bitars-grejer.

DM Pros sysex har jag fått för mina synder...

Kontentan är i alla fall: Har du en synth med bra designad sysex så är det busenkelt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-26 23:14

Hmm. Intressant, det går att köra igång under MacOS X, men jag fattar inte hur man ska göra...

i like.. jag tankar hem det på direkten!

Citat:

quote:skapades ursprungligen av: PF:
Hmm. Intressant, det går att köra igång under MacOS X, men jag fattar inte hur man ska göra...

Köp PC.

(Förlåt men jag kunde bara inte låta bli

Roberth: färdelen med java-gränssnittet är att det är likadant under MAC som på PC.. fundera lite på saken

Kan inte ett jota om Mac, och ännu mindre om OSX, men på PC var det bara att intsallera JRE (Java Runtime Environment, java.sun.com), och sen dubbelklicka på JSynthLib.jar... Är det svårare på Mac ska jag le förnöjt hela helgen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:39

Nä, i Mac´en var det bara att klicka på JSynthLib.jar-filen så startade programmet. Så jag fick samma arbetsyta som du har skärmdumpat ovan (gick även att välja mellan några olika Linux-utseenden på den, typ KDE, etc). Det är därifrån jag inte vet hur man ska göra, vilka filer man ska öppna för att få in en synteditor liksom. Fast jag slängde ut det ändå, för jag tyckte inte det kändes lockande att pilla med... Jag programmerar ju hellre syntarna på syntarna så att säga... Men så är väl jag lite konstig. Som kör Mac å allt.

[ 27 December 2002, 13:41: fixat av: PF ]

Synths, add device.

Sen kan man skicka och ta emot, skapa nya och editera.

Är inte heller stormförtjust i datoreditorer, men med tex MKS50 och Matrix 1000 är det inte mycket att välja på...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:45

Nä, de har väl inte världens roligaste gränssnitt. Fast till MKS-50´n köper du så klart en PG-300. Och Matrix 1000 har så j-a mycket ljud i sig att det räcker med dem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 13:47

Skulle gärna köpa en PG300. Grejen är att jag gav 1500 för MKS, och den enda PG300 jag sett ville han ha 2500 för... Skulle inte tro det. Men visst är den fin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 14:47

Det där är också något kollektivt missförstånd tror jag, med prissättningen på PG-programmerare. Mycket märkligt. En PG-300 borde vara värd max 800:-.

Håller fullständigt med. Men om man bjuder 800:- när han begärt 2500:- så misstänker jag att man får en fet virtuell smäll eller nåt... Så jag ids inte ens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 18:41

Jag vet, fast du kan ju kontra med att sätta ut köpesannonser där du säger att du betalar max si och så. Får han den inte såld för 2 å 5 (vilket jag knappast tror) så kanske han tröttnar och släpper den för några hundringar - du är ju ändå "på hugget" liksom, det är det man vill ha när man säljer något - nå´n som aktivt letar efter prylen i fråga.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-27 18:55

PG-arna borde väll inte vara så ovanliga så att dom kostat lika mkt som själva synthen som den används till. Men visst skulle jag personligen köpa med PG annars så försvinner ju "leklusten" en smula.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 19:10

Parakeet - var det inte du som hade nå´n gammal Roland-prislista liggande? Skriv gärna ner de där riktpriserna om du har Juno-2 (tror mig minnas 10.450:-), PG-300 (2390:- ?), mm.

Citat:

quote:skapades ursprungligen av: volantiz:
Roberth: färdelen med java-gränssnittet är att det är likadant under MAC som på PC.. fundera lite på saken

Japp jag vet. Men PF sa att han inte visste hur man får igång det under OSX. Fundera lite på saken =D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 22:37

Som sagt, vi får försöka hålla oss till trådarna och undvika personangrepp. Vi vill inte ha fler Mac / PC-diskussioner som inte leder någonstans och vi vill / ska alla bli respekterade för våra kunskaper, inte spottade på.

[ 27 December 2002, 22:38: fixat av: PF ]

PF:
Det här är ingen diskussion om PC vs Mac. Läs inläggen en gång till så ser du nog det. Att skoja lite hoppas jag är tillåtet på detta forum. Har skickat ett mail angående din gula varning på mig :rolleyes:

Volantiz:
Hoppas inte du tog lika illa vid dig som PF tydligen gjorde av att jag använde din formulering. Big Grin smileyn skulle sett ut såhär om jag använt : istället för =.
Trodde dock inte det kunde missuppfattas.

Ja, ja.

Roberth: nae.. det ar lugnt

Tar och bumpar den här gamla tråden en smula.

Jag installerade JSynthLib idag i hopp om att kunna editera min Jv-1010 och känner mig lika förvirrad som PF verkar ha gjort en gång i dåtiden. Enligt manualen skall man välja Windows -> Synth. Det alternativet finns inte ens i min installation...

Är det någon som har hunnit förstå sig på programmet under de senaste sex åren och kan ge en knuff i rätt riktning?

Annars får jag väl nöja mig med att jag åtminstone kan ändra cutoff och resonans med hjälp av den nedre manualens drawbar-inställningar på min NE

1
Bevaka tråden