Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook med 40 gig, lyckat byte!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt hårddisk i min iBook. Eller låtit göra kanske jag snarare ska säga.

Min iBook leverarades med 10 gigs hårddisk och det var i minsta laget. Plus att jag hade problem med att den lät för mycket. Fick Apple att byta den två gånger faktiskt, men i slutändan lät det som i början så jag bestämde mig för att byta disk (se mer här).

Mitt val föll på en IBM Travelstar 40GNX 40 GB eftersom den är den första på 5400 rpm (av de 2,5 tums diskar som bara är 9,5 mm höga) istället för 4200 rpm och eftersom den har hela 8 MB cacheminne, vilket är 6 MB mer än i de flesta diskar. Priset på 1850 kr plus moms var helt ok.

Jag funderade länge på att byta hårddisk själv, men var tveksam till det eftersom iBooken är extremt krånglig att jobba med. Så istället lät jag en servicefirma här i stan byta disken åt mig, de är aktoriserade Appletekniker och ändå tog det dom 1,5 timme att plocka isär datorn (i beståndsdelar, typ), byta disk och bygga ihop den igen. Kostade 1125 kr plus moms.

Reslutatet då? Jag är grymt nöjd! Min nya disk är klart tystare än den hägljudda Toshibadisk som satt i innan och datorn är märkbart snabbare nu. Klart lyft! Plus att 40 gig verkligen känns skönt jämfört med 10 gig, naturligtvis. Speciellt sedan jag skaffade mig en iPod häromdagen och då vill jag ju ha 5 gig musik på datorn, vilket bara inte var möjligt förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 15:45

Jag bytte disken i min frus Ibook. Det tog väl ungefär en och en halv timme. Många skruvar blev det...

Fast om man gör det lugnt och metodiskt och följer servicemanualen är det inga problem.
Dessutom känns det gött att ha klarat av det själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 15:57

Undrar varför Apple har gjort det så in i helvete krångligt att byta hd på iBook? Det är enklare att byta hd på TiBook och Pismo, eller hur?

På min Tänkpadda är det bara att ta bort en skruv med hjälp av ett mynt och försiktigt dra ut en plastmoj på vänster sida så följer hårddisken med. Jag har tre hd som jag byter mellan - mycket praktiskt. (Jag kör utan plastmoj: den gör ingen nytta ändå.)

IBMs bärbara datorer är måhända svarta och trista, men datorerna i T-serien (jag har en T22 PIII 800 MHz) är lätta och ytterst modulära och lättmekade. Lösningen med Ultrabay är bra, tangentbordet och "radertoppen" är kanonbra men datorns prestanda tyvärr ytterst medioker.

Min nästa bärbara dator blir en iBook - när Apple släpper en version med G4-processor. Men jag är rätt nöjd med IBMen också.

[ 13 Oktober 2002, 16:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
Fast om man gör det lugnt och metodiskt och följer servicemanualen är det inga problem.

Servicemanualen? Det är väl inget vi vanliga dödliga har tillgång till? Grattis till lyckat byta i alla fall.

Mondo: jag vet vad du menar, tråden jag länkade till ovan handlar just om detta: Att det är så himla enkelt på en bärbar pc och extremt krångligt på en iBook.

Servicemanual finns väl att ladda hem om inte annat?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Servicemanual finns väl att ladda hem om inte annat?

Service manualen ska inte finnas att ladda hem. Inte på de vanliga "dödliga" internet iaf. Den ska bara Apple-tekniker använda när de ska laga era datorer, annars blir de ju överflödiga och kommer få sparken om ni börjar laga dem själv

  • Medlem
  • London
  • 2002-10-14 15:39

Här har jag iaf fått hjälp med att byta hårddisk, vet inte om det finns för iBook.
Customer Installable Parts (Apple)

Näe, dom delar som är "Customer-Installable Parts" för en iBook är bara AirPort-kort, batteri, minne och tangentbord. Se den här sidan.

  • Medlem
  • 2002-10-14 17:12

adrian: gör det stor skillnad för systemets snabbhet när disken snurrar snabbare tycker du? funderar på om jag ska slänga in en snabbare disk i min iBook också.

/majk

Jo min subjektiva uppfattning är att hela datorn känns snabbare. Jag har inte gjort några mätningar eller sånt, men det är så jag upplever den. Nu ska det tilläggas att jag ju fick en ren installation av 10.2 och det kan ju ha påverkat också, men det känns som det inte kan vara hela förbättringen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 00:30

Det finns XBench att testa.
Den är inte helt tillförlitligt.
Men i alla fall riktlinjer....

Jo fast det är ju lite sent nu för min del... Men det är klart, en jämförelse mellan min och en exakt likadan fast med originaldisk går ju att göra.

Adrian: Har disken fungerat fint? Jag funderar själv på att byta ut min hårddisk i min iBook. Dock har IBM´s diskar inte varit de bästa på senaste tiden.

Jag vet inte om du låter din dator stå på 24/7 men det gör jag, så det vore en fördel om disken klarade det.

Har kollat runt lite nu på senaste men det verkar just vara ont om 9.5mm diskar på 5400rpm.

Någon annan som har några tips?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Adrian: Har disken fungerat fint? Jag funderar själv på att byta ut min hårddisk i min iBook. Dock har IBM´s diskar inte varit de bästa på senaste tiden.

Jag vet inte om du låter din dator stå på 24/7 men det gör jag, så det vore en fördel om disken klarade det.

Hittills har disken fungerat utmärkt, men så är den ju rätt ny fortfarande. Den IBM-disk som sattes i min iBook i Holland kraschade ju direkt, så det var ingen bra erfarenhet. Men det var nog ett måndagsexemplar.

Och nej, jag har den inte igång konstant, fördelen med en bärbar är att man ju kan slå ihop den i vila så fort man inte änvänder den...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Har kollat runt lite nu på senaste men det verkar just vara ont om 9.5mm diskar på 5400rpm.

I dagsläget är det bara IBMs diskar som är 5400 rpm av dom jag sett till försäljning i Sverige. Men Toshiba, som jag tipsat om nån gång tidigare, har lanserat både 40 och 60 gigs diskar som är 5400 rpm, tystgående (Fluid Dynamic Bearing) och hela 16 MB cache! Pressrelease här och produktsida här.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-01-22 22:00

Hur stora diskar klarar ibooken?

mvh
/P

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Esse:
Hur stora diskar klarar ibooken?

iBooken klarar av alla IDE-diskar av typen 2,5 tum om de är 9,5 mm höga. De som är 12,5 mm höga passar inte. I dagsläget är hårddisken jag satte in (IBM Travelstar 40GNX 40 GB) det värsta som går att få tag i. Men runt hörnet väntar större och snabbare diskar. Toshiba ska komma med en på 60 gig tror jag och sen väntar ännu större från Hitachi (som förra året köpte IBMs hårddisktillverkning).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
I dagsläget är det bara IBMs diskar som är 5400 rpm av dom jag sett till försäljning i Sverige. Men Toshiba, som jag tipsat om nån gång tidigare, har lanserat både 40 och 60 gigs diskar som är 5400 rpm, tystgående (Fluid Dynamic Bearing) och hela 16 MB cache! Pressrelease här och produktsida här.

5400rpm 40gigarn med 16mb cache finns här i Sverige, men de verkar bara sälja till industri. Jag skickade en förfrågan iallafall
Borde ju snabba upp en del tycker jag, hoppas på bra priser.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
5400rpm 40gigarn med 16mb cache finns här i Sverige, men de verkar bara sälja till industri. Jag skickade en förfrågan iallafall
Borde ju snabba upp en del tycker jag, hoppas på bra priser.

Åh tusan, det visste jag inte. Däremot vet jag att Toshibas tidigare diskar också gått först till industrin och pc-tillverkarna före de kom ut på den öppna marknaden. Så detta verkar ju följa samma trend.

Såg just att macoteket har 60GB´s varianten nu, 4119kr
Inget om någon 40GB modell, de borde ju kosta mindre.

Hur byter jag disk? Den är i stort sett omöjlig att öppna märker jag!

  • Medlem
  • 2003-11-27 16:19

Vilket företag anlitade du Adrian?

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Vilket företag anlitade du Adrian?

Sorry att jag inte svarat innan, jag har försökt 99mac-avgifta mig under en vecka...

Jag anlitade det företag som numera heter TechnoIT (hur man nu frivilligt kan byta till ett sånt namn... ) men de hade ett annat namn då. Jag ringde först till Grafit här i Umeå, men dom verkade snobbiga och ville inte ha nåt att göra med privatpersoner (eller enskilda firmor) utan sa att dom bara servade den grafiska branschen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Hur byter jag disk? Den är i stort sett omöjlig att öppna märker jag!

Jag har bokat in ett hårddiskbyte åt min kusin under julen och därför förberett mig noga genom att köpa en ny disk, samt leta runt lite på nätet efter lämplig vägledning. Följande två guider tycker jag verkar tillräckligt bra för att jag skall våga mig på operationen:

http://homepage.mac.com/itiburon/cybergreg/Files/Public/iBook500HDRev1.2.pdf

http://uk.geocities.com/ibookupgrade/

/Göran

Vad tror ni om att stoppa i en sådan här i en ibook g4?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=40034&t=1972&l=2&AvdID=1&CatID=9&GrpID=8&s=pl

(hitatchi 7200 varv 60GB)

Anledningen till att jag vill veta är om jag ska ta 30 gigaren till min kommande ibook och sedan trycka in en sådan här disk...
Frågan är väl hur varm den blir, och hur tyst den är

Citat:

Skrevs ursprungligen av S-E Lindgren
Frågan är väl hur varm den blir, och hur tyst den är

Frågan är nog också hur mycket mer 7200-varvare drar i ström. Risken finns att det sänker batteritiden en del.

Hittade den här:

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/hitachi_travelstar60GB_7200/travelstar60GB_7200rpm.html

Strömförbrukningen verkar inte vara något problem (tom lägre vid skrivning än 5200 varvaren)

Får väl vänta på att någon rapporterar in ett lyckat byte till xlr8

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-13 23:54

Jag väntar ivrigt på att min far skall komma förbi med sin G4 i veckan så jag kan kopiera filerna någonstans under bytet, sedan hägrar en 30gb IBM disk, 4200rpm. Ska bli så jäääla nice!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-14 00:09

Jag har just bytt min DVD-spelare i min nya iBook G4 och skruvat i en DVD-R (sugen på DVD-R i iBook/PowerBook/Kuben? http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35612). Jag kan intyga att en servicemanual är ett måste för att byta HD eller DVD. Det tog mig nästan två timmar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-12-19 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sorry att jag inte svarat innan, jag har försökt 99mac-avgifta mig under en vecka...

Jag anlitade det företag som numera heter TechnoIT (hur man nu frivilligt kan byta till ett sånt namn... ) men de hade ett annat namn då. Jag ringde först till Grafit här i Umeå, men dom verkade snobbiga och ville inte ha nåt att göra med privatpersoner (eller enskilda firmor) utan sa att dom bara servade den grafiska branschen.

Ring mig mig gärna Adrian, så får vi reda ut detta. Vi på Grafit servar ALLA, och absolut inte bara den grafiska branschen.

Mats
715400

Citat:

Skrevs ursprungligen av S-E Lindgren
Hittade den här:

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/hitachi_travelstar60GB_7200/travelstar60GB_7200rpm.html

Strömförbrukningen verkar inte vara något problem (tom lägre vid skrivning än 5200 varvaren)

Får väl vänta på att någon rapporterar in ett lyckat byte till xlr8

Jag har haft den disken sen i sommras i min pismo950.
Jämfört med min gamla 40GB 4200rpm fujitsu (antagligen det tystaste som finns):
lite högre ljud, lite lägre batteritid, MYCKET snabbare dator.

1
Bevaka tråden