Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook köpes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-12 13:26

Jag skulle vilja köpa en iBook. Jag arbetar med film och behöver därför ganska mycket minne samt CD-brännare på datorn+firewireutgång.
Jag vet inte vad ett rimligt pris för detta är men kom gärna med förslag samt vart jag kan köpa denna. Tack för svar!!!
maila:[email protected]

Då avråder jag dig att välja iBook.
Skall du hålla på med film och liknande behöver du en burk med mera sug under huven (har själv en iBook och tycker om den mycket, men det är ingenting för de du vill hålla på med).

Firewire får du, cdbrännare får du åxå men mer än 640 ram går inte att stoppa in. Dessutom rullar iBooken på en G3a.

Gambit

[ 12 Oktober 2002, 16:59: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • 2002-10-12 17:10

Det beror väl på... innan G4:an sa man att man MÅSTE ha en G3:a för att jobba bra med film. När G5:an kommer, kommer G4:an magiskt att sluta kunna göra film.

Ska du använda OSX är det kanske G4 som gäller, dessutom är ju iBookens skärm lite liten.

Alternativt kan du köpa en iBook och en stationär...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-12 17:27

Om du tänkte använda iMovie så går det bra med en iBook. Om du skall köra tyngre Velocity Engine optimerade program som exempelvis FCP, så bör du köpa en dator med G4. Jag har själv en TiBook och en stationär G4. PowerBooken funkar, men den blir väldigt varm. Fläkten slår på för jämnan. En stationär dator är att rekomendera vid tyngre filmproduktion. Gärna en som har dubbelprocessor G4 eller bättre.

Lite Apple reklam

[ 12 Oktober 2002, 17:36: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

Visst går det att citera vad Apple själv påstod när iBooken kom eller försöka klyva hårtoppar för att hylla iBooken men..faktum kvarstår:

Även om du knåpar på med Apples egen iMovie är iBooken trög såtillvida du inte har all tid i världen och bra med tålamod.

Jobbar du med att knåpa med film är iBooken inte en rekomendation.
Take it or leave it.

Gambit

Citat:

quote: Gärna en som har dubbelprocessor G4 eller bättre.

Var finns den "bättre" att köpa?

  • Medlem
  • 2002-10-12 18:33

PC? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-10-12 18:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Visst går det att citera vad Apple själv påstod när iBooken kom eller försöka klyva hårtoppar för att hylla iBooken

Jag har inte hyllat iBooken på något sätt vad gäller videoproduktion. Men den fungerar med iMovie kort och gott. Jag skulle aldrig köpa en iBook bara utav den anledningen. Om man tänkte jobba med DV och prompt anser sig behöva en bärbar dator, så är det PowerBook G4 som gäller. Annars så tycker jag att iBooken en trevlig dator, liten och tyst.

Citat:

quote: PC? [Roll Eyes]

Pajas!

Jag tycker inte iBooken är något vidare fartmonster när det kommer till bildbehandling och videoredigering. Personligen tycker jag det är stor skillnad på OS X på en G3 resp. G4. Mitt råd är därför att du köper en Powerbook G4 667MHz eller 800MHz. Med minst 512MB minne.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Visst går det att citera vad Apple själv påstod när iBooken kom eller försöka klyva hårtoppar för att hylla iBooken

Jag har inte hyllat iBooken på något sätt vad gäller videoproduktion. Men den fungerar med iMovie kort och gott. Jag skulle aldrig köpa en iBook bara utav den anledningen. Om man tänkte jobba med DV och prompt anser sig behöva en bärbar dator, så är det PowerBook G4 som gäller. Annars så tycker jag att iBooken en trevlig dator, liten och tyst.

Sorry, du missförstår mig.

Jag själv vill gärna hylla iBooken för jag älskar min egen.
Men killens inlägg handlar ju om iBook vs. saker att göra på den.
Och om han vill ha kul med video och dyl. är inte iBooken att rekomendera.
Visst går det att använda iMovie på en iBook.
Det är inte det jag ville ha fram.

Frågan är om det är särskilt snällt att säga "kör på" när iBooken inte ger särskilt njutningsbara resultat i samband med program som iMovie, iPhoto eller Photoshop. Det är ju inget att hymla om.

Eftersom jag har allt det killen ovan önskar: iBook med 640 Ram i och har alla dessa program samt erfarenhet utav att använda dem på burken ger jag mitt input och vill vara ärlig.

Apple är bra på att hylla en produkt som är ny med att tala om vad man behöver, tex minimum ram man skall ha för att rulla OSX. 128!

Alla vet vid det här laget att 128 inte är att rekomendera utan helst bra mycket mer än så!

Därmed "hyllande" och "citering utav Apples rekomendationer" i mitt inlägg.

Inget personligt angrepp med andra ord

Gambit

1
Bevaka tråden