Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook -> Scart -> TV?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ansluta senaste generationen PowerBook´s till en (äldre) Scart-TV? Kanske en idiotfråga

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 08:53

S-VHS + 3,5mm till Scart, 99:- på ClasOhlson (32-6661)

Smidigt! Tackar!

*skall bara få PB´n med*

Nja...det är inte säkert att det går. Om inte TVn stöder S-VHS så blir det bara svart/vit bild.

Jag hade tänkt med denna lösning som Micke föreslår men min TV var för gammal. Provade på en nyare men enklare och mindre modell. Inte heller den fick färgbild.

Nu har jag en ny TV och då funkar det utmärkt.
Så kolla om TVn klarar S-VHS först.

Eller man kanske kan dra en nylonstrumpa över TVn och få färgbild.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 21:36

Hade problem med färgen när jag kopplade min iBook på det viset.
Men videon är nyare så jag kopplade genom den i stället.
Funkar fint.

  • Medlem
  • 2002-11-18 21:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Eller man kanske kan dra en nylonstrumpa över TVn och få färgbild.

Undrar vilka som gick på det... och hur många av de som erkänner det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Eller man kanske kan dra en nylonstrumpa över TVn och få färgbild.

Undrar vilka som gick på det... och hur många av de som erkänner det?

Vad då gick på det? Det funkar ju!
:rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-11-18 22:21

Det kanske var det som var skämtet, att det verkligen fungerar? Synd att jag inte har en svart/vit skärm inom gångavstånd.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-11-18 22:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Nilsson:
Hade problem med färgen när jag kopplade min iBook på det viset.

Samma sak här. Tittade på säkert 2 filmer innan jag upptäckte att jag satt tv:n på S-VHS1 och inte S-VHS2.
S-VHS1 = Svart-vitt
S-VHS2 = Färg

(Vet ej om detta är standard, men så fungar min philips i alla fall)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 00:16

Använd den lilla kabelstumpen som följer med (s-video -> rca) tillsammans med en vanlig minitele -> stereo-rca och plugga i en sån där scart-kontakt med 3 rca-honor på baksidan (vänster, höger (ljud), komposit (video)). Lär inte vara svårt att hitta.
Då löses problemet med färgerna automatiskt. Tror att man måste dra ner upplösningen på bilden till tv:n till 800x600 också...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Använd den lilla kabelstumpen som följer med (s-video -> rca) tillsammans med en vanlig minitele -> stereo-rca och plugga i en sån där scart-kontakt med 3 rca-honor på baksidan (vänster, höger (ljud), komposit (video)). Lär inte vara svårt att hitta.
Då löses problemet med färgerna automatiskt. Tror att man måste dra ner upplösningen på bilden till tv:n till 800x600 också...

Smidigt, just denna utrustning har jag redan hemma

  • Medlem
  • 2002-11-25 13:56

Om det blir svart/vit bild beror nog inte på TV:n. I mitt fall var problemet att iBooken automatiskt val 800x600 NTSC istället för PAL, det löste sig snabbt genom att jag själv ändrade till PAL i Systeminställningar -> Bildskärmar. Då blev det färg igen.

Nja, jag tror att problemet med svartvitt i NTSC beror på att din TV bara har lite sopigt stöd för det...

Om inte TV:n stödjer S-video så blir det svartvitt. Skillnaden mellan S-video och komposit är att S-video har färg- och luminanssignalerna i separata ledare, medan färgen i en kompositsignal ligger i samma ledare fast fasförskjuten 90°. Kopplar man in S-video via scarten till en TV som bara stödjer komposit, så kommer den att försöka separera ut en ickeexisterande färgsignal från den ledare som skickar in luminanssignalen.

Bra sammanfattning av hur det fungerar (dock bara om NTSC)

  • Medlem
  • 2002-11-25 15:56

NTSC / PAL kan vara en av anledningarna till svart/vit bild. Det är min slutsats.

[ 25 November 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: eQ ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

S-VHS + 3,5mm till Scart, 99:- på ClasOhlson (32-6661)

Jag köpte precis en sådan för att ansluta min iBook. Tyvärr verkar det som om min tv bara ger svartvit bild och det är ändå en modern tv (värsting-tvn Philips 32PW9616). Nu har den faktiskt en riktigt S-VHS-ingång på sidan, men jag har ingen ren S-VHS-kabel här att testa med just nu.

Om en sån modern tv inte S-videosignalen, hur vanligt är det att tv-apparater alls gör det? Funderar på om jag köpt kabeln ovan i onödan... Nån annan med en iBook och en sådan tv? Jag har testat både NTSC och PAL men båda gav svartvitt.

Ska testa vidare...

Ok, det visade sig att en av de fyra scart-kontakterna tar S-videosignalen rätt och ger färg.

Men jag upptäckte att när jag körde video ut på S-VHS-kontakten så buggade datorn rätt friskt. Prestandan var usel, en film gick inte ens att spela upp. Och när man drog fönster så kunde man få denna effekt:

Nån som fått likadant?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 01:38

Du körde inte ett test i PAL-läge också? Iofs är ditt problem snarare ett Mac-problem men ändå. NTSC är ju USA lixom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Du körde inte ett test i PAL-läge också? Iofs är ditt problem snarare ett Mac-problem men ändå. NTSC är ju USA lixom.

Glömde nämna det. Det fungerade lika "bra" med NTSC och PAL. TV:n hanterar båda verkar det som.

När jag tog ut signalen från videoadapterna på vanliga kompositvideokontakten (gul RCA) så var att snyggt och fint. Då fungerade det att se filmer osv. Det är bara vid S-video-signalen som det kruppar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Du körde inte ett test i PAL-läge också? Iofs är ditt problem snarare ett Mac-problem men ändå. NTSC är ju USA lixom.

Glömde nämna det. Det fungerade lika "bra" med NTSC och PAL. TV:n hanterar båda verkar det som.

När jag tog ut signalen från videoadapterna på vanliga kompositvideokontakten (gul RCA) så var att snyggt och fint. Då fungerade det att se filmer osv. Det är bara vid S-video-signalen som det kruppar.

Här kommer mina begränsade kunskaper i detta ämne:
Ibook kan inte hantera s-video utsignal, därför måste man använda compositkablar. Tibook däremot kan använda vilket som, bara man ser till att tv:n kan hantera den signal man väljer att använda. Det sköter man i resp. scart-ingångs inställning i tv:n.

Det är bara den första generationens iceBook (500/600, ATI Rage) som inte har S-video ut. Det beror på att de har en fyrpolig 3,5-millimeters AV-kontakt, som är en kombinationskontakt med tvåkanals ljud och kompositvideo. Nyare iBook-modeller (maj 2002 och senare) har i stället en kombinerad videokontakt med mini-VGA, kompositvideo och S-video. Det går alltså att få såväl S-video som komposit ut från en nyare iBook, men det krävs en adapter för att kunna ansluta kablarna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Du körde inte ett test i PAL-läge också? Iofs är ditt problem snarare ett Mac-problem men ändå. NTSC är ju USA lixom.

Glömde nämna det. Det fungerade lika "bra" med NTSC och PAL. TV:n hanterar båda verkar det som.

När jag tog ut signalen från videoadapterna på vanliga kompositvideokontakten (gul RCA) så var att snyggt och fint. Då fungerade det att se filmer osv. Det är bara vid S-video-signalen som det kruppar.

Här kommer mina begränsade kunskaper i detta ämne:
Ibook kan inte hantera s-video utsignal, därför måste man använda compositkablar. Tibook däremot kan använda vilket som, bara man ser till att tv:n kan hantera den signal man väljer att använda. Det sköter man i resp. scart-ingångs inställning i tv:n.

Aha, det var ju intressant. Men varför säljer då Apple en videoadapter för iBook om den inte kan hantera s-video? Och jag får ju faktiskt ut en bild via s-video, problemet är bara att datorn buggar "fett" då jag gör det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Det är bara den första generationens iceBook (500/600, ATI Rage) som inte har S-video ut. Det beror på att de har en fyrpolig 3,5-millimeters AV-kontakt, som är en kombinationskontakt med tvåkanals ljud och kompositvideo. Nyare iBook-modeller (maj 2002 och senare) har i stället en kombinerad videokontakt med mini-VGA, kompositvideo och S-video. Det går alltså att få såväl S-video som komposit ut från en nyare iBook, men det krävs en adapter för att kunna ansluta kablarna.

Men min iBook är ju splitterny och ändå så fungerar s-video så dåligt. Jag har förstås använt den videoadapter för just denna iBook, som man kan beställa från Apple.

->Adrian B

Det är konstigt att det strular så för dig, men kolla upp följande, sen ringer du dem du köpte datorn av:

1. Kolla att tv:ns scart-ingång är inställd på s-video.
2. Använd s-videosladd (4-pin mini-DIN) direkt från datorns adapter (Har den där Apple-originaladaptern verkligen en s-videokontakt?). Sedan en s-video -> scart-adapter i tv:n. (Glöm inte ljudkablarna också)
3. I datorn måste du ha PAL-signal i Bildskärmsinställningen.
(I nödfall: Fungerar inget så kör då compositsignal om du tycker att den bilden verkar ok.)

Nu bara SKA de funka annars är din dator paj eller nå´n kabel är skadad eller inte ordentligt itryckt.

[Ändring p.g.a. att jag lade till lite text]

[ 29 December 2002, 16:37: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

Tack för att du tar dig tid att svara.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
1. Kolla att tv:ns scart-ingång är inställd på s-video.

Bilden jag får på TV:n är ju bra, med färg och allt, så jag antar att TV:n klarar av signalen rätt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
2. Använd s-videosladd (4-pin mini-DIN) direkt från datorns adapter

Har ingen s-videosladd, har bara testat med s-video till scart-kontakten som Micke Seid postade en bild på i andra inlägget i denna tråd:

Den kopplas direkt till Apples videoadapter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
(Har den där Apple-originaladaptern verkligen en s-videokontakt?)

Ja, det har den verkligen:

Videoadapter – iBook

Apples videoadapterkabel för iBook har utformats speciellt för att användarna ska kunna ansluta videoutgången på sina iBook till S-video- eller kompositvideoenheter. Videoadapterkabeln ansluts till den kombinerade VGA-/S-Video/kompositvideoutgång som finns inbyggd i nya iBook.

Anm. Fungerar bara med iBook med kombinerad VGA-/S-video-/kompositutgång. Om du vill ansluta en VGA-bildskärm använder du en Apple VGA-kabel för utgående video.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
(Glöm inte ljudkablarna också)

Ljudkablarna kan väl inte spela nån som helst roll i detta samanhang?

Mitt problem är detta, om det inte framgått tidigare: Bilden jag får är bra, men datorn buggar och det kan se ut såhär på iBookens skärm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
3. I datorn måste du ha PAL-signal i Bildskärmsinställningen.

Spelar ingen roll. Min tv tar båda signalerna bra. Har testat båda.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
(I nödfall: Fungerar inget så kör då compositsignal om du tycker att den bilden verkar ok.)

Ja compositen fungerar ju bra och då uppför sig datorn som vanligt. Men vad jag vill veta är varför den beter sig som den gör så fort jag kopplar in en s-videokabel istället.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Nu bara SKA de funka annars är din dator paj eller nå´n kabel är skadad eller inte ordentligt itryckt.

Ja det beror inte på lösa kablar eller skadade kablar så vitt jag vet. Jag hoppas inte datorn är paj, utan att det helt enkelt är något mjukvarumässigt som är fel, kanske drivrutinerna för ATI Radeon 7500 eller nåt sånt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 23:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men jag upptäckte att när jag körde video ut på S-VHS-kontakten så buggade datorn rätt friskt. Prestandan var usel, en film gick inte ens att spela upp. Och när man drog fönster så kunde man få denna effekt:
Nån som fått likadant?

Hade den effekten på min iBook innan jag la in mer minne. Fick boota om X från grunden så löste det sig...

Har köpte den där adaptern, men inte köpt de där kablarna till TVn ännu... Blir lite orolig nu... :rolleyes:

->Adrian

Sorry, jag kan inte komma på nå´t mer. Det där med buggiga drivrutiner kanske är nåt, men jag vet inte. Jag tänkte att det kanske var fel på Apples adapter, men sen skrev ju Nikke det där med minnet...

Det där med ljudkablarna var bara kuriosa. Jag vet mycket väl att de inte har med bilden att göra.

Hoppas det löser sig till slut iallafall.

Skriv gärna hit till tråden igen när det har löst sig och berätta vad det var.

->Nikke

Clas Ohlson-kablarna behöver du inte vara rädd för. Jag har så´na själv och det funkar alldeles utmärkt till min Tibook!

[ 29 December 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men jag upptäckte att när jag körde video ut på S-VHS-kontakten så buggade datorn rätt friskt. Prestandan var usel, en film gick inte ens att spela upp. Och när man drog fönster så kunde man få denna effekt:
Nån som fått likadant?

Hade den effekten på min iBook innan jag la in mer minne. Fick boota om X från grunden så löste det sig...

Har köpte den där adaptern, men inte köpt de där kablarna till TVn ännu... Blir lite orolig nu... :rolleyes:

Jag har maxat minnet i min iBook (640 MB) och ändå uppstår problemen. Det var någon i någon annan tråd som kände igen min skärmdump och hade haft liknande problem har jag för mig.

Mitt nästa projekt är att fixa en s-video-kabel och koppla direkt från adaptern till s-videoingången på min tv (ja den har en sån). Men någon sådan kabel har jag inte ännu. Sen ska jag också testa på någon annan tv.

1
Bevaka tråden