Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delikat framtida TiBook-problem

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet har vi en TiBook med totalpajad skärm (olycksfall). Det är endast en liten glugg längst upp till vänster som fortfarande fungerar. Vi får en ny dator på försäkring men får även behålla den gamla. Jag har kopplat till en extraskärm och den får fungera som stationär dator i fortsättningen.

Den glugg som fortfarande fungerar räcker precis till för att installera OS X samt att sen ställa in "mirroring" på skärmarna. Skulle den gluggen krympa 1 cm till är det kört. Jag ser då inte längre någon del av det fönster jag ska använda.

Min fråga är denna. Om skärmgluggen krymper för mycket är det helt kört då eller kan man styra datorn från en annan mac? Har sett folk här nämna att man kan logga på en annan OS X-dator på något sätt. Timbuktu är ju en variant för en dator som redan är i drift men knappast om man nån gång måste installera om OS X från CD. Timbuktu å Carbon Copy Cloner å en extern Firewiredisk kanske kan vara en lösning.

Frågan jag har är alltså lite hypotetisk men chefen frågade hur länge jag trodde maskinen kan leva och det hänger ju lite på hur mycket skärmens ev död påverkar det hela...

Med Apple Remote Desktop går det utmärkt att styra andra OS X maskiner, du måste dock kunna använda skärmen när du installerar klientprogramvaran.

/M

Med OSXVnc behöver du inte ens ha en liten bit skärm, du kan installera och starta servern via SSH.

Det finns en mångtal olika vnc klienter till alla möjliga platformar.

Ja just ja... hade totalt glömt den mjukvaran.
Får installera bums på måndag.

Tack för tipset.

å Fredrik hann emellan... tackar för ytterligare ett tips.

  • Medlem
  • London
  • 2002-11-16 02:11

Men jösses killar! Det finns ju en enkel lösning på problemet, starta datorn med skärmen nerfälld men med en externskärm inkopplad, då får den inbyggda vara hur trasig som helst, det funkar ändå.

Jag gör så med min TiBook när jag är på jobbet. Då slipper du även att slösa VRAM på den inbyggda skärmen, dvs fullt ös!!

Eller har jag missförstått problemet??

[ 16 November 2002, 02:12: Meddelandet ändrat av: jb ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 02:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:
Det finns ju en enkel lösning på problemet, starta datorn med skärmen nerfälld men med en externskärm inkopplad

Visst, koppla bara in ett externt tangentbord och mus så skall det gå fint.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:
Men jösses killar! Det finns ju en enkel lösning på problemet, starta datorn med skärmen nerfälld men med en externskärm inkopplad, då får den inbyggda vara hur trasig som helst, det funkar ändå.

Jag gör så med min TiBook när jag är på jobbet. Då slipper du även att slösa VRAM på den inbyggda skärmen, dvs fullt ös!!

Eller har jag missförstått problemet??

Ja det löser ju onekligen alla problem om de har en sån inbyggd lösning. Var sitter startknappen på utsidan nånstans?

Alltså, koppla in skärmen o starta om datorn?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 13:04

Koppla in skärmen, starta om, smäll igen locket. Det tar en stund innan os´et känner efter vilken skärm som skall användas.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 13:09

Jag trodde den gick ner i vila om man startade med locket öppet å sen stängde detsamma direkt efter. Ska testa på måndag. Tack för hjälpen.

Hur blir det med ventilationen om man kör den med locket stängt?
Visst har den ventilationsgaller/fläktar på sidorna men går inte en del värme uppåt, genom tangentbordet?

Nu undrar jag bara, så det är inte nån pik eller så.

Vet bara att det var tabu att köra äldre powerbooks med locket stängt. Dom pajade pga överhettning "ganska" snabbt samt att den inbyggda skärmen fick sig en rejäl "värmesmäll" på köpet.

Sökte runt lite med Google och hittar först en PowerBook PDF från Apple som säger:

Q. Can I operate the computer with the lid closed?
A. Yes. In this mode, the internal display is off and all 8MB of video memory is used for the external display. This allows you to view the maximum resolution of 1600 by 1200 pixels at millions of colors on external displays. The computer must be plugged into the AC power adapter.

Hittade sen en Apple Tech note 88064 säger så här:

Tech Note 88064

Det verkar inte finnas någonting officiellt från Apple angående värmeproblem och förkortad livslängd med skärmen nedfälld, men det fanns inlägg om detta på en del forum såg jag.

Jag kör den lösningen att ha extern skärm, tangentbord och mus.

Det går bra att starta som vanligt men så snabbt man kan slå igen locket, eller om man har startknapp på tangentbordet som jag har på mitt logitech.

Är det inte så att denna funktion inte finns på iBook av just värmeproblem ?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-11-18 22:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Hur blir det med ventilationen om man kör den med locket stängt?

Eftersom skärmen ändå är trasig kan man ju borra upp ventilationshål...
Alltid får någon hjärtat i halsgropen när de ser den.

Det vore skoj!

"Kan jag låna datorn en stund? Det har kommit en ny hardware update" sen drar man fram en borrmaskin ur fickan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 23:10

Eller varför inte helt enkelt amputera hela skärmen? Eller så kan man sätta dit spegelglas innanför plastramen (det blir en snygg rakspegel!) eller en fin tavla.

[ 18 November 2002, 23:18: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 23:15

Det är faktiskt ingen fara för har man bara kört igång datorn (vänta tills den verkligen har startat upp fullt) så kan man fälla upp locket igen och datorn bryr sig inte om det. Jag brukar, som nu, ha den öppen ett par centimeter pga värmen, fläkten går då lite mer sällan. Fungerar utmärkt.

D.

Jo, det var precis så jag sa till chefen att han bör göra... just in case...

1
Bevaka tråden