Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Titta på DVD på tvn?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 00:58

Jag vill titta på DVD på min Powerbook 1GHz SD. På TVn. Nu är det så att den DVD-spelaren inte vill visa DVDn på TVn. Varför fungerar det inte? Jag kan ju inte säga att jag provat så utförligt. Jag stoppade i DVDn, kopplade in TVn och lät PBn hitta TVn. Sen tog jag ur DVDn(eftersom det inte fungerade), stängde ner DVD-spelaren, stoppade i DVDn igen, men det fungerade inte iallafall. Jag testade att dra över filmfönstret till TVn, men det funkade inte. Andra fönster funkar, men inte filmfönstret.

/arvid

Du får alltså en bra bild på tv:n av datorns skärm, det är bara DVD-biten som inte fungerar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 01:33

Precis! Allt funkar fin fint.. Jag kan surfa på TVn om jag vill. Jag kan titta på DVD men hjälp av VLC, men då får jag dra över fönstret till tvn och maximera det där... Och då får man ju en ful vit fönsterkant längst upp... Och sen tycker jag inte det blir lika fin bild heller, men det kansek är en illusion...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 01:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Jag vill titta på DVD på min Powerbook 1GHz SD. På TVn. Nu är det så att den DVD-spelaren inte vill visa DVDn på TVn. Varför fungerar det inte? Jag kan ju inte säga att jag provat så utförligt. Jag stoppade i DVDn, kopplade in TVn och lät PBn hitta TVn. Sen tog jag ur DVDn(eftersom det inte fungerade), stängde ner DVD-spelaren, stoppade i DVDn igen, men det fungerade inte iallafall. Jag testade att dra över filmfönstret till TVn, men det funkade inte. Andra fönster funkar, men inte filmfönstret.

/arvid

DVD-spelaren kräver att man har menyerna på den skärm (tv) man skall använda att titta på.
Det är bara att gå in i skärminställningarna och flytta över menyerna... de e bar´ att släpa...

/Jonny

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 01:35

X.2.2 och DVD-spelare 3.2 om nån undrar...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 01:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Jag vill titta på DVD på min Powerbook 1GHz SD. På TVn. Nu är det så att den DVD-spelaren inte vill visa DVDn på TVn. Varför fungerar det inte? Jag kan ju inte säga att jag provat så utförligt. Jag stoppade i DVDn, kopplade in TVn och lät PBn hitta TVn. Sen tog jag ur DVDn(eftersom det inte fungerade), stängde ner DVD-spelaren, stoppade i DVDn igen, men det fungerade inte iallafall. Jag testade att dra över filmfönstret till TVn, men det funkade inte. Andra fönster funkar, men inte filmfönstret.

/arvid

DVD-spelaren kräver att man har menyerna på den skärm (tv) man skall använda att titta på.
Det är bara att gå in i skärminställningarna och flytta över menyerna... de e bar´ att släpa...

/Jonny

Det va ju riktigt störtfånigt! Men nu fungerar det... Kasst att man ska behöva göra det varenda gång man ka kika på DVD på TVn...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 01:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
X.2.2 och DVD-spelare 3.2 om nån undrar...

Testade du mitt tips? Det funkar på min pismo i.a.f.
Skapligt puckat att ha en dator med dvd och tv-ut där man ändå inte kan använda själva dvd-spelaren som en dvd-spelare utan att ställa in en massa (nåja... det är inte självklart)

btw. flytta inte menyerna med dvd-spelaren på, programmet kackar ur helt och hållet.

/Jonny

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 01:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Det va ju riktigt störtfånigt! Men nu fungerar det... Kasst att man ska behöva göra det varenda gång man ka kika på DVD på TVn...

/arvid

Fånigt var ordet

/Jonny

Funkar utan problem på min TiBook 1GHz Combo. Koppla in tv:n, öppna kontrollpanelen och aktualisera bildskärmarna. Dra över menylisten till tv:n och starta dvd player.

Klart!

Citat:

quote: Och sen tycker jag inte det blir lika fin bild heller, men det kansek är en illusion...

Såvida du inte har en HDTV så håller inte TV´n en nämnvärt hög upplösning...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 21:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote: Och sen tycker jag inte det blir lika fin bild heller, men det kansek är en illusion...

Såvida du inte har en HDTV så håller inte TV´n en nämnvärt hög upplösning...

Det jag menade med fin bild är att när jag kör DVDer genom VLC blir bilden sämre än med DVD-spelaren. Både på TVn och PBns skärm. Det känns som VLC är sämre på att dekomprimera MPEG koden...

Jag måste också säga att jag tycker att min Powerbook levererar bra mycket bättre bild än min PC (på TVn).

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-19 21:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Funkar utan problem på min TiBook 1GHz Combo. Koppla in tv:n, öppna kontrollpanelen och aktualisera bildskärmarna. Dra över menylisten till tv:n och starta dvd player.

Klart!

Jo, visst fungerar det. När man fick reda på att man är tvungen att flytta över menyraden...
Inte helt självklart tycker jag... Men men det är ju igentligen inte så speciellt mycket mer jobb... Man ska ju ändå in i bildskärmsinställningar och berätta för datorn att jag har kopplat in en tv...

/arvid

Varför får jag svartvit bild på tv:n när jag ska titta på DVD via min iBook? Har provat både s-videokabel och compositkabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 00:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knutte
Varför får jag svartvit bild på tv:n när jag ska titta på DVD via min iBook? Har provat både s-videokabel och compositkabel.

Testa att ställa om signalen från NTSC till PAL om Du inte redan gjort det.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-01-20 14:49
Citat:

Skrevs av Knutte
Varför får jag svartvit bild på tv:n när jag ska titta på DVD via min iBook? Har provat både s-videokabel och compositkabel.

I mitt fall (som var S-vhs -> scart) berodde det på att scartingången inte stödde s-vhs. När jag hittade undangömda menyn på tv:n där man ställer in externa källor - och ställde den på s-vhs i stället för video - så funkade det.

Annars så finns det många fina svartvita filmer;)

Kanske enklare att sätta på skärmbildsdubblering med den lilla menyn däruppe till höger, den lilla stund man ska se på dvd. Mindre krångligt än att flytta menyn kanske? Bilden visas sen enbart på teven och det blir svart på datorn. Så länge man har en extra skärm inkopplad går det på min TiBook inte köra dvd:s. Inte ens på den interna skärmen. Jag måste dubblera. Annars får man felmeddelande vid start av dvd-spelaren. Tror den inte klarar hantera två aktiva skärmar.

För övrigt är det väl aldrig några problem med att maximera bilden till helskärm med VLC? Du skrev något om att dra över och maximera med bibehållen list. Välj skärm i en av menyerna och sen alternativet helskärm! För övrigt rekommnderar jag alla senaste versionen av VLC. Något behövligt rejält uppdaterad!

Vad det gäller s-video hade jag samma problem. Sen upptäckte jag att det fanns två lägen på AV2, ett vid namn YC2 också. Slår man på den (vilket man gjorde med fjärren genom en ytterligare tryckning) dyker färgerna upp i sin rätta ordning och man slipper rödgröna störningar, vilket det var i mitt fall.

Hej!
Får svartvit bild när jag kopplar min iBook till tv:n för att kolla DVD. Har en tv med inbyggd video. Det enda stället i menyerna där jag kan välja PAL är i videomenyn, men det hjälper inte att göra det. Vad kan det vara för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 09:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knutte
Hej!
Får svartvit bild när jag kopplar min iBook till tv:n för att kolla DVD. Har en tv med inbyggd video. Det enda stället i menyerna där jag kan välja PAL är i videomenyn, men det hjälper inte att göra det. Vad kan det vara för fel?

Vad menar Du med videomenyn? På TV:n eller datorn? i OS X väljer Du mellan PAL och NTSC i inställningarna för bildskärm i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 09:47

Det är i bildskärmsinställningarna på iBooken som du ställer om till PAL.

Ok då är jag med! Tack ska ni ha!

1
Bevaka tråden