Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i iBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-09 11:29

Här det någon som vet hur man skruvar sönder en iBook (ny vit) för att byta HD?

Om du använt sökfunktionen skulle du funnit denna tråd:

http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=9;t=000448

Jag har sökt, både i vårat forum och på google.com, men inte hittat info om hur man gör för att öppna sin iBook och komma åt själva hårddisken...

Alla länkar till sidan med instruktioner fungerar inte, sedan Apple valde att släcka ner kontot för just den sidan...

Så nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att byta disken själv ?
Skulle behöva lite hjälp med detta eftersom jag funderar på att byta disk i min iBook själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-19 13:36

Jepp, jag har bytt en HD en gång på en ny iBook åt en av mina kundchefer...och det blev ett äventyr som var svårt att föreställa sig. Det går att byta HD - inget snack om saken, men det tar lite tid och du måste vara beredd på att skruva isär HELA datorn för att klara uppgiften (varför Apple har gjort det så omständigt är ett mysterium). Men gör du det i lugn och ro med metodiska handligar så kommer du att klara det (och känna dig lite "kaxig" efteråt

).

Jag skall leta upp en länk så du kan få bildhjälp på hur du går tillväga...
(Skicka annars ett mail till Adrian B. som tidigare hade bra länkar till hur man gör...)

[ 19 Oktober 2002, 13:41: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

Jag hade bra länkar förut, men nu finns inte det kontot kvar hos Apple, så jag vet tyvärr inte om bilderna och instruktionerna finns kvar på nätet längre.

Men jag har i alla fall tips på trådar där folk som bytt hårddisk själv har skrivit:

Mattias A skriver här om hur han gått kurs för just detta.

István skriver här om hur han bytt hårddisk.

Tobbe Sunesson skriver här att han bytt en sådan disk själv.

Själv så lämnade jag in min iBook och lät aktoriserade tekniker fixa det åt mig, men det kostade förstås.

Tackar för alla tips !!!

Ska skaffa mig en ny disk nu i veckan så får vi se hur långt jag kommer med min ombyggnad, det kanske slutar hos MacForum ändå

Jag har gjort lite mer eftersökningar och använt mig av en av internets klart bästa sajter: Google. Google har ju cache av alla sidor och med hjälp av det kan man faktiskt hitta intruktionerna!

Google-cache av sidan

Tyvärr finns inga bilder med. Det fanns även en PDF-fil, är det någon som har laddat hem den möjligtvis?

Här är en cache av PDF-filen som HTML:
Chache av PDF-filen.

Dags att väcka den här tråden igen...

Ingen av länkarna till trådar på 99mac (i Adrian Bs inlägg ovan) funkar. Beror det på domänändringen och hur kommer jag runt det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Ingen av länkarna till trådar på 99mac (i Adrian Bs inlägg ovan) funkar. Beror det på domänändringen och hur kommer jag runt det?

Länkarna fungerar inte för att 99mac bytte forum-programvara för ett tag sedan (från UBB till vBulletin) och alla korslänkningar slutade fungera.

Jag har ägnat mig åt lite detektivarbete och jag tror att dessa var trådarna jag syftade på:

Mattias A:s inlägg här.

Istváns inlägg här.

Tobbe Sunessons tråd här.

Min tråd här.

Tack!
Trådarna gav tyvärr inte så mycket. Får väl lämna in iBooken om det tar så lång tid att skruva isär den...

Tja, det som framkommit här på 99mac är det helt enkelt tar rätt lång tid att skruva isär en iBook. Men det går om man är noggrann, tålmodig och har bra instruktioner. Flera här har lyckats. Själv valde jag dock att betala för det.

Jo, det är just det där med bra instruktioner som inte verkar gå att hitta längre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-17 13:45

Där hade du tur! Jag tittade på pdf:en för några dagar sedan, och den ligger kvar på HD:n. Filen är på 1,1mb, jag skickar ett PM så kan vi kommunicera mejladresser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-17 14:30

Om någon mer än Micchael Nord, Micke F och Tomaz vill ha filen går det bra att sända ett meddelande till mig med mejladress. Dessutom kanske någon själ med en hemsida har lust att lägga upp den, till 99macs medlemmars nytta? Filen är på 1,1mb.

1
Bevaka tråden