Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja OS till iBook/500, vad säger ni?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allright, äntligen har jag fått tillbaka min kära iBook från sambon och skall blåsa ut hela skiten (OS:et) och starta om.

Jag har en:

iBook/500 med 640 Ram (första iceBooken)

OSX 1.5 ELLER Jaggan?

Vad spinner bäst på ovan konfiguration?
Jag behåller hellre OSX 1.5 om Jaggan tar för mycket kraft.

Vad säger ni?

/G

Jag upplevde att 10.2 spinner på mycket bättre än 10.1.5 på min gamla PBG3 400 MHz. Så jag skulle absoult välja att installera Jaguaren, ingen tvekan.

10.1.5 var dessutom full med konstiga buggar, tveksam nätverkskommunikation med PC osv...

/M

Jag har precis en sådan iBook 500 och jag skulle säga att det absolut inte finns någon anledning att hålla kvar vid pre-jaguar-versioner.

Jaguar tar inte mera kraft så vitt jag vet, det snarare går snabbare. Kanske inte så mycket som 10.1 var snabbare än 10.0, men å andra sidan är så mycket andra saker förbättrade i Jaguar.

Dessutom är det en del program och tillbehör som kräver 10.2 också.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 16:09

Lät nästan som den varit kidnappad...

jag instämmer med övriga. Jaguaren är att föredra. på En Powerbook G3 333Mhz kändes 10.2 nästan dubbelt så snabbt än 10.1.5...

Indeed.
Visst är det bekvämt att sitta kvar med 10.1.5 men...finns det inget förlorat i hastighet med Jaggan är det väl inte så mycket att tänka över då.

När det gäller skillnaden i OSX 10.1 och 10.1.5 i snabbhet fann jag den enorm!

Bara en reflektion.
Men jag är medveten om att Jaggan och 10.1.5 inte kommer att ge en sådan stor hastighetsskillnad. Däremot vill jag inte installera något på en G3a som går saktare än 10.1.5

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Lät nästan som den varit kidnappad...

Närå, den var bara utlånad.
Men på ett halvår tills sambons nya 17´ iMac är köpt.
Det är den nu

När jag var utan iBooken hade jag köpt in en G4:a till mig själv så jag klagar inte utan kände mig ganska generös

/G

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 16:17

Man skall låna ut sina datorer om man kan... Min iMac är hos brorsan och snart är min powerbook hos farsan så jag får tillbaka min 8500...

Berätta sen hur du känner på hastighetsskillnaden mellan 10.1.5 & 10.2!

Jag skall försöka komma ihåg det.

Du...sambon blev en äkta Switcher pga min ***generositet*
Nu är lägenheten Pc-fri

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 16:25

Mitt första krav är att min blivande sambo är macanvändare...

Good luck!

Jag rekommenderar Jaguar. Märkbar skillnad mellan 10.1.5 och 10.2.2 minst sagt på en G3-processor. Själv körde jag Jaggan på en Pismo på 400 MHz och det var otroligt skillnad mot för tidigare.

Så var modig, kör Jaggan du! Dessutom är ju Jaguar en rätt flådig bil.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Jag rekommenderar Jaguar. Märkbar skillnad mellan 10.1.5 och 10.2.2 minst sagt på en G3-processor. Själv körde jag Jaggan på en Pismo på 400 MHz och det var otroligt skillnad mot för tidigare.

Så var modig, kör Jaggan du! Dessutom är ju Jaguar en rätt flådig bil.

Min favo-bil, faktiskt
Vinröd skall den va!

Tack alla för era åsikter.

/G

Jag kör Jaguar på en 500 MHz "bronze keyboard" (är det en Pismo eller?) och som alla andra sagt så tycker jag det går något snabbare MEN jag tycker uppstarten blivit rejält mycket segare. Detta kan vara subjektivt eftersom jag aldrig tagit tid på uppstarten. Jaggan ändrar utseendet på uppstarten så att man först möts av en grå skärm med ett mörkgrått äpple istället för den klassiska glada macen och det är denna fas av uppstarten som är (eller som känns) mycket längre. När väl den blå bakgrunden kommer fram och saker och ting börjar laddas då går det rejält undan men innan dess så tar det tid. Noteras bör dock att jag uppgraderade från 10.1.5 och att en "ren" installation på en nyformaterad hårddisk kanske ger kortare uppstartstider (någon som testat?).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Jag kör Jaguar på en 500 MHz "bronze keyboard" (är det en Pismo eller?) och som alla andra sagt så tycker jag det går något snabbare MEN jag tycker uppstarten blivit rejält mycket segare.

Uppstarten *är* seg, det kan jag också hålla med om. Men i min värld är det inte ett problem, jag slår aldrig av min iBook, jag har den antingen igång eller i vila. Den är aldrig avstängd. Så det är bara vid omstarter jag märker att det är segt och det är ju tack vare OS X rätt sällsynt med omstarter numera.

1
Bevaka tråden