Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glappande Keyboard PB Ti

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-06 19:19

Köpt min första Mac, PB Ti, i januari. Detta utan att ha sett någon switch annons. Har varin fantstiskt nöjd fram tills nu.

Problemet som uppstått är att ca var femte gång jag startar om fungerar inte hela keyboard:et.
Oftast försvinner mellan 1-2/3 på vänstra sidan. Ny omstart och det fungerar oftast bra.
Finns det någon som vet vad det kan vara?
Borde jag om instalera om operativsystemet?
Kan felet sitta i hårdvaran? (3 månader kvar på garantin)

Tacksam för tips!

Kolla om du satt tillbaka tangentbordet rätt ifall du öppnat det, att den snäpper fast rätt i de 5 ställena i nederkant samt självfallet i överkant på båda sidorna, sistnämnda låsfunktion ligger innan F1 och efter F11. Se upp lite med den mittersta låsfunktionen, den som ligger ovan för 6 och 7. Hade liknande problem på första iBooken - då hjälpte dessa råd tyvärr inte. Funkar inte detta så har du ju fortfarande garanti kvar. För min del slutade med att Apple bytte hela moderkortet, tangentbordet och scratchpaden... fick förlängd garanti efter ett himla bråkande... hade gått 14 månader från köpet.

OM du satt i mera minne så kan du ha missat att vara noggran. Jag tror INTE att det hjälper att ominstallera systemet - luktar hårdvarufel lång väg... behöver inte vara själva tangentbordet som e kass... felet kan lika gärna ligga på moderkortet.

- Olle

[ 06 Oktober 2002, 19:59: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 19:56

Hårdvarufel låter det som. Mitt råd, lämna in på garanti. Bör gå snabbt nu när servicen är här i Sverige!

Såg att detta var "Ben´s" första inlägg - välkommen. Det följde med en special-CD för att testa hårdvaran - har du provat den ??? Stoppa i den och vid omstarten så håller du ned Commando (Kringlan) samt bokstaven C. Sedan kör du full test... berätta mera sedan - tra nog 15 minuter - tack.

- Olle

[ 06 Oktober 2002, 20:08: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • 2002-10-06 20:32

Tack för tipset!

Jag åter kommer senare med resultatet.

Jag måste säga att jag blev mycket glatt överaskad då jag, efter tips, hittade 99mac i augusti.
Har dock inte överhuvudtaget haft några problem över huvudtaget förrän nu.

Tack

  • Medlem
  • 2002-10-06 21:09

....så, ett utökat hårdvarutest visar inte på någon fel.

Förövrigt ska jag väl kanske säga att jag inte öppnat datorn. Känns lite avancerat för någon med min datormognad, tyvärr.

Så det blir till att kontakta Apple?

Tack för hjälpen, Bengt

Det låter som att flatkabeln som ansluter tangentbordet med moderkortet sitter lite löst. Det kan räcka med att trycka ner den ordentligt i botten.

Men är man ovan så ska man nog lämna in den iaf.

1
Bevaka tråden