Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länger räcker iBookens batteri.....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

.... när man tittar på DVD på den? Någon borde ha erfarenhet av detta. Har tänkt införskaffa den senaste iBooken 800 MHz combo. 5 timmars batteri tid är ju som de flesta vet bara om man grejar med extremt lättviktiga saker ("wohoo skrivtext here I come!")

Jag vill kunna sitta på bussen och göra alla avundsjuka (

) genom att glo på nån schysst DVD-rulle...

Och då vill man ju känna att det inte är nån risk att allt blir svart helt plötsligt...och gärna att man efter filmen har lite kräm kvar till annat.

När min iBook var ny så kunde jag med lätthet se en hel film. Trots att Airport var aktivt.
Nu när datorn är ett år gammal så har jag bara en timmes batteritid med Airport på.

Du skall alltså kunna se film på bussen!

Bateriet räcker nästan en hel film (beroende på filmens lengd), har iofs inte prövat själv men har en kompis som har beklagat sig över deta. Lösningen är att köpa ett extra batteri.

Räkna med max två timmar. För att spara på batteriet kan du också ställa ner ljusstyrkan, det kan du vinna en del batteritid på.

Tack för alla snabba svar! Ett extra batteri kan alltså vara bra att ha efter ett tag...

Och ställa ner ljusstyrkan en aning...

Om jag minns rätt så kan du swappa batteriet på iBooken när den ligger i vila. Vet att man kan göra det på PowerBookarna i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-13 15:20

Jag vet inte huruvida det är någon större skillnad mellan iBook och PB G4, men min PB G4 visar med lätthet en hel film, och då har jag en timme kvar efteråt.

Vänligen, Ylan

annat tips är att köra dator växelvis på batteri och på ström - även om man mest använder den som stationär. gjorde det med min gammla ibbok och den hade samma batteritid under de två åren den fanns i min närhet...och att skruva ner ljusstyrkan på skärmen som sagt...det kommer man riktigt långt på

//david

  • Oregistrerad
  • 2002-11-21 14:46

Mitt batteri (ny 700Mhz iBook) räcker lugnt till en film. Däremot kan du inte byta batteri på den när den är i viloläge som troddes tidigare i denna tråd.

  • Medlem
  • 2002-11-25 14:20

Gör en backup av DVD:n på hårddisken med OSEx. Den gör en enda VOB-fil av allt som finns på DVD:n. Spela upp i VLC (eller Quicktime?). Då spar du en hel del med batterikraft.

http://www.macupdate.com/info.php/id/9830

Vad drar mest kraft - att spela upp en VOB eller en divx?

OSEx

ffmpegX

VLC

[ 25 November 2002, 14:50: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

  • Medlem
  • 2002-11-25 15:47

En VOB drar ju mindre än DVD:n eftersom spelaren inte måste snurra. Att göra en DivX av det är kanske lite överkurs för den ej alltför oinsatte.

Citat:

quote: Att göra en DivX av det är kanske lite överkurs för den ej alltför oinsatte.

Divx har aldrig varit lättare:

OSEx (välj bort subpictures och överflödiga ljudkanaler, notera filmens längd) -> ffmpegX (skapa divx, skriv i rätt längd på filmen) -> *vänta* -> VLC (titta)

Jag förstår att man sparar ström med att inte behöva använda DVD-läsaren

- jag tänkte vilket som var strömsnålast för processorn... VOB vs. divx

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 18:09

Har kollat på en två timmar lång film (wargames hehe) och ändå haft två timmar batteritid kvar, det stod 4 timmar batteri kvar innan jag började titta.

Då är batteriet iofs så gott som helt nytt.. men jag blev glatt överaskad.

edit: särskrivning.. så ingen kan komma och bitcha



[ 25 November 2002, 18:12: Meddelandet ändrat av: mcelwee ]

  • Medlem
  • 2002-11-25 18:44
Citat:

quote:OSEx (välj bort subpictures och överflödiga ljudkanaler, notera filmens längd) -> ffmpegX (skapa divx, skriv i rätt längd på filmen) -> *vänta* -> VLC (titta)

ffmpegX blir nog bra när 1.0 släpps.

1
Bevaka tråden