Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nyköpt powerbook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej , har precis bytt "switchat" till mac efter år av gråaburkar på skrivbordet. 19" crt skärm o Pc burk är nu utbytt mot en liten powerbook. Den är verkligen ett design mästerverk. Nu undrar jag bara lite grejer, pedant som man är med nya prylar.

Har tänkt på att hårddisken ger ifrån sig ett typ blippande ljud lite titt som tätt, typ när man surfar m.m. inte det vanliga kurret utan typ "blipp". Är detta någonting som powerbookens hårddiskar brukar göra?
annars går den härligt tyst.
En annan grej, hur tålig är styrplattan? spelade lite quake 3 o tryckte i ren inlevelse rätt hårt på den ,nu i efter hand känns plattan lite mindre stabil på ena kanten, alltså den sitter inte fast "rocksteady" om man trycker på den sjunker den ner mer på ena kanten. Den kan ha varit så från början? spelar ju egentligen ingen roll, men man är ju sjukt pedantisk med nya grejjer. Fördelen med en ful pc är ju att man inte bryr sig så mycket om den.

Måste bara säga att grym är den, den är ju typ mindre än bara tangent bordet till min gamla dator och har ändå en skön 15 tums skärm med kanon bild. väldigt inspirerande att jobba med.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ben Rangel:
Hej , har precis bytt "switchat" till mac efter år av gråaburkar på skrivbordet. 19" crt skärm o Pc burk är nu utbytt mot en liten powerbook. Den är verkligen ett design mästerverk. Nu undrar jag bara lite grejer, pedant som man är med nya prylar.

Har tänkt på att hårddisken ger ifrån sig ett typ blippande ljud lite titt som tätt, typ när man surfar m.m. inte det vanliga kurret utan typ "blipp". Är detta någonting som powerbookens hårddiskar brukar göra?
annars går den härligt tyst.
En annan grej, hur tålig är styrplattan? spelade lite quake 3 o tryckte i ren inlevelse rätt hårt på den ,nu i efter hand känns plattan lite mindre stabil på ena kanten, alltså den sitter inte fast "rocksteady" om man trycker på den sjunker den ner mer på ena kanten. Den kan ha varit så från början? spelar ju egentligen ingen roll, men man är ju sjukt pedantisk med nya grejjer. Fördelen med en ful pc är ju att man inte bryr sig så mycket om den.

Måste bara säga att grym är den, den är ju typ mindre än bara tangent bordet till min gamla dator och har ändå en skön 15 tums skärm med kanon bild. väldigt inspirerande att jobba med.

Välkommen till den ljusa sidan!!

Hmm, det där med hårddisken vet jag inte, min ger ifrån sig ett "blipp" när jag stänger av den. Men annars inte, eller så har jag bara inte tänkt på det något speciellt.

Ang. touch-paden. Om du menar att man trycker på den i hörnen, att den sviktar neråt, så tror jag att det är normalt, eftersom min också gör det. Och min är inte använd speciellt mycket, koplade ganska snabbt in en extern USB mus.

Men jag ska tänka på det där med hårddisken, annars kankse någon annan vet något om det innan jag har hunnit kolla upp det

(inlägg 300 )

Jag får gratulera till det goda valet av dator. Jag har också en Powerbook och har inte upplevt de problem du nämner. Om styrplattan sviktar i ena hörnet skulle jag nog gå med den till ett Apple service center (eller där du köpte den) och påtala det (kanske utan att nämna quake episoden)

Att din hårddisk piper låter även det lite utöver det vanliga, jag har en Powerbook 800 och den är extremt tyst, ännu ett skäl att svänga förbi ditt lokala servicecenter. Numera får nämligen Powerbooks och iBooks lagas av certifierade återförsäljare så du slipper skicka den till Holland som tidigare var fallet.

Jag har skaffat en liten Kensington USB mus. En av deras modeller har så att man kan dra in sladden i musen, mycket användbart för febrigt Quakespelande

Skaffa gärna även en sleevecase av något slag, Powerbookens färg är tyvärr lite ömtålig. www.sfbags.com gör riktiga kvalitetsväskor, de levererade dessutom på under en vecka från USA, suverän service.

Har även ett Apple Pro tangentbord som är skönt att ha hemma. Jag ställer Powerbooken på ett ställ så att den kommer upp lite www.lapvantage.com jag tycker det blir en lite bättre arbetsmiljö så.

Det var några små tips när man går från stationär till bärbar, efter ett tag funderar man varför man hade en stationär dator. Skulle aldrig klara mig utan bärart idag (ja jag vet att de stationära är lite snabbare, men det lever jag med).

Hare !

Nu har problemet med hårddisken fixat sig hittade ett program med ren flyt på apples support forum
länk till denna sida:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12162&db=VT

sedan installation enligt anvidningarna så har ljuden försvunnit, vill ni ha tystare disk kolla in detta.

1
Bevaka tråden