Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 16:22

Hej igen

(Tack till er som förklarade ADB för mig!!)

Mina föräldrar har (till min stora glädje) fått för sig att de ska skaffa trådlöst nätverk i deras hus.
Allt dom vill göra är att kunna surfa med alla datorerna i huset. Det är två stationära och en bärbar dator. Alla kör Windows.

Jag kollade i Dustins katalog och så som jag fattar det så behöver dom bara en

Accesspoint
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010031184

Och en USB adapter till varje dator
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010034422

Är det allt som behövs? Som jag också har fattat det så kan jag använda min, framtida, iBook till att surfa i och med att den stödjer 802.11b.

Stämmer detta eller har jag missat något?

Tack ännu en gång

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 23:32

Finns paket att köpa om dom startar från scratch

Däremot finns det olika hastighet på 802.11b och det finns olika krypteringsnivåer (vem sa att det ska vara enkelt? så du får läsa på lite innan inköp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-07 23:38

Tänk på säkerheten!

Alldeles för många kör vidöppna nät där vem som helst kan ansluta och komma åt information och ta över datorer via trådlöst nät. Även om man kan kryptera så är det en tämligen medioker kryptering som inte är speciellt svår att knäcka.

Tänk till om man vill ta risken före anskaffning, speciellt om man ska köra PC-burkar i nätet....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-08 00:00

Om det räcker med en accesspunkt beror på om du hade tänkt ansluta det trådlösa nätverket till internet direkt, eller om du vill ansluta det till ett existerande trådburet nätverk(som i sin tur kansek har anslutning till internet)

Om du redan har ett trådburet nätverk och en bredbandsgateway så är det bara att köpa en accesspunkt för att förlänga ditt trådburna nätverk till luften.

Likaså räcker en accessupunkt om du enbart vill kunna ha kontakt mellan de trådlöst anslutna datorerna i huset.

Om du därimot inte har någonting just nu och vill ansluta det trådlösa nätverket till internet via någon typ av bredband så borde du istället köpa en bredbands gateway/router som även har trådlösa funktioner.

Ett par vettiga trådar att titta på om gateways med trådlösa funktioner finns här och här.

Vad gäller USB adapter så skulle jag starkt avråda ifrån att köpa en sådan. Ett mycket bättre alternativ är PC-cards för bärbara respektive PCI kort för stationära datorer. Det kanske är lite dyrar i vissa fall, men de extra slantarna är väl spenderade (i alla fall enligt mina upplevelser)

Själv har jag haft goda erfarenheter av Netgear(som även har bra priser).
Netgear MA311GE (PCI kort)
Netgear MA401 (PC-card)

Det enda som kan tänkas vara nackdelen med PCI kort är att man måste öppna datorn för att få in det. Det är inte svårt, men alla kanske inte vågar sig på det. Då är ju USB versionen enklare. Har man däremot en bärbar dator ser jag ingen anledning att inte köpa ett PC-card.

Vad gäller din fråga om din framtida iBook så beror svaret på om den iBook du köper innehåller ett Airport kort. Alla iBooks har inbyggd antenn och det är därför enkelt att installera ett Airport kort i dator. Beställer du en iBook på AppleStore och väljer till ett Airport kort får du det insatt från början, men det går också fint att göra det själv(här finns instruktioner)

Något att tänka på när man skaffar trådlöst nätverk nu är att Apple kanske snart lanserar Airport som baseras på en nyare standard(802.11g) som ger 54Mbit istället för 802.11b´s 11Mbit. Om du har möjligheten (eller tålamodet) så skulle jag vänta tills efter den 7e Januari då Apple antas lansera produkter enligt den nyare standarden)
Denna standard är dock (såvitt jag vet) bakåtkompatibel med 802.11b så nya Airport prylar skall utan problem fungera tillsammans med äldre utrusning.
Här finns en tråd om den nya standardens vara eller icke vara i Apples nya produkter.

Hoppas detta hjälpt i dina bryderier.

/arvid

Tänkte att jag skulle hjälpa romanenko lite med sina frågor om trådlöst nät, men Arvids inlägg var så bra och sammanfattade allt jag skulle säga att jag inte behöver skriva nåt. Bra med länkarna till tidigare trådar också!

Istället kan jag bara tillägga att det trådlösa nät verkligen är beroendeframkallande, det är så himla praktiskt och smidigt! Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min w-lan-router (Netgear MR314) för ungefär ett år sedan.

Vad gäller USB adapter så skulle jag starkt avråda ifrån att köpa en sådan. Ett mycket bättre alternativ är PC-cards för bärbara respektive PCI kort för stationära datorer. Det kanske är lite dyrar i vissa fall, men de extra slantarna är väl spenderade (i alla fall enligt mina upplevelser)

Köp INTE USB adaptern - dom fungerar jättedåligt enligt min erfarenhet. Jag installerade tre stycken hos en kund som fick dålig mottagning och värdelösa nätverkshastigheter med Dlink USB adapters (såg exakt likadan ut som dom Netgear du hade länk till).

Airport är ett måste - har du gått över till trådlöst så känns det värdelöst att ha kabel i datorn.

1
Bevaka tråden