Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är skillnaden på Ibook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade in nya Ibooken på AppleStore.

Det finns en 14.1 " Combo och en 14.1" Combo+

Men varför kostar Combo + nästan 7000 kronor mer än Combo?
Om man kollar hårdvaruspecarna så är det enda man får "extra" i lyxvarianten 128 Mb mer RAM och 10 Gb större hårddisk. Det kan ju rimligtvis inte göra att den ska kosta 7000 kronor mer.

Dom har slängt in en AppleCare Protection Plan också. Det är markerat i blå text för att visa skillnaden. Kostar 2425 kr separat.

Minnet (384 istället för 256 MB) kostar 3130 kr extra.

10 gig större disk kostar 1260 kr.

Tillsammans blir det 6815 kr. Det är EXAKT samma skillnad som om du skulle ta den billigare och konfigurera upp den till plus-varianten. Så det är inte så konstigt. Att Apple tar ut så mycket för minnet är däremot en annan historia.

Ahhh, jag missade det där med Apple Protection. Men nu när jag tittar lite nogrannare så ser jag!

Men 3130 kronor för 128 Mb RAM? Får man med en t-shirt där det står "sucker" på eller?
Den prisuppgift jag fick för 128 Mb extra RAM till nya Ibooken är 470 kronor + moms.

Jo, det är sanslöst dyrt faktiskt. Apples svar är att det är kvalitetsminnen, men det känns ändå på tok för dyrt, hur bra de än är.

[ 13 November 2002, 12:12: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Såg att Dell tar bra betalt också vid små tillägg (mer minne, bättre graffikkort, större hårddisk).

Apple garanterar också att minnerna funkar med din Mac samt installerar det åt dig.

Visst är det fortfarande för mycket och installera ett minne är ingen konst.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 13:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Apple garanterar också att minnerna funkar med din Mac samt installerar det åt dig.

Visst är det fortfarande för mycket och installera ett minne är ingen konst.

Jag funderar på ny iBook, och är osäker på om jag skall beställa minne från början eller köpa billigare på Microstore och sätta in själv.
Om man uppgraderat minne på urgamla iMacen och hårddisk på en iMac DV, borde sätte in minne i iBoken vara en smal sak, eller?

Sätta i minne i en iBook är inte så svårt. Öppna upp, plocka bort airportkortet och så byt minnet. Väldigt enkelt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:
Sätta i minne i en iBook är inte så svårt. Öppna upp, plocka bort airportkortet och så byt minnet. Väldigt enkelt.

Tillochmed herr Molarin klarade av det och tjänade ett antal tusenlappar...

Fast du behöver väldigt, väldigt små skruvmejslar för att få upp ett lock som sitter över minnesplatserna i iBooken.

1
Bevaka tråden