Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta inlägg blev borttaget på Apples Diskussionsforum, vilket jag anser vara nys. Därför postar jag det här i hopp om att fler får se inlägget och kan svara på det.

Ett sätt att se om det är ett större fel på fläktarna i de nya datorerna eller inte.

Om du svarar, svara helst på engelska.

-------------

Do you have one of the new 867MHZ or 1GHZ PowerBooks?

Could we ask for a moment of your time to answer these questions with regards to the current line of PB´s, and the fan issue that has been discussed in great detail in a number of forums.

As we collect your responses they will be posted in this forum (and possibly on a web site) so that we can all get an idea of the scope. We need responses from everyone, not just those people who have fan problems.

Thanks!

1. Apple web site username (eller användarnamn här)
2. Where in the world do you live?
3. PB model (1ghz or 867mhz) and OS
4. What date was the PB shipped (dd/mm/yy)?
5. Where was the PB built (written on the underside of your unit)?
6. When the power cord is plugged in and your PB has been running for at least 20 mins do any of the fans come on (rear/psu fan/both)?
7. How long do the fans stay on for?
8. When running on battery, do the fans coms on - and for how long?
9. Have you raised this issue with Apple?
10. What was done?

Plus any more comments you have.

Please e-mail your responses to: [email protected]

Here´s an example of the reply format:

1. bcmar
2. UK
3. 867MHZ - 10.2.2 & 9.2
4. 20/11/02
5. Taiwan
6. Both
7. Continuously
8. Yes, continuously
9. Yes
10. Sent the unit to Apple, and they returned it saying nothing was wrong.

Har ingen erfarenhet själv men läste ett kort debattinlägg i MacWorld från en kille som hade skaffat en PB för att arbeta med musik - han beskriver exakt detta förlopp. 20 minuter in i användandet drar fläkten igång för fullt och kör på max tills det att datorn stängs av. Apple hävdar att så ska det vara och åtgärdar inte.

Kram

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 11:41

Tyvärr tror jag nog att man får leva med detta med tanke på den mängd värme som G4:an levererar. Min 667 går med fläkten på fullvarv i sort sett hela tiden om jag kör ett spel, gör jag inget går den på halvfart mest hela tiden. Ta en P4m-dator så märker ni att fläkten går i stort sett hela tiden om man inte har fartminskningen på. Vill man ha en tyst bärbar måste man nog satsa på en iBook, PBG4 är för varm för att kunna köras tyst. Designen medger inte heller en stor fläkt som skull kunna köra tystare. Titta på 400/500 som släpptes först. På dem går fläkten sällan för att vid sådana farter räcker höljet som kylfläns ganska långt.

Min 667 på jobbet är knäpptyst utom när VPC är igång och i vissa fall när man jobbar med Classic-program.

Min 1Ghz drar igång utan att den är speciellt varm, dvs den är inte alls lika varm som 667an eller min gamla 500 Mhz när fläkten går. Är det större krav på att hålla den vid lägre temp ju fortare den går??

Ska maila mina uppgifter till den adressen som angavs.

(BTW: Min tysta Powerbook G4 500 Mhz med 768 MB RAM är till salu, se säljes annonserna.)

Problemet är att många har problem med den andra fläkten som går hela tiden också, dvs inte den som kickar igång först. Den andra ska bara kicka igång om det är något riktigt processorintensivt som är på gång. Men i mitt fall så går denna andra fläkt hela tiden förutom den första, tystare fläkten (som SKA gå hela tiden). Den andra kickar igång när jag gör enklare saker som kolla mailen eller surfar på webben, dvs inte något speciellt processorintensivt och sen stannar den aldrig på alla de timmar jag brukar använda datorn.

Nu väntar jag på att datorn ska bli upplockad för leverans till Holland där de ska kolla min dator. Med lite tur får jag tillbaka den nästa år.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-24 00:05

Det låter ju onekligen lite fel. Min fläkt går som sagt nästan hela tiden. Datorn är så varm att det känns genom 30mm skrivbord! Jag kör ingen Classic alls och knappast VPC, ändå går fläkten, t.ex. efter 30minuter surf så går fläkten ogån och går en halvtimme.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-12-24 00:10

Undrar om jag haft tur, min extrafläkt går sällan igång. Och när den gör det stannar den efter 5-10 minuter.
I och för sig är det väl mest surfning jag använder den till men en del InDesign-jobb blir det mellan varven...

God Jul till alla 99macare förresten!

Hasse

Hasse A har alltid tur.
Han är en switcher av Guds nåde och han har alltid haft tur.
Till skillnad mot undertecknad som alltid åker på 1.0-missar.
Nu är det julafton, så nu skiter vi i allt sånt.
God Jul till alla Macare på denna plejs vill jag säga.

1
Bevaka tråden