Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

256 MB SO-DIMM till PB G3 undre plats

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 10:02

Hej, Jag vill byta ut 64MB modulen som följde med i min PowerBook G3 LOMBARD. Några frågetecken dock som jag inte kunde reda ut med inWarehouse:

* Fungerar en 133 MHz modul?
* Instruktioner för hur man installerar modulen. Den övre var enkel men det undre skall vara lite värre..
* 1" rätt storlek? (vill dubbelkolla).

Hoppas det finns någon som gått igenom detta tidigare. Mvh Olof

Fungerar en 133 MHz modul?
Det borde fungerar ja, mittet är väl bakåtkompatibelt.

Instruktioner för hur man installerar modulen. Den övre var enkel men det undre skall vara lite värre..
Du lyfter bort hela "plattformen" som det övre minntet sitter på, på undersidan av den monterar du sedan lågprofilsmittet. Jag ska se om jag hittar någon bild, som förlarar bättre. Postar det i så fall i den här tråden.

1" rätt storlek?
Jajamensan, lågprofil på bottenvåningen.

/M

[ 11 November 2002, 14:46: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 14:40

Låter lovande. Glömde dock det avgörande: Kan jag installera en 256 MB modul på undre platsen? Enligt Apple är max 128 MB som gäller.. har också läst om vissa som fått problem i OSX med "fel" minnesmoduler..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
Låter lovande. Glömde dock det avgörande: Kan jag installera en 256 MB modul på undre platsen? Enligt Apple är max 128 MB som gäller.. har också läst om vissa som fått problem i OSX med "fel" minnesmoduler..

Det var en klurigare fråga. Enligt Apple är gränsen 128 MB, precis som du skriver. Vet inte om det finns något sätt att kringgå detta.

/M

Ett antagande är att det går.
Antagligen fanns det inga passande moduler för den undre platsen som Apple hade godkännt då specarna skrevs...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 20:08

Macoteket har både 100 och 133 MHz. De rekomenderar 100MHz till PB G3. Jag har flera gånger råkat ut för att fel minnen bara resulterar i att datorn bara hittar 128 MB även om kretsen har 256MB.

Att köpa från en Macfirma är säkrast i dessa fall då de kan garantera att det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 10:26

Lade ut samma fråga på Macfixit och fick följande svar:

I´m using a Lombard w/10.2.1 and 512MB RAM. I´ve got the low-profile 256MB SO-DIMM in the bottom slot. I´ve had a checkered history with this configuration. I ran it for a while in the 10.1.x series without problems, then my logic board & processor card fried. Apple replaced them, but blamed my RAM ($400), when I got the machine back, I exchanged my RAM for another set of SO-DIMMS. I tried to install 10.2--it failed. Apple replaced the logic board & processor card again (this time under warranty).

Since that time, I´ve been rock-solid in 10.2.1 with my 512MB RAM.

Anyway, the Lombard is known to have issues with cache memory, processor cards and possibly the RAM controller chip, so I think it´s a little bit of a crap shoot to find out if it will work.

Låter inte helt tryggt..

[ 12 November 2002, 10:27: Meddelandet ändrat av: Olof Forsberg ]

Vi har 256MB minnen som funkar i undre platsen i din Lombard.

SO-DIMM (100 MHz) 1.25", 256 MB (för äldre iMac & PBG3)

Det kostar dock lite mer än vad tex 256MB modulerna för PBG4 kostar men det fungerar garanterat. pris: 1195 + moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 12:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Vi har 256MB minnen som funkar i undre platsen i din Lombard.

SO-DIMM (100 MHz) 1.25", 256 MB (för äldre iMac & PBG3)

Det kostar dock lite mer än vad tex 256MB modulerna för PBG4 kostar men det fungerar garanterat. pris: 1195 + moms.

Trevligt. Vad är det som skiljer modulerna till G3 och G4? Är det 133MHz som ni inte rekommenderar till PowerBook G3?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 01:28

[ 13 November 2002, 01:37: Meddelandet ändrat av: Palle ]

Citat:

quote:Vad är det som skiljer modulerna till G3 och G4? Är det 133MHz som ni inte rekommenderar till PowerBook G3?

De är byggda av olika sorters chip, äldre respektive nyare teknologi helt enkelt. De "äldre" chippen är dyrare eftersom de inte tillverkas i så stor utsträckning längre. Alla nya datorer (Pismo eller senare på PowerBook och alla vita iBooks) klarar de "nyare" chippen.

På vår hemsida skiljer vi dem åt genom att kalla dem PC100 resp PC133 för att det blir för krångligt om vi skall börja beskriva olika chip och dess part/art nummer och sedan begära att alla skall kunna lista ut vilket minne som passar i deras maskin.
Titta gärna på vår hemsida och kom med kommentarer/förslag på hur vi kan göra det tydligare/enklare att se vilket minne som passar i vilken/vilka datorer osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 09:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Titta gärna på vår hemsida och kom med kommentarer/förslag på hur vi kan göra det tydligare/enklare att se vilket minne som passar i vilken/vilka datorer osv.

Det är bra att skriva vilka modeller de är för. Men om det finns 133 MHz till Lombard och jag såg det hos en annan återförsäljare så skulle ni kanske missa den affären. Inte för 133 MHz behövs till Lombard men ändå ett intressantare köp då man får känslan att man kan ha mer nytta av 133MHz fram 100MHz i framtiden...

1
Bevaka tråden