Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook 800 Mhz Combo 12,1"

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 21:05

detta är en underbar liten dator. inväntar mer minne på fredag, men redan med 128 MB minne så funkar den helt ok.

Skall bara försöka bli av med 70% batterikapacitet.

Får man ingen powerbook genom jobbet får man ju fixa en själv!

Blir galen om jag måste vänta längre på min.

Fick min idag! Blev lite överraskad, det var en dag tidigare än ETA hos K&N. Men såna överraskningar är det ju inget fel på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 21:18

Första intryck jämfört med tidigare modeller?
Nån skillnad? *nyfiken*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Får man ingen powerbook genom jobbet får man ju fixa en själv!

Ja, själv är jag så lyckligt lottad att min arbetsgivare inte håller med personaldator och kan därför välja själv.

Adrian: Vilket datum skeppades din iBook?

Min skeppades 6:e, en polare till mig fick sin iBook i Tisdags och hans skeppades 3:e.

Förhoppningsvis får jag min i denna vecka, klarar inte att vänta en hel helg till.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-11 21:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Får man ingen powerbook genom jobbet får man ju fixa en själv!

Ja, själv är jag så lyckligt lottad att min arbetsgivare inte håller med personaldator och kan därför välja själv.

Hum? Menar du att din arbetsgivare inte alls köper datorer till sina anställda, eller är det din ekonomichef som sätter käpparna i hjulet igen? Så då köper ni anställda egna datorer som ni använder på jobbet? Och jag som tyckte min chef var snål

Milo: Jag har en iBook 500 sedan tidigare på denna nya känns väldigt mycket som den gamla, fast snabbare förstås.

Dock har jag bara 128 MB ännu vilket är alldeles för lite (den börjar tugga rätt ofta), så jag tror inte jag gör den rättvisa förrän jag stoppat in den 512 MB-modul som är på ingående.

Min gamla iBook har dessutom fått en ny hårddisk, en Travelstar 40 GNX som är på 40 gig och 5400 rpm, vilket ju faktiskt är klart snabbare än 4200 rpm som sitter i min nya iBook.

Utseendemässigt så är de väldigt lika. Apple har som de flesta säkert vet bytt typsnitt till en variant av Myriad så det är första gången jag tittar på en mac som inte har modellnamnet skrivet i Apple Garamond.

Denna nya iBook kör ju även QE och den tydligaste skillnaden är att muspekaren har fått en skugga, om än liten (tack och lov). QE borde ju rimligtvis avlasta processorn en del och grafiken känns rappare rent allmänt.

Skärmen känns ljusstark, men faktiskt lite blekare i färgerna än på min gamla iBook. Detta upplevde jag redan förut när jag jämförde den med tredje (näst senaste) generations iBook. Kanske något som går att fixa till med färginställningar.

Jag har inte hunnit testa några tyngre program eller spel ännu, som kanske skulle kunna säga mera om skillnaderna.

Patrik: Den skeppades den 4 december enligt Apple Stores sidor.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 22:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:
Ja, själv är jag så lyckligt lottad att min arbetsgivare inte håller med personaldator och kan därför välja själv.

Är man servicetekniker och skall rycka ut både till Stockholm & Göteborg så känns det skumt att bara komma med sin firewiredisk och sina boot CDs. Fördelen nu är iof jag kan göra vad jag vill med min egen maskin.

Fast jag kommer inte slut tjata på att få en powerbook....

Över till iBooken så känns den rapp fast jag bara har 128 MB i den än så länge (macoteket, hoppas mitt paket kommer innan fredag...)! Testade Ghost recon. Chockad av att jag fick igång den med bara 128 MB minne i burken. Skall bli kul att se det rulla med mer minne.

DVD delen är underbar. Funkar kanon.

Sen så är jag imponerad av skärmen. Dock lite matt i färgerna. Lyckades inte ställa in colorsync så bra. Har dock en annan mjukvara på jobb som jag kommer testa!

Meddela gärna om du lyckas få mer liv i färgerna på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 23:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Meddela gärna om du lyckas få mer liv i färgerna på skärmen.

Kommer inte ihåg vad mjukvaran hette, men CAP & Design hade den uppe för en tid sedan.

Jämförde precis med min Powerbook G3 (333Mhz) och det är enorm färgskillnad.

Borde sova nu om man skall upp kl 5.... Skall leka med den på tåget!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 23:14

Fattar inte varför Colorsync kalibreringsdelen INTE fungerar. Detta måste jag gräva i... :rolleyes:

Citat:

quote: Patrik: Den skeppades den 4 december enligt Apple Stores sidor.

Ok, då borde jag nog få den i veckan. Vore ett trevligt sätt att spendera helgen på.

  • Medlem
  • 2002-12-12 07:21

Jag kan rapportera att screen spanning hacket fungerar även på den nya 800 Mhz iBooken.

Efter att ha skrivit in hacket i Open Firmware (två gånger, så ge dig inte om det inte verkar fungera), så får man en rad nya upplösningar, upp till 1900*1440 och en ny check box, där man kan stänga av skärmdubblering. Upplösningarna är en aning oortodoxa, 1600*1200 saknas, och i upplösningar över 1280*1024 kan man endast ha 60Hz.

Så som det fungerar får man en extra skärm, som man kan placera på valfri plats runt den befintliga iBookskärmen, men man kan inte hoppa över till endast extern skärm, vilket jag kanske hade föredragit. Men nog f-n blir iBooken mer värdefull för mig, och jag har redan planer på att sälja min stationära G4.

Hur många Hz kan man köra 1280x1024 i då?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 08:31

NIKKE, testade du att fixa färgerna med mjukvaran på jobbet? Var det samma som CAP hade nämnt? Vore intressant att testa...

  • Medlem
  • 2002-12-12 08:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Hur många Hz kan man köra 1280x1024 i då?

75 har jag för mig. Jag sitter inte på kontoret just nu... Allt över 72Hz tycker jag är OK.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 11:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
NIKKE, testade du att fixa färgerna med mjukvaran på jobbet? Var det samma som CAP hade nämnt? Vore intressant att testa...

jag hittar inte det programmet just nu. inte heller var det stod på CAP & Designs hemsida.

Så är det någon som ahr koll så snälla hjälp till!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 12:01

Apple gav INGA svar. Jag vill ha mer tryck i färgerna!

Jag vill ha min iBook!

  • Medlem
  • 2002-12-12 13:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag vill ha min iBook!

Jag bestämde mig för att köpa en iBook vid 11-tiden, en fredag. Före 14.00 gick jag ut från Reda med den i handen.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa en dator på postorder, utan skärmkoll och personlig kontakt. Jag fick ett OK pris på iBook, 512MB minne och TV-adapter dessutom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag bestämde mig för att köpa en iBook vid 11-tiden, en fredag. Före 14.00 gick jag ut från Reda med den i handen.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa en dator på postorder, utan skärmkoll och personlig kontakt. Jag fick ett OK pris på iBook, 512MB minne och TV-adapter dessutom.

Det beror ju på vad man bor. Här finns det ingen Reda att gå ner till. Plus att Apple hade sin fina Mecenatrabatt och bra erbjudande på en digitalkamera.

Förra iBooken köpte jag hos PowerPC och även om det visserligen skickas så räknar jag inte det som postorder, det känns ganska personligt. Apple Store är inte lika personligt förstås och inte ens i Sverige, men som sagt, det var bra priser denna gång.

Det är inte ofta det är något fel på skärmen nuförtiden. Jag har inte stött på en enda bärbar med en död pixel på 2 år.

  • Medlem
  • 2002-12-12 15:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Det är inte ofta det är något fel på skärmen nuförtiden. Jag har inte stött på en enda bärbar med en död pixel på 2 år.

Desto mer förargerligt när det händer. Jag har en kompis som plöjde ned 35 papp i en PowerBook, som har en klart skinande röd pixel någon centimeter från centrum av skärmen. Han verkar inte bry sig, men mig hade det stört något otroligt. Jag vill inte ha en enda liten defekt när den är ny.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 15:53

http://www.bergdesign.com/supercal/

blir lite bättre ivarjefall...

Jag kör min iBook 500 och iBook 800 bredvid varandra just nu och det är slående hur mycket ljusstarkare iBook 800 är. Kanske är denna uppskruvade ljusstyrka som leder till lite blaskigare färger?

Jag har märkt att om jag lutar tillbaka skärmen (på iBook 800) mer än jag brukar får jag tillbaka lite av den kontrast jag saknat.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag vill ha min iBook!

Jag bestämde mig för att köpa en iBook vid 11-tiden, en fredag. Före 14.00 gick jag ut från Reda med den i handen.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa en dator på postorder, utan skärmkoll och personlig kontakt. Jag fick ett OK pris på iBook, 512MB minne och TV-adapter dessutom.

Jag tog ett Apple Studentlån och fick studentrabatt också. Sen fick jag köpa till en digitalkamera för ett bra pris.

Därför köpte jag från Apple Store. Visst får jag leva med längre leveranstid nu, men ändå. Det är det värt.

Men lite otålig får jag allt lov att vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-18 13:43

Fick min igår, helt ok. Tar en stund på sig att boota, men annars är den rapp. Musplattan är dock jobbig om man är lite fuktig om händerna. Tangentbordet är betydligt bättre än det jag har på Wallstreet:en, knapparna ´sitter inte fel´

.

Fick min i tisdags, jättenöjd. Väntar bara på ramminnet nu också, 128MB är inte speciellt upphetsande.

Touchpaden var lite sträv från början men funkar fint nu.

Helt underbar med andra ord.

1
Bevaka tråden