Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AV-kabel till iBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 15:21

Hej,

Jag tänkte att försöka använda min iBook för att kolla på dvd och köra ut bilden på tv. Vad för slags kabel ska man använda? Går den att köpa i vanlig butik? Måste man köpa från Apple alternativt Apple-återförsäljare? Kan man få tag på en sådan kabel i Växjö?

/Daniel

Det är nog en grej du måste köpa från Apple eller en macsäljare.

Vilken kabel du ska ha beror på vilken modell av iBooken du har. De som kom 2001 (våren och hösten) tar ut videosignalen genom en speciell variant av ljudutgången. Men de senaste som kommer i år tar ut video genom VGA-utgången (anslutningen för extern skärm).

Måste tyvärr säga att kvaliteten inte är särskilt bra på TV-out hos iBook. Jag körde till exempel DVD från iBooken rätt länge men köpte en riktig stationär DVD-spelare förra veckan. Det är som natt och dag.

Men, visst, det kan ju vara kul att visa bilder och dyligt från datorn.

Ciryon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-29 15:54

Inte så konstigt egentligen. I alla riktiga DVD-spelare sitter en mängd elektronik för att ge bästa tänkbara bild och ljud ut för endast det syftet. Att en DVD-enhet i en bärbar skulle vara lika bra är ju inte direkt troligt.

Har kört lite direkta jämförandetester mellan olika DVD-spelare i 5000- och 6000-kronorsklassen och skillnaderna är förvånansvärt stora, framförallt vad gäller bild.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 09:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men de senaste som kommer i år tar ut video genom VGA-utgången (anslutningen för extern skärm).

iBooken har ingn VGA utgång, däremot en utgång för bildskärm. Men den ger bara en bildskärmsspegling.

Har provat att koppla den till TV, men bilden är dålig och gav, för mig, bara svartvit bild.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men de senaste som kommer i år tar ut video genom VGA-utgången (anslutningen för extern skärm).

iBooken har ingn VGA utgång, däremot en utgång för bildskärm. Men den ger bara en bildskärmsspegling.

Det är ju den jag menar! Det är en VGA-utgång och Apple kallar det för VGA-utgång. Men det krävs en adapter (som följer med datorn). Såhär skriver Apple:

VGA video output
The iBook is also equipped with VGA video output to mirror your work to an external display or projection device. Simply connect your external display or project onto the video output port using the included VGA display adapter — and you’re up and running.

Läs mer här:
http://www.apple.com/ibook/graphics.html

“Har provat att koppla den till TV, men bilden är dålig och gav, för mig, bara svartvit bild. ”

Låter som om du har datorn inställd på NTSC, men att tvn bara klarar PAL.

Det går inte att länka till Apple Store eftersom dom har en session igång som går ut efter ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 15:09

Jag har en sådan kabel. Köpte den hos NK i sthlm för 350 kr (om jag minns rätt). Man kopplar in den i högtalar porten. Jag vet att det låter skumt men kontakten är lite längre än en vanlig hörlurskontakt och på så sätt hämtar den bilden också. Den går sedan ut i vanliga vit, röd, gul kontakt som går att koppla till dom flesta TV apparater. Har inte kollat på DVD film, men DivX filmer fungerar OK att se på 32" WS TV. Ser lite ut som VHS i kvaliten, fast i widescreen format då.

[ 11 September 2002, 15:11: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Jag har en sådan kabel. Köpte den hos NK i sthlm för 350 kr (om jag minns rätt). Man kopplar in den i högtalar porten.

Det är en sådan Daniel R ska ha om jag inte har helt fel. Men den fungerar som sagt inte med de senaste modellerna, där tar man ut det på VGA-porten, se ovan.

1
Bevaka tråden