Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 1400 bootar inte!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte idag en begagnad Powerbook 1400. Jag har ingen tidigare erfarenhet med bärbara macar, men tänkte att jag borde klara det, dock med vissa chansningar.

Jag fick med en SCSI-kabel så jag kunde koppla in den till min G3a och kopiera över det jag behövde ha kvar innan jag skulle börja formatera och prova installera macos9 på den. (8.6 innan)

En chansning gjorde jag när jag formaterade powerbook-hårddisken med drive setup på G3an. Jag visste ju inte hur SCSI-mode är uppbyggt exakt, men när jag startade om så ville inte disken monteras på g3an alls. jag kunde formatera om den igen, men inte få upp den på skrivbordet... Då tänkte jag att jag måste väl installera om systemet på vanligt vis, dvs cdrom eller diskett.
diskettstation har jag inte så jag tänkte prova med cdrom. Tyvärr har jag ju ingen "powerbook 1400-bootCD" så jag provade flertal olika, tryckte ner C-knappen i början, men det händer inget, den står bara å blinkar efter system.
Jag sökte i manualerna och fann att man skulle skriva "command+shift+alt+delete" för att hoppa över interna hårddisken och starta med cdskiva. Det funkade inte heller.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att lösa saken. Finns det nån där ute som har en kompatibel startCD man skulle kunna få låna?
Eller kan jag (om det finns) köpa en annan SCSI-kabel så jag kan koppla in min externa hårddisk till den och starta ifrån?

hjälp!

/Woodgrove

Vad är det för boot CD du har? Kom den bundlad med en annan typ av dator eller är det en köpt version? Det sägs att de universiella versionerna utav OS ska fungera med alla datorer även om det inte är så i alla lägen.

Är det samma woodgrove som gör de underbara mongo-filmerna?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-28 21:20

Hej

Jag har själv PB1400 och kan nog bränna en CD för systemet till 1400 om det skulle vara det felet.
Har sett en länk om att CD kan bli lite ocentrerad och kan då inte läsa skivorna, går att trimma om man öppnar CD modulen, ska leta efter länken.

MWh
Bengt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Vad är det för boot CD du har? Kom den bundlad med en annan typ av dator eller är det en köpt version? Det sägs att de universiella versionerna utav OS ska fungera med alla datorer även om det inte är så i alla lägen.

Är det samma woodgrove som gör de underbara mongo-filmerna?

Det är olika universella 9.1, 8.5, 7.5.3 osv.
De borde ju funka, men verkar inte göra det.

Ja, det är samma Woodgrove. utan mac skulle de inte finnas

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: benran:
Hej

Jag har själv PB1400 och kan nog bränna en CD för systemet till 1400 om det skulle vara det felet.
Har sett en länk om att CD kan bli lite ocentrerad och kan då inte läsa skivorna, går att trimma om man öppnar CD modulen, ska leta efter länken.

MWh
Bengt

Jo, det är lite problem med min CD oxå, lite svårt å läsa ibland.
Det vore toppen om jag kunde få en image eller så på din 1400-skiva.

Nu har jag fått i ordning på det mesta. Det som krånglade var dels cdromen som inte klarade skivorna och SCSI-kedjan krånglade oxå lite. en kabel verkar vara glapp.

nåväl, ett annat problem är när jag har den som SCSI dock så kommer det upp 7st i macosx. som om den har alla 7 olika ID, men övriga enheter funkar oxå.

Är detta något man kan fixa?

/Woodgrove

  • Oregistrerad
  • 2002-08-31 23:19

Hej

Här finns mycket matnyttigt om 1400´an bla hur man justerar CD dioden om den är ocentrerad.

http://mywebpages.comcast.net/gionpeters/HHHH/PB1400/PB1400.html
Jag har en System-CD bränd som jag kan skicka till dig.

Bengt

1
Bevaka tråden