Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar på iBook & PB?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 21:35

Hur funkar Jaguar på nya iBooks?
Nån som har hunnit skaffa sig några erfarenheter att dela med sig av?
Och PowerBook nån som kört senaste OSX
några timmar? Stämmer det att PBn blir ÄNNU varmare när man kör Jaguar?
Går i köptankar men velar...
MVH!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Milo:
Hur funkar Jaguar på nya iBooks?
Nån som har hunnit skaffa sig några erfarenheter att dela med sig av?
Och PowerBook nån som kört senaste OSX
några timmar? Stämmer det att PBn blir ÄNNU varmare när man kör Jaguar?
Går i köptankar men velar...
MVH!

Kört Jaguar nu i någon vecka, och det är faktiskt så att fläkten på PowerBooken går igång mycket mer, och hela datorn låter mer i Jaguar än vad det gjorde i OS X 10.1.5. Fläkten är liksom aldrig helt av, utan surrar lite hela tiden

Kört jagularen på en ibook 500 nu ett tag och de går hyffsat, skall byta till en ibook 600 nästa vecka, blir förhoppningsvis mera kräm då med lite Quartz Extreme och en gnutta mera ram.

mvh /j

Jaguar på min iBook 700 med 16 MB VRAM är HELT UNDERBART! Allting är ungefär dubbelt så snabbt, känns som jag fått ny dator.

Till exempel minimeringseffekterna hackade lite innan och det var en plåga att zooma/navigera stora fotoalbum i iPhoto... men inte längre!

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jaguar på min iBook 700 med 16 MB VRAM är HELT UNDERBART! Allting är ungefär dubbelt så snabbt, känns som jag fått ny dator.

Aah... Hoppas att det ligger ett paket hemma och väntar på mig...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jaguar på min iBook 700 med 16 MB VRAM är HELT UNDERBART! Allting är ungefär dubbelt så snabbt, känns som jag fått ny dator.

Till exempel minimeringseffekterna hackade lite innan och det var en plåga att zooma/navigera stora fotoalbum i iPhoto... men inte längre!

Ciryon

Jag upplevde samma effekt på min PB G3 400 MHz, 256 MB.
En fördubbling i hastighet i jämförelse med 10.1.5.

  • Medlem
  • 2002-08-27 12:38

fråga : ibook 300 192 ram

skulle jaggan bli användbart
maskinen ska användas till
iTunes Explorer och iPhoto msn messenger
inget mer .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-27 19:33

Någon som kör Jaguar på en Powerbook 550?
Är lite orolig för eventuellt fläktmuller...

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-08-27 22:07

Har kört Jaguar på min PB667 och fläkten går inte igång mera än den gjorde tidigare, den är precis likadan som förut, det som är så underbart med Jaguar är att det faktiskt har blivit drägligt att jobba i Photoshop, Illustrator, indesign, och till och med Quark under classic. Klart prisvärd uppgradering.
/mattias

På en pismo 500, skulle jaguar funka?
Det är ju bara 8mb grafik i den (Ati rage mobility 128)

Och, är det på NÅGOT vis möjligt att peta på mer vram på det grafik kortet?
På den stationära varianten på kortet går det väl att pluppa dit 8mb till?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Och, är det på NÅGOT vis möjligt att peta på mer vram på det grafik kortet?
På den stationära varianten på kortet går det väl att pluppa dit 8mb till?

Nej, det är inte möjligt så vitt jag vet. Det är inte grafikkort i vanlig bemärkelse, du ska snarare se det som grafikKRETSAR eftersom de sitter fastlödda i datorn och inte på ett separat kort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
På en pismo 500, skulle jaguar funka?
Det är ju bara 8mb grafik i den (Ati rage mobility 128)

Ja, det kommer att fungera. Frågan är vilka krav på snabbhet du har? Förminskning/förstoring av fönster exempelvis, kommer att gå lite "ryckigt". Finder kommer kännas betydligt långsammare än i OS9...

edit: stavning

[ 07 September 2002, 22:01: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

>AdrianB

Löda är man ju inte rädd för...undrar om det finns nån chans att hitta information om hur man beter sig. Inget skrivet om det på xlr8yourmac.com verkar det som.

>>-Martin-

Man vill ju att det ska funka hygligt kvickt, kör nu OS10.1.5 på en iMac 233´a/512mb, bl.a. "anden i flaskan" nerdragningarna ser ganska löjliga ut
Men funkar det så är det väl ok.

Jaguar har jag inte testat, helt enkelt för att jag inte har nån OS10.2 skiva än.

Har du 10.1.5 så kommer du uppelva en förbättring i snabbhet.

Jag kör PB G3 400 MHz, och jag upplevde en enorm prestandaförbättring när jag uppgraderade till Jagurar från 10.1.5. Fast det går inte att förneka att OS9 var snabbare. Men jag är nöjd med den nuvarande prestandan. Arbetet med OSX.2 går ändå mycket snabbare än med OS9, tack vare smartare hantering av RAM, smarta genvägar i Finder, osv. Och jag är framför allt nöjd med att inte behöva starta om datorn flera ggr per dag.

/M

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-09-07 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: love:
fråga : ibook 300 192 ram

skulle jaggan bli användbart
maskinen ska användas till
iTunes Explorer och iPhoto msn messenger
inget mer .

Kör 10.2 på iBook300 fast med 160Meg minne, okey det är ingen raket men det funkar bra så länge man inte kör tyngre applikationer. iPhoto verkar dock inte trivas 100% , gnäller över att upplösningen 800*600 inte stöds och kraschar lite väl ofta, mellan krascherna funkar det OK men är ganska segt. Funderar själv på att slänga ut det och köra iView istället.

BTW hastighetsskillanden mot 10.1.5 är inte jättestor, men defintivt märkbar. BTW2. Mitt lilla minne fungerar bra men jag måste boota om då och då när det blir för segt

1
Bevaka tråden