Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning Externa skärmar med iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 11:26

Hej

Ruskigt nära att beställa en 800 MHz iBook men kom på en sak.
Hur fungerar den med externa skärmar, vad kan man driva med
32 MB? Är intresserad att först kunna koppla en 15" men kanske
senare större. Viktigtast är frekvens men också upplösning och färger.
Måste vara bättre än iMac G3 som kör usla 72 MHz på 1024.

Mvh Olof

Upplösningen är exakt samma som iBookens egen skärm, dvs max 1024 x 768. Jag har inte testat de allra nyaste (förstås) men hittills har det varit så. Grafikkortet klarar naturligtvis bättre, men Apple har valt att av så att säga politiska skäl strypa möjligheten att göra något annat än spegla den interna skärmen. Och den interna skärmen visar ju bara 1024 x 768. Det finns dock firmware-hack som tagit sig runt detta. Sök här på 99mac om du vill veta mera om det, och även rent allmänt om extern bildskärm till iBook, för detta har varit uppe tidigare.

Jag har gjort det med min iBook och det fungerar utmärkt. Nackdelen är bara att man inte kan ha Quartz Extreme aktiverat då.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 15:33

Kasst om man bara kan spegla. Då kan jag göra mer med min PowerBook G3. dubbla skärmar och individuella upplösningar.

Fixar PowerBook G4 detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 15:34

Stor prestandaförlust utan QE?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 17:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
Fixar PowerBook G4 detta?

Yes!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 23:19

ciryon, i och med firmware hacket, kan man då släcka den interna skärmen och ta all kraft till den externa skärmen? Farsan har en iBook men tycker det går tungt att driva två skärmar. Han är lärare och kör en del pressentationer via projektor och skulle uppskatta om han han kunde stänga av den interna skärmen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
Kasst om man bara kan spegla. Då kan jag göra mer med min PowerBook G3. dubbla skärmar och individuella upplösningar.

Fixar PowerBook G4 detta?

Jo, alltså det är som sagt så att Apple *valt* att bara låta iBooken spegla för att dubbla skärmar är ett bra argument för att få folk att köpa den mycket dyrare PowerBooken där Apple har högre marginaler (så att du kan göra mer med dina gamla PB är rätt naturligt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 09:56

Tack för Era svar. iBook är för mycket konsument dator. Det blir att satsa på PowerBook.

Jo, den är helt klart en konsumentdator. PowerBooken vinner på de flesta punkter. Men iBooken har två stora fördelar: priset och formatet (då tänker jag på 12 tumsmodellen). En iBook kan man slänga ner i väskan och ta med överallt. En TiBook är man nog lite mera rädd om.

Sant att man är lite mera rädd om en PowerBook än man är om sin iBook...

För mig är det ju en hel del resande i jobbet och då så funkar det faktiskt inte att hela tiden behöva oroa sig om min bärbara dator...

Har en iBook som får åka med överallt...
Och jag kan varmt rekommendera den om man inte behöver värsting prestande.
Den nya iBook´en ligger ju på 12.500 inkl. moms och det är faktiskt riktigt billigt för att vara Apple...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PageNotFound. /Per:
ciryon, i och med firmware hacket, kan man då släcka den interna skärmen och ta all kraft till den externa skärmen? Farsan har en iBook men tycker det går tungt att driva två skärmar. Han är lärare och kör en del pressentationer via projektor och skulle uppskatta om han han kunde stänga av den interna skärmen.

Nopes, det går tyvärr inte.

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-11-11 13:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jag har gjort det med min iBook och det fungerar utmärkt. Nackdelen är bara att man inte kan ha Quartz Extreme aktiverat då.

Så pass? Stänger hacket av Quartz Extreme direkt, eller är det först när man aktiverar högre upplösningar på en extern skärm?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jag har gjort det med min iBook och det fungerar utmärkt. Nackdelen är bara att man inte kan ha Quartz Extreme aktiverat då.

Så pass? Stänger hacket av Quartz Extreme direkt, eller är det först när man aktiverar högre upplösningar på en extern skärm?

Nej, det stänger inte av Quartz Extreme direkt, bara vissa kombinationer av upplösningar. Lite oregelbundet också verkar det som.

Nu kör jag 1024x768 på iBooken och 1280x1024 på extern skärm och nu är Quartz Extreme aktiverat. I alla fall är det en skugga under muspekaren.

Ciryon

Hos XLR8YourMac kan man läsa ett mejl han fått angående att köra detta hack på de nya iBookarna och lite råd hur man kan testa hacket utan att göra det permanent:

Dear XLR8YourMac,
I am writing to let you know that the firmware monitor spanning hack WORKS on my new November 2002 iBook. This is the recently released model with the 32 MB Radeon 7500 card. Mine is the mid-level (12" with 32MB VRAM) version.

I´ve also done some research into Open Firmware, and I have an important suggestion to people trying this hack. The instructions available on the web use "nvstore" and "setenv" to store a boot script and set a flag in NVRAM (non-volatile flash memory) to run that script at startup before OS X loads. Writing anything into flash is serious business.

To test the hack before committing it to flash, I suggest that the boot script be run--BUT NOT SAVED--using the commands "nvrun" and then "mac-boot" instead of "nv-store" and "setenv". The first command runs the script that was entered using nvedit, but without actually saving it to Flash. The second command exits Open Firmware and boots up OS X. In this way, one can test the dual monitor hack before committing it to Flash. Once confident that the hack works, it can then be burned into the Flash using the previously documented procedure. If it doesn´t work, then the next reboot will at least be normal.

As always, this is presented for information only, and I can not be liable for any damage that this seemingly safer procedure may cause to anyone´s computers.
Thanks
Rex Min

Han har även satt ihop en sida med feedback från användare som testat hacket.

1
Bevaka tråden