Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla PB550 eller nya iBook800?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 08:30

Jag har fått erbjudande att köpa en beg PowerBook550 för 13000 + moms. Det är standardmaskinen från oktober 2001 (20GB HD, Radeon 16MB, DVD) med 512MB ram och extern 16x CDRW.

Alternativet idag är ju en iBook 12.1" 800 Combo för ungefär samma pengar om man köper lite extra RAM.

PB550 är ju över ett år gammal och var ju ansedd som lite av en svag uppgradering av PB-linjen jämfört med PB667 som släpptes samtidigt. Den stora skillnaden dem emellan är ju hastigheten på bussen (100 resp 133 MHz), tror jag. Dessutom tycker jag skärmen på den gamla generationens TiBooks är sådär, mest med tanke på färg/betr.vinkel och ljusstyrka.

iBooken har ett fräshare grafikkort med tillräckligt minne för Quartz Extreme, dock bara på 2x AGP.

Har kollat lite på benchmarks på bl a macspeedzone.com och där är faktiskt gamla iBook 700 snabbare än PB550 på de flesta vardagliga saker (filcopy, indexering, macron etc). PB550 sparkar givetvis r#v på AltiVec-optimerade grejer och multitasking. Men i grenarna mp3-kodning och filter i iMovie så är den inte speciellt överlägsen.

Därför är jag tveksam. Jag misstänker att alla skulle välja G4 framför G3 utan att blinka, men jag vet inte. iBooken känns som ett rappare system. Jag ska inte redigera video eller köra Maya eller tunga PS-grejer. Vill bara ha ett responsivt system i bärbar from.

Vad göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 09:14

Jag tycker gjutet att du skall välja iBooken. Sitter med en Pismo 500 och har inte vart särskilt sugen på att uppgradera innan de senaste PBG4orna kom i veckan (förra version var ok oxå iofs)

G4an ger ju nästan ingenting extra vid vanligt arbete jmf med en G3a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 09:38

Det beror på vad du ska göra med datorn, som man brukar säga.

Men jag skulle nog ta en iBook med 14-tumsskärm. Bra, snäll dator.

[ 08 November 2002, 09:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-08 10:22

Jag tror på iBooken, om du kan leva med en liten skärm. 14-tummaren är ju ett bra alternativ annars, som Mondo säger.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 11:14

Någon som har koll på exakt vilket grafikkort som ligger i PB550 och hur det står sig jämfört med Radeon Mob 7500?

Vad väger tyngst av 2x/4x AGP och 16/32MB minne?

I och med QE så är ju grafikkortet mucho viktigt i det vardagliga arbetet i OS X... Det lutar åt iBook just nu. På macspeedzone så spöar ju en iBook700 med gamla grafikortet den levande s####n ur PB550 i typ alla råräkningstester.

I PB 550 sitter det ett ATI Mobility Radeon med 16 mb DDR SDRAM. 2x AGP är det väl, om jag inte minns fel?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 14:58

iBooken är tystare och mindre... Om du är ute efter det så skulle jag välja den. PowerBooken har överlägset bättre skärm. Annars är det nog hugget som stucket för dom ändamål som du beskriver. Köp den du gillar mest. Jag har en TiBook 550 och är relativt nöjd med den, bara den kunde vara lite snabbare.

Satsa på iBooken. Fräsch, snabbare

Om du inte har dålig syn så köp 12"-iBooken. Det är samma upplösning på 14"-iBooken som 12" vilket gör det inte värt de extra pengarna.

Jag skulle dock utan att tveka köpa 14" om den hade en högre upplösning. Men för tillfället känns det inte värt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-02 20:05

Sitter nu med facit i hand. Min polare köpte en iBook istället för powerbooken det var tal om.
Och vi har jämfört dem sida vid sida.

-iBook tyst & kall som en mus.
-iBooken liten o fin att ha i ryggan bredvid klättergerjorna.
-tiBookens skärm kändes dubbelt så stor bredvid iBooken.
-CD-släden på iBook kändes fragil.
-Skumt höga värden i cocoaBench på iBooken, snitt 18!
-TiBooken klarade mkt högre upplösning i GhostRecon, än iBooken OCH min QS733 trots hälften så mkt grafik-minne. Skumt.

Slutsats: Lite mera RAM i iBooken och en extern skärm (med hårdvaru-krack så att högre upplösning fås) så är det ett bra köp.

Tibook 550, naturligtvis! Har en själv med DVD/CDRW och är nöjd. Snabb, nja, men den gör det man önskar. Slö? Nej. Skärmen är stor och bra. Datorn är gedigen och kvalitetstyngd. Skärm- DUBBLERING om så önskas. Alla pc-nissar på jobbet är gröna av avund!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 09:33

Tack för alla synpunkter! Det blev iBook tillslut. Har dock ingen PB550 att jämföra med, bara en Cube 450. Största skillnaden är väl att iBook jobbar lite rappare i standard-appsen.

iBookens starka sidor avgjorde:
+ Smidigheten
+ Helt tyst å hyfsat sval
+ Intern CD-R
+ Större HD
+ Bättre grafikkort

Den enda svagheten skulle väl vara skärmen, men för de pengar en iBook kostar så är den ju mer än väl godkänd.

Pjutsi, du borde byta ut din logga till en Ibook istället för kuben du har nu!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-05 14:29

Ingenting slår Kuben ju. Tror det dröjer ett tag innan Apple lyckas lika bra med form/feature-biten på en produkt igen. Tills dess står Kuben tveklöst kvar på mitt skrivbord som favvodator.

Visst är nya iBook en grymt fin och våldsamt prisvärd laptop på alla sätt, men Cube = Cube...

Ja, kuben är Cube!

Tråkigt att den var för dyr. Max 12000 inkl moms skulle den kostat. Då du...

1
Bevaka tråden