Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PB SD, inte helt nöjd

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, så har man fått ny Powerbook. Men det har inte börjat helt bra.

När jag skulle installera så ville jag partitionera först, men det fick man inte välja. Så efter installation så försökte jag att formatera och installera på nytt för att se om det gick då...knappast. Inte fick jag välja om jag ville ha 9an också som ju låg på från början.

Så jag tar fram skivan från min gamla PB och ska starta med den. Systemfel typ 11.

Testar den CD som följer med i AppleCare-boxen som man ju ska kunna starta från. Inte den heller, systemfel.

Startar OSX och kör TechTool som ligger på AppleCare-skivan. Då säger den att TechTool inte har testats med mitt system och behöver uppgraderas. Inte vet då jag hur jag uppdaterar program på en CD.

Så nu kan jag bara starta OSX men jag vill inte ställa in och installera innan jag partitionerat, jäkligt dåligt.

Och så går fläkten oavbrutet. Verkar som jag har en felaktig en. Trist. Dom ska minsann få höra av mig imorgon på Apple.

Eh vänta nu..

DU har väl 10.2 skivan som följer med datorn?
Går det inte att boota från den menar du?

Jodå...det går, men med den installations-cdn går det inte att göra något mer än att installera. Jag vill ju partitionera. Och i OSX på disken finns ju skivverktyg men man kan ju inte partitionera en startdisk.

hmm...vänta nu. Har precis läst mig till att det SKA gå att välja partitionering under OSX installationen. Det missade då jag. Ska prova igen.

[ 09 December 2002, 21:52: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Medlem
  • 2002-12-09 21:53

Finns diskverktyg på installationsskivan. Titta i menyn när installern precis startat.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 21:53

Men om du startat på CD så är ju inte HD´n startskiva...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jodå...det går, men med den installations-cdn går det inte att göra något mer än att installera. Jag vill ju partitionera. Och i OSX på disken finns ju skivverktyg men man kan ju inte partitionera en startdisk.

Har du inte disk utility under arkivmenyn när du har startat från medföljande system-CD? Där ska du väl kunna partitionera din disk, tror jag.

Jo visst var det så. Så det ska jag inte beskylla Apple för.

Dock så kunde jag inte starta från AppleCare-skivan eller köra TechTool. Och så den där jäkla fläkten. Och precis som andra sagt i andra trådar så är den ju inte ens varm. Helskumt.

Välkommen i gänget!

Skickar iväg min maskin i veckan (när lådan kommer) till Apple så de får kolla fläkteländet.

Hade dock inga problem att formattera om hårddisken och partitionera den när jag startade från system-DVD:n.

Enda möket var att man inte kunde bestämma var OS 9 skulle installeras, så den fick installeras på OS X partitionen och sen flyttade jag den manuellt. Fick boota om i OS 9 som låg på OS X partitionen för att "välsigna" systemmappen på den partition jag ville ha OS 9 på från början (flytta ut filen System och sen tillbaka igen). Sen kunde jag slänga OS 9 på OS X partitionen när jag lyckades starta om i OS 9 på den "riktiga" partitionen.

*pust* det var lite bök men det funkar finfint!

Jag fick göra precis samma sak med OS9. Inte helt smidigt men nu går det iaf.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 03:11

Är det någon som vet något om den härliga lilla buggen med en fin liten grön rand längst ned i fönstret när man spelar dvder i fullskärm? Är problemet mjukvaru eller hårdvarubaserat? Har för mig att jag läste om det för några dagar sedan, men då hade jag inte min egen att testa på, men nu märker jag att jag har det problemet själv...

Fläktproblemet är jag dock nästa besparad ifrån... såtillvida jag inte gör, som nu, ligger i sängen med PBn på magen(flygplats är najs)... Men jag vet inte jag tycker nog ändå att fläktarna låter för mycket... men men dom går ju iaf inte hela tiden...

/arvid

Taget från en annan PB 1GHz-diskussion:

Länk 1

Länk 2

Jag har inte upptäckt några gröna ränder när jag spelar upp DVD eller när jag spelat in en DVD och spelar upp. Så detta är jag i alla fall förskonad från.

okej, min fläkt stannar ibland men ytterst sällan.

Just nu t ex tog jag upp locket och surfade med IE på 99mac i ca 6-10 minuter utan andra program igång. Fläktet drar igång. Stänger ner IE och öppnar Processorkontroll med utökat fönster.
Låter den stå helt still och kurvan ser ut så här i mer än 5 min:

Tog skärmdumpen, öppnade i GC och beskar bilden. Laddade upp med Fetch, och så in och göra detta inlägg. Fläkten går fortfarande.

Är detta är så pass "tungt" arbete att fläkten ska gå? Det tycker inte jag. Givetvis rörde sig kurvan när man började starta program men inte blev det några längre stunder med hög belastning.

Nä, det är rent löjligt!

Pratade med en kompis i Australien som köpte en Powerbook 1GHz med Superdrive och har 1GB minne i den, precis som jag. Hans fläkt går bara igång om han köra tyngre applikationer, dvs spelar upp DVD-film och annat. Däremot är den knäpptyst när han surfar på webben osv.

Så det låter ju som det ganska många som är behäftade med något fel. Vad som är felet vet jag dock inte.

Väntar fortfarande på att få skicka iväg datorn före undersökning/reparation. Jag återkommer när jag vet mer i den frågan och vad Apple sa om fläkten.

  • Medlem
  • 2002-12-12 12:25

Jag har överhuvudtaget inte hört bevis på att det finns en fläkt i min iBook. Hur kan den vara så tyst, frågar jag mig. Jag spelar DVD, använder Photoshop och surfar. Helt tyst.
Det tycker jag är värt en prestandaförlust jämfört med en vinande PB. Dessutom kan jag köra hela dagen på batteri (inräknad när den går i sömn, annars får jag ut 4 1/2h ungefär).

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 13:16

En iBooks G3-processor drar väl bra mycket mindre ström än en G4 och behöver väl därmed inte kylas speciellt mycket? G4an verkar inte riktigt färdig för bärbara, eller för stationära heller för den delen, med tanke på hur mycket de nya maskinerna tydligen låter.

  • Medlem
  • 2002-12-12 13:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
G4an verkar inte riktigt färdig för bärbara, eller för stationära heller för den delen, med tanke på hur mycket de nya maskinerna tydligen låter.

Utvecklarna för G4 sitter i Alaska med glesbygdsbidrag, och skakar oförstående på huvudet...

1
Bevaka tråden