Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa PB Titanium i USA!?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till New York i mellandagarna, är det nån ide att ens tänka på att köpa en Titanium over there!? Är det nån som har koll på priser, garantier mm?

/Tompa

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 21:12

Jag har liknande planer (fast med posten och en amerikansk vän inblandad). Priser ser du lämpligen på apple.com och ebay.com. Powerburkarna ligger på halva priset.

Svenskt tangentbord kostar några hundringar och kan vara bra att ha med sig för att trycka på (enkelt). Även om du tycker det är oviktigt så är det mycket säkrare, även om risken är liten, att knalla igenom tullen med en ´svensk´ maskin. Ta med maskinen, men skicka låda och manualer per post (tull är 25% och det vill du slippa, tror jag

.

Garantier borde vara globala, men där är jag inte säker.

Mvh,
/R

Bra tips med sv tangentb, hade självklart tänkt att knata hem med hela kalaset! man vill ju slippa betala mer i onödan!

/Tompa

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 20:06

Jag köpte min Tibook i L.A, har åkt fram och tillbaka med den 6 ggr sen dess, tullen kollar aldrig en bärbar dator, däremot en stationär dator kan dom gnälla på, jag åkte på en koll då jag hade en G3 i resväskan, men eftersom jag behöver den i mitt jobb och den inte var ny så brydde dom sej inte. En gång hade jag med mej en 9600 till L.A och då frågade jag i tullen innan jag åkte om jag behövde några papper på att jag fört ut den så jag kan ta hem den igen, då sa tullen "har du haft några problem med det förut då?" ...nej sade jag, "då så´" sa tullen.....(men det var nog mera lathet än tullpolicy).
Föresten så är tullavgift 6%, sen är momsen 25%.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Yozzi:
Jag har liknande planer (fast med posten och en amerikansk vän inblandad). Priser ser du lämpligen på apple.com och ebay.com. Powerburkarna ligger på halva priset.

Svenskt tangentbord kostar några hundringar och kan vara bra att ha med sig för att trycka på (enkelt). Även om du tycker det är oviktigt så är det mycket säkrare, även om risken är liten, att knalla igenom tullen med en ´svensk´ maskin. Ta med maskinen, men skicka låda och manualer per post (tull är 25% och det vill du slippa, tror jag

.

Garantier borde vara globala, men där är jag inte säker.

Mvh,
/R

Du har missat lite grejer:

- Powerbook G4 kostar inte hälften så mycket därborta, räkna en gång till så ser du att skillnaden är max 10%

- Det är inte någon tull på datorer.

- Momsen är 25% men drabbar bara privatpersoner.

- Svenskt tangentbord för Powerbook G4 kostar 800kr exkl moms sist jag kollade.

- Apple har världsgaranti på alla bärbara datorer.

/Martin

Vart köper man svenskt tangentbord till TiBook? Apple? Visst inte att man kunde köpa sådant

På serviceställen såsom Lan Master och Swedserv.

Köpte både min via iBook och min Quicksilver i USA.

En iBook eller Titanium är ju lätt att placera i ryggväskan men stationära innebär ju en risk för att åka fast i tullen och behöva betala hela kalaset i alla fall (25% är ganska mycket pengar för en privatperson).

Ibland beror det på var man mellanlandar och vilket flygbolag man tar om de är mera ordentliga med tullen eller ej.

Tangentbord är ju som ovan sagt en grej man bör tänka på. Likaså att man kollar sin stationära burk på baksidan vilken volt knappen är inställd på, 215 eller 230.
Det smäller rejält om du pluggar in din stationära i det svenska uttaget om knappen är förinställt på 215

Då åker du på att reparera din älskling. Har du inte föräkring ligger ett sabbat strämagregat på drygt 3000 pix.
Sabbar du något större blir det mer.

G-bit

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-05 23:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Köpte både min via iBook och min Quicksilver i USA.

En iBook eller Titanium är ju lätt att placera i ryggväskan men stationära innebär ju en risk för att åka fast i tullen och behöva betala hela kalaset i alla fall (25% är ganska mycket pengar för en privatperson).

Ibland beror det på var man mellanlandar och vilket flygbolag man tar om de är mera ordentliga med tullen eller ej.

Tangentbord är ju som ovan sagt en grej man bör tänka på. Likaså att man kollar sin stationära burk på baksidan vilken volt knappen är inställd på, 215 eller 230.
Det smäller rejält om du pluggar in din stationära i det svenska uttaget om knappen är förinställt på 215

Då åker du på att reparera din älskling. Har du inte föräkring ligger ett sabbat strämagregat på drygt 3000 pix.
Sabbar du något större blir det mer.

G-bit

Råkade inte du ut för just det för ett tag sen? Har för mig att jag såg nåt inlägg om det?

Och för att släppa lös besserwissern i mig: är det inte 115 Volt?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-05 23:20

En amerikansk affär som jag hört mycket gott om är Small dog electronics. Finns visserligen i Waitsfield, Vermont men dom har en superb web-shop... Både billiga och trevliga vad jag har hört.

Fast är män ändå i New York så kanske man vill gå till en Apple Store...
Här här finns en lista på dem.

/arvid

arvid...
på fråga A svarar jag "ja"
på fråga B svarar jag "ja"

G-bit

Håller med arvid.

Small dog är nog den bästa online-varianten om man vill köpa. De är bra.

CompUSA är "hands on" -varianten (men de har nog inte någon större prisskilnad än Apple Store som, givetvis, är det jag tänker på först om du skall till USA och befinner dig nära någon av Apples egna affärer).

Wow, det var en lång parantes

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 01:13

Väljer man att köpa "refurbished gear" så kan det bli riktigt billigt. Vad sägs om PowerMac G4/1GHz-DP 512/80/Superdrive/GeForce4, för 20 219pix? (Skr) Länk.

[ 06 Oktober 2002, 01:14: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 02:02

Eller 21 139 Skr, för en PowerBook G4/667 256/30gb/Combo Titanium 32mb VRAM.
Här

1
Bevaka tråden