Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport on the Airport

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter på Kastrup/Köpenhamn och surfar loss. Hur smidigt som helst. 40 kr för en halvtimme som man betalar direkt i webläsaren. Snabbt går det också!

Ciryon

Agerar du utrikeskorrespondent?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-08-21 22:26

Det där har jag grunnat på. Alltså trådlös surfning på flygplatser och hotell som har utrustning för det.

Hur gör man?

Finns det någon websida som förklarar vad jag behöver ställa in på TiBooken för att få det att fungera?

Undrar Hasse

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-08-22 18:31

Tja Apple har själva en FAQ här
Här finns också ett acrobat dokument om hur man designar Airport nätverk. I det finns också lite instruktioner om hur man ansluter mha os x. Designing Airport Networks

AirPort Setup Assistant kan också vara något att kika på. Kommer med OS X.

Lycka till!

/arvid

Hasse A,
Telia HomeRun är väl det vanligaste förekommande nätverket av denna typ.

Mer info här:

http://www.homerun.telia.com/swe/start/default.asp

I övrigt är det enkelt. Man kan antingen abonnera på tjänsten, dyrt, per månad eller så kan man köpa dygnskort.
Om du har abonnemang eller dygnskort så är det bara att ställa in APn på DHCP. Sedan väljer du annat från Airport menyn, skriver in Homerun, inget lösenord. Öppnar webbläsaren och den kommer antagligen automatiskt att välja Telias loginsida. Skriv in uppgifterna och du är ute...

Tillbaka hemma nu.

På flygplatsen var det mycket enkelt. Lyft upp locket, välj cph i Airportmenyn och man är ansluten med en gång. Öppna webläsaren och man hamnar automatiskt på en speciell startsida för Köpenhamns flygplats. Välj tid: 30, 60, 120 minuter och skriv in kortnummer. Klart!

Telia HomeRun är dyrt, men frågan är om det inte är värt det. Verkar som det finns på väldigt många olika platser.

Ciryon

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-08-22 23:44

Tack för alla tips. Ska testa nästa gång jag är ute och reser.

Hur ser alternativen ut på Arlanda?
Skall nämligen dit om någon timme eller så, kan ju vara intressant att göra en liten test.

Jag skall i alla fall ta och sparka igång "MacStumbler" och se om det finns nåt öppet.

/Mattias

1
Bevaka tråden