Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbara på 2.5GHz

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, det är inte en Mac och den är inte lika snygg som en Powerbook G4. Men undrar vad folk i allmänhet tycker om den här datorn:

Satellite 1900-704 P4 2,5 512/60 16T DVD-R/RW WXPH

Artikelnr: 195E-008QY-SW

Intel® Pentium® 4 processor 2,5 GHz
512 MB DDR RAM
16,0" Super Fine Screen TFT (1280x1024)
Inbyggd DVD-brännare, och diskettstation
GeForce4T 440 Go grafikadapter
- 64 MB DDR Video RAM
60 GB hårddisk
Trådlöst tangentbord och mus
Fast IR och iLINK (Firewire)
Windows XP Home Edition sv, MS Works Suite

Toshiba Satellite 1900

Pris ?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 20:33

På pappret såg den ju väldigt trevlig ut. Undrar hur batteritiden är. Lite jobbigt och ha med den på en atlantflygning och man bara kan "leka med den" i en halvtimme...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 20:56

Deprimerande...tur för Apple att de har/haft MacOS/X, sitt designteam och att det inte finns några bra alternativ.
Annars would I be long gone...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 21:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Pris ?

30900 Ex moms

Hur är det med värmeutvecklingen och batteritiden? Eller är det här en sådan dator man främst har i närheten av ett elutag, men ändå är smidig nog för att transporteras enkelt (det finns ju faktiskt en marknad för såna)?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 21:12

Vikt4,39 kg!!!

Det var lite väl tungt. kanske för en spelnisse som åker på en massa LAN, men annars, nej...

Jag är tveksam till att skärmarna blir större och större. Behövs verkligen 16" på en bärbar dator? Burken blir ju så himla stor. Meningen med en bärbar dator är väl att den ska vara liten och lätt att ta med sig. Jag tycker 12" iBookarna uppfyller sitt syfte mycket bättre. Vill man däremot ha en FET speldator, med FET-skärm, ja då köper man sig en stationär dator med 30".

/M

Om Apple släpper motsvarande burk: 2.5 GHz G4, 16" skärm, trådlöst tgb + mus, 60GB disk, DDR RAM och GeForce 4 to Go med 64MB DDR videominne. Då är jag tyst och belåten. Trots 4.3kg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 23:24

Problemet med Windows-burkar med så pass snabba processorer är att de måste använda SpeedStep och tagga ner processorn när datorn går på batteri... Annars pumpas batteriet ur på nolltid. Och då har man ju i alla fall ingen nytta av alla dessa 2,5 GHz! Dessutom bör en bärbar dator inte väga mer än maximalt 2,5 kg - helst under 2 kg. Angående Toshiban står det ju "upp till 3 tim driftstid" vilket i verkligheten innebär 2 timmar - om ens det.

[ 04 November 2002, 23:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Pris ?

30 900 kr plus moms

Batteritiden då???

Jag är inte såååå imponerad...

http://www.toshiba-dm.com/products/popUpProduct.html?componentID=4213

Litium-jon
Upp till 3 tim driftstid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Om Apple släpper motsvarande burk: 2.5 GHz G4, 16" skärm, trådlöst tgb + mus, 60GB disk, DDR RAM och GeForce 4 to Go med 64MB DDR videominne. Då är jag tyst och belåten. Trots 4.3kg...

Martin, 4,3 kg är mycket att bära omkring på en hel dag... gå till kylen och stoppa ner fyra mjölkpaket + ett smörpaket i väskan en dag. Jag lovar, det blir ingen kul upplevelse.

edit: 1000:e inlägget! Då har man blivit 99mac-beroende, dags att gå med i "Anonyma-99mac-beroende"-föreningen för att hitta en utväg.
/M

[ 05 November 2002, 00:16: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 23:55

4,3 kilo är som två iBook!

[ 04 November 2002, 23:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag kör min Powerbook med sladden istoppad minst 75% av tiden - kanske till och med 90%.

Jag tror inte Toshiba går omkring och tror att de som anser att vikten spelar mest roll väljer just den här modellen. De har ju ett produktsortiment, bestående av flera olika produkter.

[ 05 November 2002, 00:31: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Jag provocerar mest för att våra Macvänner ska vässa sina argument inför den hårda vardagen...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 02:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag provocerar mest för att våra Macvänner ska vässa sina argument inför den hårda vardagen...

Provocerade du, var, var? Hehe

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag tror inte Toshiba går omkring och tror att de som anser att vikten spelar mest roll väljer just den här modellen. De har ju ett produktsortiment, bestående av flera olika produkter.

Exakt. Om man vill ha en liten lätt dator så kan man få en 1,7 kilos dator med 4,7 h batteritid (eller dubbla med extra batteri i!):
http://www.toshiba-dm.com/products/products.html?componentID=3970

Kanske lite off topic:

Pillade med en Dell Latitude 750 Mhz igår och jämförde den med min iBook. Nackdelarna med PC laptopen var

* väldigt högljudd
* otillförlitlig batteristatus
* tar upp 10-20 sekunder på sig att sova/vakna
* Tung och ful

fördelarna var väl

* Stor skärm
* Nästan lika snabb som iBooken men halva priset

Men så la jag in Mandrake Linux 9 i Dell´en och då var det plötsligt riktigt roligt att använda den. Har god lust att köpa en fet PC laptop (nån slimmad och snygg) bara för att köra Linux i den. Alltså, stort tips till er som har en PC laptop, typ genom jobbet eller så, lägg in Mandrake. Du behöver inte ta bort windows för att lägga in det.

Ciryon

Brorsan har en Toshiba Satellite, och jag måste bara säga att den är förjävlig. Styrplattan är dålig och liten (man får ont i fingrarna då man använder den). Den är onödigt stor. Är tung. Och tjock!

Men säg inte till honom att jag sagt detta, för då blir han galen!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-05 11:48

Den stora skillnaden i PC-världen är ju att man kan välja. Toshiban här ovan är väl "flyttbar desktop-replacement" medan om man vill ha nått litet väljer man en Vaio t.ex. jag hade faktiskt tänkt att köpa en Libretto bara för att ha något riktigt litet. Stor som en videokassett, då börjar det likna något.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 20:12

jag tycker Apple ändå har ett brett utbud. Allt ifrån 12" till 15,2". En bärbar för varje plånbok.

Att köpa en bärbar dator som väger mer än min powerbook låter som att man behöver gå mer på gymet.

Min powerbook anser inte jag är mobil, alltså den funkar att flytta från hem till jobb och framför allt - att flytta runt den hemma, till sängen, till köket, arbetsrummet - hängmattan osv.

men att påstå att jag tycker den är lätt att bära med vore att ljuga, jag skulle gärna vilja ha en ibook 12" bara som slit o släng dator att kunna kasta omkring med. -om jag hade pengar.

Jag tycker nog fortfarande att powerbooken för min del är mums och jag ser inga direkta aspekter på att den skulle se ut på annat sätt eller ha större skärm, skärmen är här ypperlig vid redigering. -smart drag apple, plus i kanten hos mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 00:05

Jag har en IBM Thinkpad T22 som jag köpte för ett år sedan. Den väger 2,1 kg med batteri och CD. Batteritiden är 2 tim 42 min. Måtten är 304 mm x 250 mm x 33.1 mm (bredd, djup, tjocklek).

Den är inte supersnabb men den är tyst och robustare och mer välbyggd än de flesta andra bärbara pc - och det var därför jag köpte den. Har inte haft några problem med den hårdvarumässigt. Är särskilt förtjust i skärmen och den höga kvaliteten och stunsen i tangentbordet.

Datorerna i T-serien är helt modulära och smart konstruerade. Bra maskin, dåligt OS... När jag sade det till några IBM-anställda hummade de och höll med.

[ 06 November 2002, 00:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-12-21 19:55

Tänk vad tiderna förändras "Behövs verkligen 16" på en bärbar dator?" Som Belak skriver här... Är det någon som förundras över MBP 17"? Haha, jädrar vad kul det är att läsa riktigt gamla trådar

Ursprungligen av bollman:

Tänk vad tiderna förändras "Behövs verkligen 16" på en bärbar dator?" Som Belak skriver här... Är det någon som förundras över MBP 17"? Haha, jädrar vad kul det är att läsa riktigt gamla trådar

Och 4 år senare så har Apple fortfarande inte lyckats släppa någon 2,5GHz bärbar. Så jäkla kasst...

Ursprungligen av Hagelin:

Och 4 år senare så har Apple fortfarande inte lyckats släppa någon 2,5GHz bärbar. Så jäkla kasst...

Industrin har å andra sidan frångått GHz-tänket och försöker istället att få processorerna att göra mer med mindre energiåtgång.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-21 22:40

Och titta på hur priserna förändrats, man kan köpa en mycket fetare MacBook Pro för samma/lägre pris nu. Dessutom kör den OS X.

Björnström, köpte du datorn då eller?

Ursprungligen av boris91:

Och titta på hur priserna förändrats, man kan köpa en mycket fetare MacBook Pro för samma/lägre pris nu. Dessutom kör den OS X.

Björnström, köpte du datorn då eller?

Japp - jag köpte första 1GHz Powerbook 17" som släpptes! Nu har jag en 15" MacBook Pro C2D för jag tröttnade på storleken.

Bevaka tråden