Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook G4 skriker i Jaguar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min PowerBook G4 kör igång fläkten extremt mycket under Jaguar. Vet någon vad detta kan bero på, och om det går att göra något åt? Tänkte först att det kunde vara sommarvärmen, men den har inte betett sig så tidigare under sommaren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-20 22:29

Går tom. fläkten fortare i 10.2?

Det var som tusan!

Det förvånar inte mig tyvärr. Vad jag förstått med det nya systemet är att det kräver massor av kraft.
Det där med "minimala systemkrav" har alltid visat sig vara en underdrift.
Med andra ord...dubbla det kravet, dubbla det igen efter det. Kanske då får man det att spinna på i trevlig form

Gambit

  • Medlem
  • 2002-08-20 23:13

Om grafikkortet inte har arbetat så mycket tidigare, så blir det som att spela Quake hela tiden nu. Grafikkortet går på högvarv så fort man rör musen. Kan det bero på det?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-20 23:21

Efresom grafikkortet används effektivare under Jaguar, så kan jag mycket väl tänka mig att datorn blir varmare. Har du gjort en ren installation eller uppgraderat ditt gamla system? Kanske är det någon process som ligger och tuggar i bakgrunden? Kolla med terminalen och kommandot "top".

Min TiBook 550 kan gå varm av min HP multifunktionsskrivares drivrutin, den kan lägga rabarber på över 50% av systemresurserna. Jag har varit med om att fläkten har snurrat på fullvarv fast inga andra "synliga" program var aktiva.

Det är kanske ett sätt för Apple att sälja fler datorer. De gamla brinner upp tack vare Jaguar!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-21 00:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Min PowerBook G4 kör igång fläkten extremt mycket under Jaguar. Vet någon vad detta kan bero på, och om det går att göra något åt? Tänkte först att det kunde vara sommarvärmen, men den har inte betett sig så tidigare under sommaren.

Min 500/512 verkar ha blivit fläktlös under Jaguar ! Men så har jag ju inga kretsar som arbetar med quartz extreme! :rolleyes:

Dessutom har jag booken på en ergonomisk (?) lutande platta av plåt, som leder bort en del av värmen!
(Jo - har gjort den själv

)

[ 21 Augusti 2002, 00:22: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

  • Medlem
  • 2002-08-21 00:40

Händigt !

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 08:19

Hur fick du till böjen i plåten? Jag börjar töttna på DV-bandsfodralen...

Blir inte undersidan/kanten repig?

Vilket är djungelns händigaste djur?
- Snickarboan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-21 09:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Hur fick du till böjen i plåten? Jag börjar töttna på DV-bandsfodralen...

En rejäl bockningsmaskin!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Blir inte undersidan/kanten repig?

Jag putsade bort de vassa kanterna från plåten innan jag lackade den.

Kommer dock att minska lutningen en aning, men det är faktiskt behagligt med lutande tangentbord - dessutom kommer ju skärmen lite högre.
Hade från början tänkt sätta fast en kylfläns på undersidan, men det blev inte av och verkar inte behövas.

[ 21 Augusti 2002, 09:06: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

1
Bevaka tråden