Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag göra så att min dator inte blir stulen?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har börjat bli paranoid! Alla människor omkring mig tänker "Snygg dator, den vill jag ha! Höhöhö... Nu när han vänder ryggen till så tar jag den...".

Nej, nu ljuger jag. Det är inte därför jag vill ha ett lås. Utan det är för att jag ska ner till Dreamhack med min iBook och jag vill gärna ha kvar den när jag åker hem också.

Jag har kollat på Apple Store. Det finns två lås att välja mellan. Vad är bäst av dom? Båda alternativen ser rätt lika ut.

Finns det inget med ett alarm som piper, kortdragning eller fingeravtryckings -lås? Odörlås hade jag för mig existerade nu, eller?

Vilket tip som helst som gör att min iBook inte går att stjäla skulle vara väldigt tacksamt! (Förutom att inte ta ner den, for that is not an option!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-03 13:57

Ett tips är att inte förvara den i en väska som skriker ut "Här ligger det en dyr dator, stjäl mig". Istället för en datorväska kan det vara smart att förvara den i en "vanlig" axelväska eller liknande.

Lämna aldrig datorn oövervakad! Inte ens om du bara ska gå på toaletten eller äta lite mat. På Nordic Lan i Umeå vet jag två pers som blev av med sina bärbara, bl.a. en splitterny Dell för 35000:-. De hade lämnat sina datorer för att gå och äta lite. De som satt bredvid på samma rad hade lovat att se till datorerna men märkte aldrig att de försvann. Att folk inte kan hålla fingrarna i styr och låta bli andras saker. Grrrrr!

[ 03 November 2002, 14:02: Meddelandet ändrat av: Anton_S ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 15:23

Det finns ett larm som limmas på datorn. Det väsnas och beter sig om man inte har acess till den. Det var något försäkringsbolag som hade det med i ett kit. Har sett dem på en del IT-mässor, men glömt vad de heter. De hade ivarjefall NOLL i självrisk vid stöld så larmet funka nog.

MEN det var en ganska stor mojäng som skulle klistras på. hur snyggt är det på ett lock? Sen ökade det vikten och jag är skeptisk till att man skulle vara nöjd med det i längden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 15:47

Jag köpte en vajer med hänglås från Qualtec (Kensington har en liknande produkt). I paketet igår ett hänglås, en smal stålvajer, två stålöglor som man kan limma fast på datorn/utrustningen om man vill, superlim och en liten säkerhetsögla för bärbara datorer. Fungerar mycket bra. Förvaras i en liten påse med blixtlås.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 03:16
Ursprungligen av Mondo:

Jag köpte en vajer med hänglås från Qualtec (Kensington har en liknande produkt). I paketet igår ett hänglås, en smal stålvajer, två stålöglor som man kan limma fast på datorn/utrustningen om man vill, superlim och en liten säkerhetsögla för bärbara datorer. Fungerar mycket bra. Förvaras i en liten påse med blixtlås.

Här finns en liten läskig film om hur man dyrkar ett Kensingtonlås (av den sort som man sätter på datorn) med en toalettpappershylsa.
Jag hoppas att de har uppdaterat låskonstruktionen i de lås de säljer numera.

Ursprungligen av jahve:

Här finns en liten läskig film om hur man dyrkar ett Kensingtonlås (av den sort som man sätter på datorn) med en toalettpappershylsa.
Jag hoppas att de har uppdaterat låskonstruktionen i de lås de säljer numera.

Provade precis detta på en hårddisksläde i en pc och jag kan intyga att det funkar.. Tekniken alltså, inte låset
Både jag och pappa blev lika paffa

Tack för tipsen! Ska genast försöka söka upp produkterna.

Anton S, det var just efter det som hände på Nordic LAN som fick mig att tänka till om min iBook. Den andra killen (han som inte hade Dell) går i min skola.
(Jag har hört att många i hans klass tyckte det var rätt åt honom. Hehe...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 12:44

Vad säger försäkringsbolagen om de lås som finns inbyggda i iBooken? Det lilla hål man låser fast vajern i? Räcker det?
Jag tror Kensington har en sån vajer. typ 3-400 på macoteket om jag inte missminner mig...

Ursprungligen av hicke:

Vad säger försäkringsbolagen om de lås som finns inbyggda i iBooken? Det lilla hål man låser fast vajern i? Räcker det?
Jag tror Kensington har en sån vajer. typ 3-400 på macoteket om jag inte missminner mig...

Jag har en kensington-vajer till min PB12 och det är bara ett problem och det är att fästet på vajern som fästs i datorn är så stort så om man har en lite för stor kontakt till sina hörlurar (eller en adapter till dito) så får man välja mellan hörlurar eller vajer.

Hoppas du har kodlås på vajern, annars gör du bäst i att hålla eventuella toarullar borta.. DE är riktigt enkla att dyrka upp ju

Lås...

Ursprungligen av hicke:

Vad säger försäkringsbolagen om de lås som finns inbyggda i iBooken? Det lilla hål man låser fast vajern i? Räcker det?
Jag tror Kensington har en sån vajer. typ 3-400 på macoteket om jag inte missminner mig...

Dessa bygger på att om man skall sno burken får man klippa av en wire, eller knäcka loss själva låset in i sidan på datorn. Det blir inte vackert burken ser verkligen super-snodd ut.

Vad man gör med lås är att man köper tid. Det tar tid för den jävel som vill sno den.
Med ett Kensingtonlås av vajertyp så kan man lämna maskinen på bordet och kanske gå och pinka på tåget mellan GBG och stockholm...

Min låskätting till min BMW-hoj kostar 2800:- inkl låset, det stoppar väldigt många men säkert inte alla....kompisens harley var låst både fram och bak. De kom med en liten lastbil med en kran på, hällde såpavatten på cementen in i porten, drog ut den med kranen, stroppade och lyfte upp den på flaket... total tid - mindre än 5 min.

Jag har ett program som hetter Ipanema som sänder ett mail till mig varje gång
jag får ett nytt ip nr, så blir den stulen och tjuven koplar upp sig på nätet så får jag hans ip
Hans

Se till att du alltid loggar ur din dator om du har känsliga uppgifter i den.
Lägg viktiga dokument i .dmg-filer (gör du via skivverktyg)
Välj "svåra" lösenord, men som du inte kan glömma förstås.

Så har jag gjort, lärt mig en läxa efter att ha blivit av med min.

  • Medlem
  • 2005-01-09 21:36

Ursäkta OT, men

Ursprungligen av Pocahontas:

Lägg viktiga dokument i .dmg-filer (gör du via skivverktyg)

Varför ska jag göra det, och hur gör det skillnad?

-Anna/ny på mac

Ursprungligen av hanshager:

Jag har ett program som hetter Ipanema som sänder ett mail till mig varje gång
jag får ett nytt ip nr, så blir den stulen och tjuven koplar upp sig på nätet så får jag hans ip
Hans

Ja det är ju en bra idé, men det förutsätter ju en del saker för att det ska fungera.
1. Man kan inte ha lösenordskyddat sitt konto. (eller fungerar det trots skyddet?)
2. Det förutsätts att nätet som tjuven kopplar upp sig från inte spärrar trafik på port 25. De flesta "bredbandsleverantörer" gör tyvärr detta och då blir det ju svårt för programmet att skicka ut ett mail.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 14:05
Ursprungligen av Martin Belak:

Ja det är ju en bra idé, men det förutsätter ju en del saker för att det ska fungera.
1. Man kan inte ha lösenordskyddat sitt konto. (eller fungerar det trots skyddet?)
2. Det förutsätts att nätet som tjuven kopplar upp sig från inte spärrar trafik på port 25. De flesta "bredbandsleverantörer" gör tyvärr detta och då blir det ju svårt för programmet att skicka ut ett mail.

/M

Man borde ju kunna använda verktyg som finns till no-ip/dyndns .com/.org eller liknande

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 13:41

Jag har en Kensington notebook slim microsaver, som fästes i datorns säkerhetshål och i andra änden är det en ögla så att man kan fästa den i något fast objekt. Det känns relativt säkert, men om man har en kofot eller liknande lär det inte vara några problem att klippa av vajern.. iof är det väl rätt svårt att kränga en dator som det sitter fast delar av ett lås i. hm. Kostar ca 650 kronor inkl moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 22:31
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Jag har en Kensington notebook slim microsaver, som fästes i datorns säkerhetshål och i andra änden är det en ögla så att man kan fästa den i något fast objekt. Det känns relativt säkert, men om man har en kofot eller liknande lär det inte vara några problem att klippa av vajern.. iof är det väl rätt svårt att kränga en dator som det sitter fast delar av ett lås i. hm. Kostar ca 650 kronor inkl moms.

Min fd handledare hade sin powerbook titan fastlåst med en sådan (jag också för övrigt). Efter en 5 min kaffepaus kom han tillbaka till sitt skrivrum och fann låset med en del av datorns kant där låset sitter fast. Med ett ordentligt ryck hade alltså datornsram gått sönder! Så mycket för den titanen eller vad det nu är för material i ramen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 22:55
Ursprungligen av magnur:

Min fd handledare hade sin powerbook titan fastlåst med en sådan (jag också för övrigt). Efter en 5 min kaffepaus kom han tillbaka till sitt skrivrum och fann låset med en del av datorns kant där låset sitter fast. Med ett ordentligt ryck hade alltså datornsram gått sönder! Så mycket för den titanen eller vad det nu är för material i ramen.

ja, och med tanke på hur lätt det tydligen är att öppna låsen (däremot inte att stänga den igen %&/(¤%&(&%!!!) känns det ju lite mindre säkert redan.. man får väl trösta sig med att normaltjuvar förhoppningsvid inte känner till dyrktrixet, och försöker undvika att ha sönder datorn eftersom den då lär minska i värde rätt rejält.

  • Medlem
  • 2005-01-05 23:03

Du kan ju dra igång det här innan du ska på LAN eller liknande.
Då är det ingen (tror jag) som får igång din iBook om dom snor den genom att starta
från andra system eller skiva.
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/openfirmwarepassword.html
Men det var ju inte detta du ville ha igentligen.

/Daniel

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 23:29

Det skall gå att förhindra att datorn sätts igång med hjälp av externa skrivor genom att man aktiverar ett speciellt lösenordsskydd, vad det nu heter.

Finns det någon som använder detta?

  • Medlem
  • 2005-01-05 23:35

Sverker klicka på länken ovan jag tror det är det du menar.

/Daniel

Finns det HDD/BIOS lås som fungerar bra för Mac? På de flesta PC datorer behöver man bara resetta datorns BIOS så har man tagit bort HDD låset eller liknande. (ta bort klockminnet?)

Hur skall man på bästa sätt skydda sin mac från att stjälas och formatteras om?

Finns det sätt att knäcka det eller är dom helt idiotsäkra?
(borde ju gå att resetta OF låset även på en Mac? tänk om man glömt lösenordet!)

Det är ju en viss tjusning om man vet att tjuven kommer slänga
datorn av ren frustrationen över att inte kunna använda den. Den blir
ju dessutom osäljbar om den inte går att göra någonting med!

Tacksam för tips!

Ursprungligen av ADG:

Du kan ju dra igång det här innan du ska på LAN eller liknande.
Då är det ingen (tror jag) som får igång din iBook om dom snor den genom att starta
från andra system eller skiva.
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/openfirmwarepassword.html
Men det var ju inte detta du ville ha igentligen.

/Daniel

  • Medlem
  • 2005-01-10 22:05
Ursprungligen av kebarb:

Finns det HDD/BIOS lås som fungerar bra för Mac? På de flesta PC datorer behöver man bara resetta datorns BIOS så har man tagit bort HDD låset eller liknande. (ta bort klockminnet?)

Hur skall man på bästa sätt skydda sin mac från att stjälas och formatteras om?

Finns det sätt att knäcka det eller är dom helt idiotsäkra?
(borde ju gå att resetta OF låset även på en Mac? tänk om man glömt lösenordet!)

Det är ju en viss tjusning om man vet att tjuven kommer slänga
datorn av ren frustrationen över att inte kunna använda den. Den blir
ju dessutom osäljbar om den inte går att göra någonting med!

Tacksam för tips!

Har läst på lite om OF det var ju inte så svårt att komma förbi.
Skulle också vilja veta om det finns något annat program som gör
datorn obrukbar för någon som snor den.

/Daniel

Misstänkte att det skulle finnas sätt att kringgå även OF låsen!

Vart hittade du information om detta? Kanske finns
det sätt att fixa den mer säker?

/Kebarb

Ursprungligen av ADG:

Har läst på lite om OF det var ju inte så svårt att komma förbi.
Skulle också vilja veta om det finns något annat program som gör
datorn obrukbar för någon som snor den.

/Daniel

  • Medlem
  • 2005-01-11 21:26
Ursprungligen av kebarb:

Misstänkte att det skulle finnas sätt att kringgå även OF låsen!

Vart hittade du information om detta? Kanske finns
det sätt att fixa den mer säker?

/Kebarb

Denna sida och det finns fler att läsa på där det står ungefär samma.
http://www.securemac.com/openfirmwarepasswordprotection.php
Jag har inte en aning om hur det ska gå att göra den säkrare men hittar du
något får du gärna berätta.

/Daniel

Man kan ju aptera en liten sprängladdning i datorn.
Sätt fast datorn med kabel och en form av magnetlås.

Flyttar man datorn, börjar den ticka, då måste man inom 5 minuter vrida om ett lås man monterat i datorn...
Om inte..flyende tjuv...tjoff ......

Förhoppningsvis så är tjuven utomhus med datorn då....helst ska han ha den i bilen..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 21:46
Ursprungligen av Pocahontas:

Man kan ju aptera en liten sprängladdning i datorn.
Sätt fast datorn med kabel och en form av magnetlås.

Flyttar man datorn, börjar den ticka, då måste man inom 5 minuter vrida om ett lås man monterat i datorn...
Om inte..flyende tjuv...tjoff ......

Förhoppningsvis så är tjuven utomhus med datorn då....helst ska han ha den i bilen..

Det hela är ju lysande. Annars kan man byta ut batteriet mot en sprängladdning. Det borde då vara förhållandevis enkelt att bygga en detonator som känner av när datorn kräver elektricitet från batteriet/sprängladdningen. Batteriutrymmet är ju dessutom så stort att man kan klämma in en vådlig massa sprängdeg (eller annat lämpligt pang-pang). Tjuven som av nyfikenhet öppnar datorn får sona för sitt brott när datorn vaknar ur vilan.
Det gäller dock att se till att man inte sitter framför datorn vid plötsligt strömavbrott...

Och se till att ha backup...

Det finns inget arrangemang som är så säkert att det inte kan bräckas. Hårdvara kan enkelt ersättas, även om det kanske inte är billigt, men att förlora innehållet är den stora katastrofen.

Det finns bara två sorters människor - de som har förlorat data, och de som ännu inte har det...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 14:57

(Förlåt, lite OT)

Haha, en kompis berättade om hans vän som var på LAN och låste ihop sin iBook med polarens bärbara pc och trodde att de var säkra då av nån anledning. När de vaknade på morgonen var båda maskinerna borta...

Det var inte så smart.

Bevaka tråden