Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varm iBook

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är nybliven ägare till en iBook, 14-tums modellen. Jobbar med den i princip hela dagarna, och har mycket besvär av att den blir väldigt varm under vänsterhanden, dvs där hårddisken ligger. Just nu sitter jag med lyft handlov och armbågen på en pärm.. inte hållvart i längden. Har varit inne hos återförsäljaren som jämförde med sina demo-ex, vilka oxå var varma. Deras lösning på problemet var alltså att konstatera att "det är så" och att jag väl fick hitta något att lägga emellan. Nu undrar jag:

- är detta ett känt problem?
- har någon därute hittat en smart lösning på hur man hanterar det?
- kan jag på något sätt hävda att det är en felkonstruktion eller liknande och begära att köpet ska gå tillbaka (eller byta mot en annan modell)?

Lite förtvivlad/Anna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anna K:
Hej!

Är nybliven ägare till en iBook, 14-tums modellen. Jobbar med den i princip hela dagarna, och har mycket besvär av att den blir väldigt varm under vänsterhanden, dvs där hårddisken ligger. Just nu sitter jag med lyft handlov och armbågen på en pärm.. inte hållvart i längden. Har varit inne hos återförsäljaren som jämförde med sina demo-ex, vilka oxå var varma. Deras lösning på problemet var alltså att konstatera att "det är så" och att jag väl fick hitta något att lägga emellan. Nu undrar jag:

- är detta ett känt problem?
- har någon därute hittat en smart lösning på hur man hanterar det?
- kan jag på något sätt hävda att det är en felkonstruktion eller liknande och begära att köpet ska gå tillbaka (eller byta mot en annan modell)?

Lite förtvivlad/Anna

Nope, tror inte du kan hävda att det är en felkonstruktion. Eftersom vad jag vet så innehåller inte iBook någon fläkt, och på grund av detta så blir den oerhört varm. Fast jag sitter med en TiBook så kan jag nog garantera dig att den blir varmare än din iBook, trots att min har fläkt.

Det är nog som återförsäljaren sa, det bara är så, tyvärr. Fast någon iBook ägare i froumet kankse är lite mer inne på en bra lösning av Anna´s problem, som kankse akn underlätta för mig med när jag har min TiBook i knät

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 16:02

Man kan pallra upp datorns bakände med två suddgummin. Ja, det funkar! Luftväxlingen under datorn blir bättre och det sänker temperaturen. Ett alternativ är förstås att borra rätt stora hål i skrivbordet och montera fläktar under bordsytan...

[ 19 Augusti 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Varmt och skönt på vintern?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-19 16:06

Finns några saker du kan göra för minimera problemet:

- Om du jobbar med iBooken hela dagarna gissar jag att du oftast sitter på ett och samma ställe. Köp isf ett externt tangentbord och mus att ha på den platsen, du kommer bort från värmen plus att det blir mer ergonomiskt.

- Köp en Coolpad som fixar lite luft under datorn så att värmen kan försvinna. Går oxå bra att bygga själv, jag brukar lägga en bok baktill under min Pismo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 16:10

Suddgummin är billigare och mer portabla...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-19 18:29

Förvisso...

Min iBook blir också ruskigt varm. Mitt tips är att ställa iBook´en på ett tomt CD-fodral. funkar bra.

Ciryon

Flyttar till rätt forum, "PowerBook, iBook & iPod"!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-19 20:32

Jag har en TiBook som blir varm som en stekpanna efter ett tag. Detta löste jag genom att bygga en ram runt den med ett fläktintag på baksidan. Fläkten kostade 195 kronor på Clas Ohlsson och är 12*12 cm, sladd med strömbrytare kostade 25 kronor.
Nu är den sval som en kyl men väsnas också därefter.

  • Medlem
  • 2002-08-19 21:20

Vintern kommer snart, då kan det vara bra att ha något att värma händerna på...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anna K:
är detta ett känt problem?

Det är väl mer att se som en "fitjure". Min 12" iBook blir också varm. Jag får ofta ont i handlederna när det blir varmt under dem så jag kan inte sitta för länge med maskinen, tyvärr. De flesta moderna notebooks blir varma ovanpå, det är tyvärr inte mycket att göra åt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
- Köp en Coolpad som fixar lite luft under datorn så att värmen kan försvinna. Går oxå bra att bygga själv, jag brukar lägga en bok baktill under min Pismo.

Jag kan även rekommendera denna produkt. Använder den dagligen med min iBook och den fungerar superbra.

Jättetack, go´vänner! Det verkar som om både hjälpsamhet och kreativitet finns i överflöd i detta forum. Ska sno alla suddgummin på närliggande skrivbord imorgon..

/Anna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 23:12

Jag har testat allt. Suddisar är bäst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daniellindskog:
Jag har en TiBook som blir varm som en stekpanna efter ett tag. Detta löste jag genom att bygga en ram runt den med ett fläktintag på baksidan. Fläkten kostade 195 kronor på Clas Ohlsson och är 12*12 cm, sladd med strömbrytare kostade 25 kronor.
Nu är den sval som en kyl men väsnas också därefter.

Kan rekommendera dig att gå exempelvis till datorbutiken.com och köpa en Papst 12x12cm fläkt. De är tysta, trevliga, och skyfflar massor av luft.

  • Medlem
  • 2002-08-23 09:35

Va förvånad jag blev igår.. en fläkt drog igång
i min ibook, jag trodde inte det fanns någon!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: garda:
Va förvånad jag blev igår.. en fläkt drog igång
i min ibook, jag trodde inte det fanns någon!

Japps, finns en fläkt längst bak på iaf 700 Mhz modellen. Går väldigt sällan igång dock.

Ciryon

Jag har åxå en iBook och har tänkt på samma sak. Ibland har jag satt något under för genomströmning utav luft och även tänkt köpa den prylen mattan tipsade om. Det är på G.

Dock skulle jag vilja ta upp en annan sak om du inte har något emot det.

Du skrev att du sitter hela dagarna med denna iBook och har den som arbetsdator?!

Tänk på ergonomin för din kropp! Speciellt på nacken och axlarna.

Försök att göra pauser och röra på övre delen utav kroppen då och då.

Jag vet, det låter löjligt men jag har suttit framför min iBook alltför länge och fick ont.
iBooken är egentligen inte en bra arbetsdator.
Ergonomiskt sett, dvs.
Det gäller naturligtvis alla portabla.

Ha det!

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: garda:
Va förvånad jag blev igår.. en fläkt drog igång
i min ibook, jag trodde inte det fanns någon!

Japps, finns en fläkt längst bak på iaf 700 Mhz modellen. Går väldigt sällan igång dock.

Det finns även i iBook 600 (Radeon). Om man låter iBooken ligga på en säng eller något annat som isolerar värmen brukar den gå igång. Låter rätt mycket, jag tror den dessutom har flera lägen.

Det verkar inte vara så många som känner till detta, som vissa i denna tråd, men framförallt Thomas Ytterberg på svenska MacWorld. Han borde väl veta bättre kan man tycka, men han skriver i senaste numret att "Ibooken har heller ingen fläkt som periodvis för oväsen." (i artikeln om PB vs. iBook).

  • Medlem
  • 2002-08-23 14:30

Jag tänkte bara påpeka att en iBook 700 blir VARM om man har den i knät och spelar WarCraft 3 i några timmar. Blev nästan rädd att den skulle gå sönder Fläkten gick för övrigt igång då också.

/Johan

Asså...en rekomendabel speldator är ju inte iBooken, hehehe!

Gambit

Fläkten i iBooken startar då den behövs. Jag har märkt att det startar då man verkligen kör krävande saker. Och den startar varje gång den ligger på sängen, vilket är smått irriterande faktiskt.

För övrigt: Jag låg i sängen en gång och spelade Warcraft 3. Extremt svårt, och jag och min kompis fick verkligen pisk!

[ 25 Augusti 2002, 21:19: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

Man kan ju ställa in iBooken på reducerad processorhastighet också (400 i stället för 600 i mitt fall) Jag inbillar mig att den då inte blir riktigt lika varm och om det t.ex. handlar om ordbehandling märker i alla fall jag ingen skillnad när det gäller snabbheten.

1
Bevaka tråden