Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD skiva fast i PowerBook G4:a

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 12:53

Stort problem. En DVD-skiva har fastnat i en av mina kollergors PowerBöcker. Skivan syns inte i Finders, det går inte att Mata ut den dem commando + E, eject-knappen eller eject i iTunes. Det fungerar heller inte att hålla in musknappen vid uppstart? Vad görs man!? Hjälp!

Vet inte om detta kan funka. Vi hade samma problem på jobbet, en skiva hade fastnat i en stationär G4. Där var det enda möjliga sättet att få ut skivan att bryta strömmen. När man sedan slog på datorn hoppade skivan ut. Kan vara värt att pröva, om det nu går på en bärbar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 13:31

Det hade tydligen prövats… Bryta stömmen under uppstart, bryta strömmen i finder… Rycka batteri, rycka sladd… Allt. Njet funkis…

Help…

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 13:52

Om det är en TiBook rev A, det vill säga 400Mhz eller 500Mhz så är det ett problem som Apple är väl medvetna om. Lämna in datorn så skall den åtgärdas på garantin. Givetvis så propsar du för att det skall gå på garantin, det gör det i USA i alla fall.

The Old Gem då?
Har ni provat det?

Brukar lösa det mesta.

Innan kan ni prova med att starta upp och hålla nere musknappen. Det är tecknet för Macen att skjuta ut skivan oavsett vad det är.

Om inte det funkar så är det bara gemet som återstår. Om du tittar på slotin ingången så finns det ett litet hål till höger.
In med gemet där. Rätt långt och försök trycka ut DVDn.

Funkar inte det heller ja då är det bara att lämna in den till en service verkstad som får plocka ut den för hand.

[ 12 Augusti 2002, 13:55: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

En liten fråga, ni kör inte nån dev.seed av 10.2 va? Isåfall ligger troligen problemet där, hade själv 6C48/94 el vad det nu var tidigare och där fastnade skivorna och gick inte att få ut på något sätt.. man fick boota upp i annat system.

(En liten parantes)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 14:21

Enligt personen så "finns inget hål". Jag tyckte det lät mkt skumt, men litade på henne. Kanske är fel på användaren och inte datorn?

Ska se om jag hittar ett hål… Det antog jag fanns, men hon sa annat (jag har inte sett maskinen så).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 14:38

Hållet sitter längst till höger i inmatningsspringan. Det ser inte ut som ett håll kanske men det sitter där på TiBook. Hon kanske inte uppfattade att det är den lilla blank runda plattan där man ska trycka på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 15:10

hummm… jag var och tittade på maskinen och jag inte hitta nått hål… Det går in ett gem där på sidan, men jag hittar inget hål alls… Det går inte heller att se vad man göra då inmatningsspringan har "tyg" för sig… Gah…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 15:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
hummm… jag var och tittade på maskinen och jag inte hitta nått hål… Det går in ett gem där på sidan, men jag hittar inget hål alls… Det går inte heller att se vad man göra då inmatningsspringan har "tyg" för sig… Gah…

Om man trycker på den lilla blanka biten där på höger sida i inmatningsspringan så ska CD:n matas ut. "Tyget" går väl inte ända ut i kanten?
Testa att trycka lite lätt där på höger sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 16:00

Tyget går från kant till kant på slott-in:en. Finns ingen "blank metall bit". Det är en PowerBook G4/667 av äldre modell.

Ta en titt till i hålet så får du se att "tyget" har en liten hålformation längst till höger.

Där ska gemet in.

Been there, done that, fixed it !

- Slice -

1
Bevaka tråden