Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen Spanning hack för iBooken

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läs här om hur du hackar ditt firmwire för att tillåta Screen Spanning i iBooken (Endast Radeon iBooks och det fungerar inte för det mesta på 600mhz iBooks!)´

Jag testade det i morse. ´And mark my words´ när jag säger att jag var verkligen spänd huruvida det skulle fungera eller ej! Men till min stora förvåning och nöje fungerade det! Jippi! Jag är så glad och nöjd nu att jag äntligen kan köra delade skärmar med min iBook

Jag har en iBook av Amerikansk modell på 700mhz.

Det mest förvånandsvärda? Quartz Extreme fungerar ändå, även om jag kör den högsta upplösningen på 1900 x *någonting* på 75mhz i Tusentals Färger. Visst, OS X blir segare, men det fungerar!

Det enda jag sitter och väntar på nu är ett hack som möjligtvis kan göra så att jag kan ha högre upplösningar på min iBook... Då är livet komplett!

Fortsättning:

Jag testade programmet SwitchRes X, och den visar möjlighetena att iBooken kan klara högre upplösningar (men alternativen är grå/utgråade).
Så frågan är om alternativen är utgråade på grund av att skärmen inte stöder det eller för att Apple deaktiverat det...

Men Utvecklaren verkar vara intresserad i saken, och säger på sin hemsida att han försöker kolla vad problemet är.

[ 24 Oktober 2002, 09:59: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

Det där fungerade grymt bra! Tack för tipset, plötsligt har iBooken blivit myyyycket bättre!

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-10-24 10:33

Om du hyser förhoppningar att köra högre upplösningar på den inbyggda LCD-skärmen, så kan du lägga ned det.

Men det funkar alltså att köra högre upplösningar när man kör på en extern skärm?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Om du hyser förhoppningar att köra högre upplösningar på den inbyggda LCD-skärmen, så kan du lägga ned det.

Varför?

Citat:

quote:Men det funkar alltså att köra högre upplösningar när man kör på en extern skärm?

Ja.

[ 24 Oktober 2002, 11:03: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

  • Medlem
  • 2002-10-24 11:06

-Varför?

-Därför...

...att alla LCD-skärmar har en fixerad fysisk upplösning som inte går att påverka. Varken upp eller ned, med förväntat resultat.

Dock: det går att justera ner upplösningen genom att grafikkretsarna interpolerar eller vad det kallas, men resultatet är förstås en mycket suddig bild eftersom skärmen är gjord för en och bara en upplösning.

  • Medlem
  • 2002-10-24 12:00

iBooken skulle kunna köra t ex 512x384 med god kvalitet. Andra upplösningar betyder att den måste köra vissa pixlar enkla och andra dubblerade, vilket ger ett minst sagt fult resultat.

  • Medlem
  • 2002-10-24 13:34

funderar på om jag ska våga göra det eller inte. hade ju varit surt om det skulle hända något med datorn som bara är ett par månader gammal... hmm.
läst lite på macnn.com och deras forum. verkar ju funka för dem som har en 700 som jag har.

  • Medlem
  • 2002-10-24 13:51

Jag tror det värsta som kan hända är att du får starta datorn med cmd-alt-p-r, och vänta på två plong. Inte så farligt.

[ 24 Oktober 2002, 13:54: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • 2002-10-24 20:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tror det värsta som kan hända är att du får starta datorn med cmd-alt-p-r, och vänta på två plong. Inte så farligt.

inte enligt snubben på macnn som fick helt svart skärm. även efter att ha zappat pram.
fast det disskuterades något om att man kan komma in i open firmware och ändra utan att se vad man egentligen gör. ingen aning om jag ska vara ärlig. kan inget om sådant

Det var inte det minsta svårt och faktum är att jag råkade skriva fel i opern firmware först. Ingenting hände förutom att det var som vanligt när jag startade datorn. Startade om men open firmware igen och rättade till felet så funkade allt.

Tror det är praktiskt taget obefintlig risk att man pajar datorn om har en ibook 700.

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-10-24 23:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Det var inte det minsta svårt och faktum är att jag råkade skriva fel i opern firmware först. Ingenting hände förutom att det var som vanligt när jag startade datorn. Startade om men open firmware igen och rättade till felet så funkade allt.

Tror det är praktiskt taget obefintlig risk att man pajar datorn om har en ibook 700.

Ciryon

har också fixat det nu. rätt kul faktiskt.

råkade också skriva fel en gång. men det hände ju inget som sagt.
*väntar på att apple ska släppa ny firmware*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
*väntar på att apple ska släppa ny firmware*

Varför det? Du tror väl inte Apple kommer att slå på funktionen? De har ju medvetet slagit av den...

  • Medlem
  • 2002-10-28 22:48

menade typ att dom kommer att släppa ny firmware så att man inte kan modda

*med handen mot pannan* Ah, då förstår jag! Och det är däremot troligt faktiskt...

1
Bevaka tråden