Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 --SVHS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 15:22

Skulle kolla på divx med polarna härom dagen med min nya powerbook G4(550 mhz modellen). Hade en ibook tidigare som det inte var några problem med(via en apple AV-kabel), så jag trodde inte att det skulle bli några problem med min nya powerbook heller, SVHS till trots.

Jag fick dock stora problem då det visade sig att jag inte fick färg på bilden, trots att jag ställde in den på PAL.

Jag fick enbart svart-vit bild!

Någon som vet varför?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bjotob:
Skulle kolla på divx med polarna härom dagen med min nya powerbook G4(550 mhz modellen). Hade en ibook tidigare som det inte var några problem med(via en apple AV-kabel), så jag trodde inte att det skulle bli några problem med min nya powerbook heller, SVHS till trots.

Jag fick dock stora problem då det visade sig att jag inte fick färg på bilden, trots att jag ställde in den på PAL.

Jag fick enbart svart-vit bild!

Någon som vet varför?

Använder du den extra sladd som man får med eller kör du en direktkoppling via SVHS-utgången?För vad jag har förstått så finns det olika SVHS sladdar, den ena har fler stift än den andra, och använder man fel, ja då blir bilden svartvitt.
HAr testat med en kompis sladd som han köpt, han fick samma problem som du har. Men det visade sig att den bara skulle kopplas till en DVD-spelare och inte i en dator, då funkade det. Men, testa att använda den sladd som kommer med PowerBooken.
Så, ett tips är att kolla hur många stift som finns i din SVHS sladd. kolla så att det stämmer överens med antal hål som finns på PowerBooken.

Hoppas att detta kan vara en lösning på dina problem

/Christoffer Larsson

Jag hade precis samma problem som du tidigare. Det krävs att TVn har svhs-stöd för att få färg. Jag köpte en kabel som var svhs i ena änden och scart i andra. På den gamla TVn som jag hade då blev det bara svartvit.

På min nya TV som har två scartingångar är det bara den ena som har svhs-stöd, samt att det finns en svhs-kontakt.

Det är alltså troligtvis inte sladden det är fel på utan TVn. Testa hos någon som har en ny TV så ser du om sladden funkar.

Här är den diskussionen som hjälpte mig att komma till rätta med problemet.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=000301

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jag hade precis samma problem som du tidigare. Det krävs att TVn har svhs-stöd för att få färg. Jag köpte en kabel som var svhs i ena änden och scart i andra. På den gamla TVn som jag hade då blev det bara svartvit.

På min nya TV som har två scartingångar är det bara den ena som har svhs-stöd, samt att det finns en svhs-kontakt.

Det är alltså troligtvis inte sladden det är fel på utan TVn. Testa hos någon som har en ny TV så ser du om sladden funkar.

Fast i det här fallet kunde man ju önska att jag hade rätt eller hur?En sladd måste ju vara billigare än en ny TV eller?

Hoppas bara att du får igång din TV-ut på PowerBooken.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 23:00

Kan bara tillägga att det fungerar bra att visa divx på TVn med min PB 550. Det enda kruxet är att OS X inte har stöd för overscan. Det blir en svart ram runt bilden...

  • Oregistrerad
  • 2002-06-18 09:41

Tack för hjälpen allihopa!

När jag har läst igenom svaren i både den här diskussionen och den som någon länkade till, kan jag dra slutsaten att det inte spelar någon roll vilken kabel jag använder om TV:n inte stöder SVHS?

Jag använde den medföljande SVHS --> composit kabeln.

Måste jag verkligen köpa ny TV?

Hehe, mitt byte från iBook till powerbook blev mer kostsamt än vad jag räknade med

Det kanske finns ett sätt att lösa det, med någon omvandlare eller något. Jag var ändå på väg att byta ut min gamla TV så jag grävde inte djupare i det.

Lyckat till.
(som Christoffer sa, det var ju synd att det inte bara var kabeln)

[ 18 Juni 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Du kan prova att koppla via din videobandspelare.

1
Bevaka tråden