Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook med död skärm :-(

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 3 dagar gamla iBook dog nyss. Skärmen helt svart. Går att plugga i extern skärm men då känns den inte så portabel längre. Det är inte "bara" backlight som lagt av, snarare någon ledare mellan grafikkort och skärm.

Någon som har nån idé? Det kan väl inte vara mjukvarufel?

Testa en respirator!

Nej förlåt, jag förstår din förtvivlan så jag skall inte göra mig lustig på din bekostnad.

Men till saken. Är det glapp någonstans? Har du provat starta på startskiva. Har du provat att "zappa P-Ramen". Gå tillbaka i tiden....har du installerat något nyligen.

Helt enkelt kör uteslutningsmetoden....
I värsta fall så om skärmen är trasig får du lämna in den på reperation. Kan ju faktiskt kosta en hel del pengar utan försäkring. Så kolla upp vad din hem, drulleförsäkring täcker.
Om du inte har garanti förstås.

Några andra råd kan jag ej ge dig.
Lycka till!

En 3 dagar gammal iBook har väl ändå garanti?
Har testat att zappa. Ska testa med startskiva imorgon.

Men om det är skärmen som lagt av:
Är inte detta nästan "Dead on arrival"-direktutbyte?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-10 10:00

Ajdå..

Låter som datorn måste skickas iväg på reperation.
Går på garantin så det kostar inget iaf.. Mer än besväret att vara av med datorn då..

Men hör först med din återförsäljare om du kan få datorn utbytt, den är ju trots allt bara tre dagar gammal.

[ 10 Augusti 2002, 10:03: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-10 10:28

Alltid jobbigt när sånt händer.
Det borde gå att få datorn utbyt om det är ett stort fel. Annars kan du ju lämna tillbaka den och köpa en ny. Den är ju bara 3 dagar gamal så öppet köp gäller väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-10 10:32

Alltid jobbigt när sånt händer.
Det borde gå att få datorn utbyt om det är ett stort fel. Annars kan du ju lämna tillbaka den och köpa en ny. Den är ju bara 3 dagar gamal så öppet köp gäller väl?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-10 10:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
En 3 dagar gammal iBook har väl ändå garanti?
Har testat att zappa. Ska testa med startskiva imorgon.

Men om det är skärmen som lagt av:
Är inte detta nästan "Dead on arrival"-direktutbyte?

Garanti? Nej, det har man bara två dagar. Otur.

Nej, jag bara skoja. Självklart behöver du inte oroa dig. Denna har du rätt att få utbytt direkt då den verkligen är dead-on-arrrival. Om stället du köpt den på krånglar så beror det bara på slöhet för de kommer garanaterat inte ha några problem att returnera en tre dagar gammal doa till leverantören.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-10 10:48

Dead On Arrival. No Rest For The Wicked. Ring LAN-Service pronto!

Jag får snacka med leverantören på måndag. Apple Assitance fattade inte mycket...

Nu funkar den!!! Körde äpple-alt-o-p vid uppstart. då såg skärmen ut så här:

Nästa gång jag bootade upp så kom den lilla glada macen och allt var som vanligt...

Nu kan jag vara lycklig en stund till. Har de lagt till denna specialfunktion för att man ska köpa till 2 års Protection plan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-10 16:07

Äpple, alt, o & p. Vad exakt gör detta kommando?
Det var nytt för mig, känner till en massa men inte detta.

Det verkar nästan som om din iBook har en felande kabel mellan grafikkort och skärm.
Prova genom att vicka på skär men då datorn är igång. Jag har haft ett antal datorer med detta problem. Har t.o.m. fått tillbaka datorer där man bytt ut trasiga skärmar och sedan fått detta problem, slarviga servicetekniker...

Micke W: Jag har provat lite "halv-våldsamt" men det händer ingenting. Troligtvis händer det väl igen om det skulle vara det som är felet. Jag misstänkte kabelbrott redan från början men nu kan jag bara inte få den att slockna igen....

Tack för hjälp och stöd, allihop!

/David
(som har en Peter LeMarc-sjungande kräftskiva 100 meter från balkongen där jag sitter och surfar...)

  • Medlem
  • 2002-08-11 10:39

Notera att (afaik) DeadOnArrival endast gäller inom 10 dagar från leveransdatum, så om du skulle få problem efter detta skickas maskinen till Holland för reparation, och det kan ta tid säger dom som vet...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stile:
Äpple, alt, o & p. Vad exakt gör detta kommando?
Det var nytt för mig, känner till en massa men inte detta.

Power supply reset eller något liknande...

1
Bevaka tråden