Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör hårddiskbyte extremt krångligt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har ju varit uppe förut, hur man byter hårddisk i en iBook. Micke W tipsade redan för ett år sedan om en sida som har en grundlig instruktion för byte av hårddisk i en iBook. Såhär illa ser det ut:

Idag visade en kollega mig hur otroligt smidigt han bytte hårddisk på sin lilla Dell. Det fungerade ganska exakt som när man byter batteri på en iBook. Sen tittade vi på en gammal Siemens som var precis lika smidig. Och av andra har jag hört att även Compaqs bärbara är störtenkla att byta hårddisk på. Såhär enkelt är det:

Jag brukar vara skeptiskt till konspirationsteorier om Apple, men jag får ibland en känsla av att dom inte vill att det ska vara enkelt att byta hårddisk, utan att man ska hellre köpa en ny dator. För om dom ville göra det enkelt så skulle dom kunna göra det, se bara på det föredömliga skalet till en Power Mac G4. Eller hur smidigt det är att installera ett AirPort-kort i en iBook. Men byta hårddisk, näe, det ska inte vanliga dödliga göra.

Jag har spanat in en 40 gigs Fujitsudisk som Dustin bara tar 1795 kr + moms för. Skulle sitta perfekt i min iBook istället för nuvarande 10 gig. Men frågan är om jag vågar mig på ett byte själv...

  • Oregistrerad
  • 2002-06-14 14:43

Jag är spekulant på din gamla 10gig till min PB 5300cs om du byter till en större.
Ska du sälja den?

Har inte funderat på det alls faktiskt. Min största fundering var hur sjutton jag skulle få över informationen från min nuvarande disk till en ny... (Jag tror jag kan låna en extern FW-disk att använda under bytet, så det är nog inget problem egentligen.)

Jag har som du förstår inte alls bestämt mig för om jag ska ge mig på ett byte eller inte, men *om* jag byter och vill sälja den gamla disken så vet jag om att du är intresserad i alla fall!

Varför inte lämna in datorn till en återförsäljare och be dem montera den nya hårddisken? Kan ju vara värt 590* kr.

*varierar från ÅF till ÅF.

Detta ska jag aldrig aldrig göra mot min underbara lilla iBook!

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Varför inte lämna in datorn till en återförsäljare och be dem montera den nya hårddisken? Kan ju vara värt 590* kr.

*varierar från ÅF till ÅF.

Aha, kostar det inte mer än så? Ja då kan det ju kanske vara värt det. Undrar vilka i Umeå som gör sånt?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-17 01:06

Jag bytte själv på min blåbärsibook och det var faktist inte så farligt som det såg ut och det finns ju bra instruktioner på nätet. Räkna med att det tar en helkväll, dokumentera gärna med videokamera eller digitalkamera och notera NOGA vilka skruvar som ska vart.

Fast hittar du någon åf som byter för 590:- så kan det vara ett alternativ, då det ändå alltid finns liten risk att någonting pajar (men jag tror inte någon åf gör det för 590pix, inte om dom vet hur mycket jobb det är),

ÅF tar betalt per servicetimme, en del tar 590 kr per timme, exkl moms förmodligen. Skulle inte tro att det tar mer än en timme för en tekniker som gjort detta 100 ggr.

Jag var på kurs i fredags och skruvade isär och ihop en iBook, PowerBook G4 och en iMac. Ibooken var värst, inget snack om det. Massor av skruvar, som dessutom har olika diameter och längd blandat hej vilt. Det tog lite drygt en timme att komma ner till hårddisken och sen sätta ihop den igen.

iMacen var lite knepig också, mest för att det går ner en massa kablar från skärmen som måste ligga rätt när man sätter tillbaka allting. Alla delar sitter på varandra, som en hög pannkakor. PowerBooken var faktiskt lättast, ganska rättfram design och inte alls lika mycket skruvande som i iBooken.

Det finns två auktoriserade Apple-serviceställen i Umeå. Det ena (Grafit) tar bara företagskunder inom grafiska branschen, men det andra (ODS) tar privatpersoner. När jag frågade ODS vad dom skulle ha för ett hårddiskbyte i en iBook så gissade dom på 1-1,5 timmes arbete à 750 kr/timme plus moms. Så det blir rätt dyrt att gå genom dom.

Hittade detta förresten, om man vill koppla in en intern 2,5 tumsdisk via firewire:

Kostar dock 140 dollar här.

1
Bevaka tråden