Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pc+mac+adsl+trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 08:38

Hej

På vår frilansbyrå ska vi skaffa ADSL inom en snar framtid. Vi är sex pers och hade tänkt begränsa oss till ett abonnemang. Eftersom samtliga har bärbara datorer och det är ganska krångligt att dra kabel i lokalen funderar vi på om det finns något trådlöst alternativ.
Det förekommer både PC o Mac OS9 o OSX bland oss.

Skulle behöva lite info ang. lämpliga tekniska lösningar och kostnader. Tar oxå tacksamt mot tips på BRA leverantörer av ADSL.

MVH

PeterL

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av trådlöst nätverk men som ADSL-leverantör har vår firma valt Telia. Helt enkelt för att de är billigast. 500/mån för 0,5Mbit/s och även två andra hastigheter att välja på.

Har fungerat smärtfritt i ett halvår med ett avbrott på 3-4 timmar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-08 10:40

Alla basstationer klarar ju av IP, men det är inte alla som per automatik klarar av AppleTalk. OK, har du moderna som du kör LPR mot så är ju allt frid & fröjd, men har något något äldre som bara snackar äppeltjatter så måste du skaffa en som routar detta också.

Jag hade detta behov och kollade upp svenska Mac-orienterade tidningar. Dessa hjälpte mig med ungefär 0%. Men om man tittar i amerikanske MacWorld så hittar man ett antal nummer genom de senaste månaderna/åren som har haft marknadsöversikter på basstationer som skyfflar AppleTalk. Jag föll för SMC Barricade, men det finns nog ett 5-tal andra att välja på också. Om inte fler när detta skrivs. Och givetvis har jag kört SMC:n med Windows-klienter också. Den har tex en inbyggd Windows-baserad printserver och parallellport för ofrälsta skrivare. Själv kör jag en LW 630 Pro via nätverket och har installerat PCMaclan på Windows-boxen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-08 17:18

Vad jag förstår ska ni huvudsakligen dela på ADSL-anslutningen. Då skulle jag köpa en sådan här:
Netgear wireless firewall+ 4-p switch

Den har stöd för 4 trådanslutna användare 10/100 samt trådlös samt en riktig (ej NAT) brandvägg med statful inspection och larmfunktionalitet. Billig med tanke på vad den klarar.

I övrigt behövs airportkort och motsv. för PC (om nån har en bärbar PC). Skulle isåfall rekommendera 3 Com:s med XJack vilket medger att man kan fälla in antennen när man inte använder den och mao låta kortet sitta i plasten utan att antennen är i vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 18:16

Tänk på att paxa en plats nära basstationen om du kör PB G4... Räckvidden är kanske lite väl begränsad.

  • Medlem
  • 2002-08-08 20:39

...jag köpte en D-Link 713P för två veckor sedan, och är *mycket* nöjd! För mer info, kolla in
http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=151

Om ni fortfarande kör AppleTalk lär dock Netgear´s MR314 vara snäppet vassare; kolla in MacWorld´s test av wireless broadband routers:
http://www.macworld.com/2002/07/reviews/routers.html

Lycka till!

MVH//Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 23:39

Tack för detta. Vi kommer förmodligen att sikta in oss på Telia/D-link. Måste dock ta in lite kostnader på PC - kort. Inte för att jag vill utan för att jag måste

Liten följdfråga till Bob: Vad snackar vi för avstånd?
Det är relativt små lokaler 70 - 80 kvm, men det är olika rum och tjocka stenväggar.

MVH

PeterL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-11 12:48

TiBooken är riktigt rutten på Airport. Titanskalet skärmar effektivt av radiovågorna. Jag fick sätta airportstationen i mitten av min lägenhet (70kvm) för att den skulle fungera överallt. På ett annat ställe där jag installerade ADSL-Airport fick vi installera två basstationer.

Bästa ADSL leverantören är fortfarande Bostream om man kan beställa det som privatperson. Brukar gå bra till frilanslokaler. Telia är driftsäkra men har sitt urkorkade inloggningssystem.

Jag har installerat Airport och nätverk anslutna till ADSL i åtskilliga frilanslokaler. Behöver ni hjälp kontakta mig.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 09:48

Vi har en Netgear MR-314 och Telia ADSL på kontoret. I nätverket är det både Mac & PC, trådat och trådlöst blandat och det funkar prima.
Förut körde vi med en D-link 704 ethernet switch/router, den kom ihåg vilka ip:n burkarna hade och gav dem samma varje gång. Netgear MR-314 stuvar om i routing tabellen och delar ut första lediga nummer i serien när man startar sin dator.
Sen saknar jag funktionen att ge folk tillgång bara till mail och webbtjänster via trådlöst men göra vårt nätverk osynligt för dessa gäster. Någon som har en smidig lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 11:43
Citat:

quote: Netgear MR-314 stuvar om i routing tabellen och delar ut första lediga nummer i serien när man startar sin dator.

Enklast är att tilldela varje dator ett fast IP nummer. Tex 192.168.1.x där x är unik för varje dator och routern har x=1.

Citat:

quote:
Sen saknar jag funktionen att ge folk tillgång bara till mail och webbtjänster via trådlöst men göra vårt nätverk osynligt för dessa gäster. Någon som har en smidig lösning?

Enklast är väl att köpa en Netgear 314 till och ha den för gäster först och den egna efter den. Det borde gå med inte allt för mycket pill.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 12:35
Citat:

quote:Enklast är väl att köpa en Netgear 314 till och ha den för gäster först och den egna efter den. Det borde gå med inte allt för mycket pill.

Hur menar du att man ska blocka gästerna från att komma åt nätverket?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-15 12:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Om ni fortfarande kör AppleTalk lär dock Netgear´s MR314 vara snäppet vassare; kolla in MacWorld´s test av wireless broadband routers:
http://www.macworld.com/2002/07/reviews/routers.html

Jag kan lägga till SMC Barricade ABWR7004 (eller nåt sånt) som också klarar AppleTalk. Tidigare fanns den med i MacWorld´s tester, men har fallit ifrån av någon anledning. Den går fortfarande att köpa i Sverige och uppdateringar till firmware finns att plocka hem från deras site.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 23:10
Citat:

quote:Hur menar du att man ska blocka gästerna från att komma åt nätverket?

Tja, Om man först har en router (A) mot ADSL och får ett intranät där alla inkl gäster har behörighet och på det nätverket hänger ytterligare en router(B) som företagets nät heänger på borde den (B-routern) blocka bort det som ligger utanför den. I princip: Alla kommer in i hallen (A) men förbi receptionen (B) kommer bara dom som ska vara där. Har tyvärr bara en router hemma för tillfället. Ska prova när jag har fler hemma.

  • Medlem
  • 2002-08-19 23:40

Med D-Link DI713P kan man begränsa åtkomst till nätverket (LAN/WLAN) per MAC-adress. Kommer inte ihåg hur många dock (kan har varit max 4), så kolla innan ni köper om det är viktigt för er.

MVH//Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 00:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: István:
TiBooken är riktigt rutten på Airport.

Ap ap ap...beror helt på vilken rev av Powerbooken du har. Har bara blivit bättre och bättre. Tycker att de två senaste har bra mottagning.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-20 10:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Med D-Link DI713P kan man begränsa åtkomst till nätverket (LAN/WLAN) per MAC-adress. Kommer inte ihåg hur många dock (kan har varit max 4), så kolla innan ni köper om det är viktigt för er.

MVH//Kalle

Man kan lägga in 12 MAC-adresser i Netgear MR 314.

Istvan, jag förstår principen. Om du testar, berätta gärna hur det går. Har ingen lust att köpa en router till för skojs skull. Men om jag skulle få tag på en billig och det funkar som du säger skulle jag gärna bjuda på access i grannskapet.

1
Bevaka tråden