Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar eller varför inte vikbar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 11:06

Hej!
Begrepper bärbar dator är helt knäppt. Alla datorer är väl bärbara? Det vet jag efter att ha köpt 20 Macar förra sommaren. De gick att bära allihop fast det var tungt.
Min chef som är helt okunnig vad det gäller datorer sa att han skulle skaffa sig en "vikbar" dator. Han visste inte hur rätt han hade. Vikbar eller väl mer adekvat än bärbar???

Stenis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 11:12

Bärbar dator heter det.

En Mac eller pc av tornmodell med skärm och tangentbord är knappast bärbar utan snarare släpbar.

Flyttar till det bärbara-forumet.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 11:23

Vad är du för en sillmjölke? Klart att en tornmodell inkl. skärm är bärbar. Det beror bara på din egen styrka eller avsaknad av densamma. Fram för "Vikbar"

Stenis

Bo Nordlin på IDG.se kallar det för portföljdator.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sten-Åke Granberg:
Vad är du för en sillmjölke? Klart att en tornmodell inkl. skärm är bärbar. Det beror bara på din egen styrka eller avsaknad av densamma. Fram för "Vikbar"

Stenis

Hmmm, undrar vem som är sillmjölke här. Ska vi ta och vandra stockholm runt, du tar din QS tornmodell och jag tar min PB, så får vi se vem som vill stanna först ok?

Klart att bärbara skall vara just bärbara, de skall ju inte vara tungt att bära en bärbar dator.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 11:51

Jag håller med C Larsson, och ska man sedan ha med skärm och tangentbord så skiter det sig, släpbar men inte bärbar och då ska tillägas att det inte är tyngden utan omaket att bära detta i famnen. Din chef sket nog i det blå! Och det vedertagna begreppet är och jag antar att det förblir "BÄRBAR" för mobila enheter och "SLÄPBARA" kommer nog att fortsätta att heta stationära. Min Palm är en handdator, men den passar i mina skor, inte fan blir det en fotdator för det

[ 07 Augusti 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: kajjan ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 15:00

Jag kan bära med mig min PowerBook när den är igång. Inga problem.
Det behövs en rätt lång skarvsladd för att ta med tower-modellen till och från jobbet...
Bärbar var ordet. Inte barbar.

Självklart är bärbar ett bra ord som de allra flesta förstår innebörden av (utom vissa som uppenbarligen tar det lite för bokstavligt), dvs att det är en dator som man kan ta med sig på ett rimligt sätt.

Om inte så kan du testa att flyga till Stockholm över dagen med en QS, en skärm, ett tangentbord och en mus som handbagage en dag och en powerbook nästa dag så tror jag du inser vad alla andra här redan är överens om...

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-08-07 15:58

Varför inte knädator efter det engelska laptop? (handdator är ju allmänt använt...)
Eller kraftbok efter powerbook?
Ta-meddator kanske?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 21:32

Gott Gurra!!

Allt annat än bärbar är kanon

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 21:33

Gott Gurra!!

Allt annat än bärbar är kanon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sten-Åke Granberg:
Gott Gurra!!

Allt annat än bärbar är kanon

Vad har du emot ordet bärbar till en dator som verkligen är det?
Det finns ju vissa i skillnader i det som du vill kalla bärbar, en tornmodell och skärm, och vi andra som vill att en PB eller iBook skall kallas bärbar.

Vad skulle Apple skriva då?

"Köp en PowerMac G4 som är lätt att ta med, endast 10 kg på ryggen, garanterat ryggskott på köpet" eller vad?

Bara att inse, antingen är du svensk och använder ordet Bärbar, annars är du internationell och använder PowerBook alt. laptop

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 22:33

Portföljdator är en dum benämning eftersom man inte nödvändigtvis bär eller förvarar datorn i en portfölj.

Knädator låter kanske kul, men det är inte säkert att man har datorn i knät.

Vikbar dator är inte bra heller. Man viker inte datorn - man fäller ihop den. Hopfällbar dator är i så fall bättre.

Men benämningen bärbar dator beskriver precis vad det handlar om: en dator som man kan bära omkring på utan problem. Och det är också den gängse benämningen på svenska.

[ 08 Augusti 2002, 03:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1-0 till mondo65

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 03:10

Men visst: man skulle mycket väl kunna montera bärremmar från en gammal ryggsäck på en G4 och kalla den bärbar - men då får man bära skärmen på huvudet precis som Kurrekurredutterna och tangentbordet i händerna. Det kan bli jobbigt i längden om man ska ta med Macen på tunnebanan eller spårvagnen varje morgon.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 09:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men visst: man skulle mycket väl kunna montera bärremmar från en gammal ryggsäck på en G4 och kalla den bärbar - men då får man bära skärmen på huvudet precis som Kurrekurredutterna och tangentbordet i händerna. Det kan bli jobbigt i längden om man ska ta med Macen på tunnebanan eller spårvagnen varje morgon.

Glöm inte bilbatteriet hängande på magen och en spänningsomvandlare 12v till 230v fastspänd på höger ben...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 12:14

Underbart!!

Äntligen en diskussion värd namnet. Jag skall upplysa min chef att han hade fel. Kul att se att folk har ett vaket sinne. Jag återkommer med annat väsentligt och brännbart

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 12:15

Underbart!!

Äntligen en diskussion värd namnet. Jag skall upplysa min chef att han hade fel. Kul att se att folk har ett vaket sinne. Jag återkommer med annat väsentligt och brännbart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-08 16:57

Kan man inte ta med sig sina Sound Sticks (en i vardera benfickan) och Subben på ryggen. kanske man kan sitta på den när man ska fika under promenaden....

1
Bevaka tråden