Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommande för skärmdubb på PBG4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som vet vad det är för kortkommando för skärmdubblering på en PBG4?

EDIT: Oops, fel forum, flyttar till Powerbook-forumet.

[ 18 Oktober 2002, 11:19: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Ingen som kan detta? En PowerBook G4:a är väl inte så vanligt i detta avlånga land eller? :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-21 09:27

Är du säker på att det finns ett sådant kommando överhuvudtaget? Jag tvivlar faktiskt

Jag har för mig att det funnits på de äldre G3:orna nämligen.

Jag kan känna att jag blir för*****d när det är så kolosalt katastrofal uppstyrning på "dubblaskärmarfronten".

Mitt scenario: (OBS: Detta är Mac OS 9, inget snack om X:an i just detta fall)

Kopplar på en extra skärm på min PBG4:a. En 17 tums platt skönhet som jag tänkte använda resten av mitt liv.
Jag ställde den till höger om PB:n och bytte över huvudskärm, alltså, jag identifierade den stora nya skärmen som startupskärm.
I min frånvaro blir min 17tums skönhet bortbytt till en 15tums dito. Problemet är dock att den nya 15 tummaren bara klarar av 60 Hz. Och det är "monitor" inte satt till. Den är satt till 75 Hz.

Ni som kört dubbla skärmar på en Mac tidigare kanske nu i detta läga förstår var mitt problem ligger. Hur i all världens väg ska jag kunna ändra tillbaka till 60 Hz? Det är alldeles svart på skärmen. Känns ganska svårt att i blindo chansa. Det är omöjligt.

Då tänkte jag i mitt stilla sinne att det skulle finnas ett kortkommando för skärmdubblering. Då hade allt fixat sig ju

Jag är fullt medveten om att man kan byta skärm: Men det är inget svar jag är ute efter i detta läge. Jag vill veta om det finns nått annat sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-21 11:01

Zappar du PRAMet så borde väl den externa skärmen gå tillbaks till en upplösning/frekvens som stöds?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-21 15:03

Har haft samma problem på en Wallstreet en gång i tiden. Med det löste sig genom att skärmen kopplades på INNAN datorn sattes på. Då får man upp ett val "sync-mode" tror jag det hette i bildskärmsinställningarna i inställnignraden. Funkade bra för mig

Hjälpte ej med zappning av PRAM:en. Trodde faktiskt det, men icke. Jag kastade även monitorpreferencen. Men hjälpte inte heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-21 16:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Hjälpte ej med zappning av PRAM:en. Trodde faktiskt det, men icke. Jag kastade även monitorpreferencen. Men hjälpte inte heller.

hmm, skumt.. PRAMet borde ju funka. Detta har du väl testat redan antagligen men jag hade bootat upp utan externa skärmen och sedan kopplat in den under drift, på PB-skärmen borde man då kunna välja att återgå till dubblering... vad händer om du gör så eller har jag missat ngt ditt problem?

Minst 6 plong...

Mattan: Var i uppbootningsprocessen skulle jag isåfall få den valmöjligheten?

Micke W: 6 plong? Aldrig någonsin hört talas eller läst om att det skulle krävas så många. PRAM:en ska vara tom efter 3. Skumt. Jaja.

1
Bevaka tråden