Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver köpråd!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall förmodligen köpa en Tibook 550 med 384Mb ram och 40Gb HD i helgen. Vad skall jag kolla på när jag granskar den? Är en "switcher", så jag har inte så mycket rutin på appleburkarna ännu. Är det några speciella problem man skall kolla efter på just denna modellen?

Priset, 16500.-, vad tycks om det?
Tackar på förhand...

//fredrik

Några tips;
* Döda pixlar
* Färg som flagnar

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Några tips;
* Döda pixlar
* Färg som flagnar

/M

Jag har också hört det där om färg som flagnar...det vore ju inte roligt!

Som tur är har jag övertalat mac-experten majk att följa med mig och granska den in i sömmarna.

//fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:
Jag skall förmodligen köpa en Tibook 550 med 384Mb ram och 40Gb HD i helgen. Vad skall jag kolla på när jag granskar den? Är en "switcher", så jag har inte så mycket rutin på appleburkarna ännu. Är det några speciella problem man skall kolla efter på just denna modellen?

Priset, 16500.-, vad tycks om det?
Tackar på förhand...

//fredrik

Ett ganska bra pris tycker jag. Begangnad eller ny?Min gissning är att den är begangnad....
Kolla att alla pixlar på skärmen är vid "liv". Inte kul med en dator där pixlarna inte "lever" när man köper den. Tack gode gud har jag aldrig varit ute för detta.....

Är det bara datorn så vet jag inga speciella problem, det har dock förekommit att den tappat färgen, vet inte hur vanligt det är på de andra modellerna, men det finns skräckbilder här någonstans, men de tänker jag inte visa dig. De är så hemska

Du kommer inte bli besviken, det är en underbar dator. Hur vet jag?

Jag har en själv!

Jo, den är begagnad så klart. Väska och office ingår, det är också lite plus. Jag tolererar så klart inga döda pixlar, 16500.- är mycket pengar för en 20-åring!

//fredrik

[ 17 Oktober 2002, 23:36: Meddelandet ändrat av: .: fredrik :. ]

  • Medlem
  • 2002-10-17 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Några tips;
* Döda pixlar
* Färg som flagnar

/M

Jag har också hört det där om färg som flagnar...det vore ju inte roligt!

Som tur är har jag övertalat mac-experten majk att följa med mig och granska den in i sömmarna.

//fredrik

klart att jag ska följa med och kolla upp burken. hoppas att vi får chans att köra en pixelcheck på den.

Citat:

quote: Är det bara datorn så vet jag inga speciella problem, det har dock förekommit att den tappat färgen, vet inte hur vanligt det är på de andra modellerna, men det finns skräckbilder här någonstans, men de tänker jag inte visa dig. De är så hemska.

var det inte herr björnström själv som hade ett hemskt exempel på detta? har för mig att han hade haft en stålklocka ellet dyligt på sig när han använda burken

/majk

[ 17 Oktober 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: majk ]

ja - hans burk är inte fin.

Jag får helt enkelt ta av mig klockan!

//fredrik

[ 18 Oktober 2002, 00:04: Meddelandet ändrat av: .: fredrik :. ]

  • Medlem
  • 2002-10-18 03:31

testa följande

DVD Spelaren
lyssna på hårddisken ! gör gärna en grundformatering
så fort du fått hem maskinen
om möjligt kolla batteritiden om den är för dålig(pruta)
öppna programet tangentbord och kolla att alla tangenter funkar (kan vara "kaffe"skadat )
kolla att sladdarna till laddaren inte är sönderslitna eller klämda
Döda pixlar
kolla alla portar, typ usb och firewire vga.
kolla ochså att inga skruvar på undersidan är sönderdragna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: love:
testa följande

DVD Spelaren
lyssna på hårddisken ! gör gärna en grundformatering
så fort du fått hem maskinen
om möjligt kolla batteritiden om den är för dålig(pruta)
öppna programet tangentbord och kolla att alla tangenter funkar (kan vara "kaffe"skadat )
kolla att sladdarna till laddaren inte är sönderslitna eller klämda
Döda pixlar
kolla alla portar, typ usb och firewire vga.
kolla ochså att inga skruvar på undersidan är sönderdragna

Heta tips ifrån love!

Tackar!

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-18 10:32

Har du kollat om det är DVD-spelare CD-RW eller combo-drive??? Det kan ju spela roll...

Själv skulle jag inte gärna ha min PB G4 utan dvd-spelare. Skönt att ligga på soffan och kolla på film med magvärmare.

Någon död pixel kan man stå ut med. jag har en strax under menyraden mitt på skärmen. den lyser alltid röd men stör egentligen aldrig.

Kolla också så att du får den lilla S-VHS till Video-sladden för att plocka ut videosignal till tv eller video.

Pruta om det fattas gummipluttar under datorn och mellan skärm och datorn. De sistnämda slits ner rätt fort dvs de är antagligen nerslitna. Lite repor tycker jag också att man tolerera, det är ett arbetsredskap inte en accessoar!

Lyft på tangentbordet och se att allt ser OK ut.

Du lär bli mycket nöjd. Jag är grymt nöjd med min PB G4 500MHz. Fyll på med mer internminne allt eftersom så kommer du att vara nöjd länge länge.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-23 23:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:
Jag skall förmodligen köpa en Tibook 550 med 384Mb ram och 40Gb HD i helgen.

Hur gick det Fredrik? Blev det en TiBook? I så fall, grattis, det är en kanonburk!

Hasse

Kort sagt:

Bra dator, bra pris...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .: fredrik :.:
Jag skall förmodligen köpa en Tibook 550 med 384Mb ram och 40Gb HD i helgen.

Hur gick det Fredrik? Blev det en TiBook? I så fall, grattis, det är en kanonburk!

Hasse

Hrm...det gick inte så bra. Jag ställde till det helt enkelt.
Fråga mig inte varför bara... jag skulle skämmas så mycket.

Så nu sitter jag här med en massa pengar, men tyvärr ingen burk.
Nåja, har jag väntat 3 år på att bli en "switcher" kan jag nog hållas på styva linan ett tag till...

//fredrik

  • Medlem
  • 2002-10-25 10:57

Jag vill personoligen inte aaaaaalllssss veta vad som hände...

- Vad hände?

/Fredrik den 2:e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 13:39

Såg just en likadan men med mindre HD och mer minne som kommit upp till försäljning, men den ser lite dyr ut i mina ögon... här

[ 25 Oktober 2002, 13:40: Meddelandet ändrat av: Earth ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Såg just en likadan men med mindre HD och mer minne som kommit upp till försäljning, men den ser lite dyr ut i mina ögon... här

Själv skulle jag bli överlycklig om jag kunde komma upp i 16-17000 för min PB 550

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 17:20

Kan du vänta i några veckor eller så så lär TiBook 550 sjunka en del i pris. Det kommer en ny modell snart, och då lär 550 bokens värde gå ner.

Jag har en TiBook 550 själv, och är relativt nöjd med den. Fast den börjar kännas lite långsam. Om några veckor kanske man kan köpa en 667Mhz burk för samma pengar som en 550 idag??? (Vem vet?)

Om du bestämmer dig för 550 modellen så skulle jag i alla fall pruta ner den till 15 000. Detta förutsatt att exemplaret i fråga är i prima skick, och att den har inbyggd CD-brännare. Annars skulle jag absolut betala mindre!

Hm...jo, den lär sjunka i pris nu tror jag.

Fast nu har jag något nytt på gång, en iBook 700, combo, 30Gb, 256Mb Ram för 17000.-. Den är endast 2 månader gammal så jag tycker det verkar helt ok. Vad tycker ni? Blir nog en sådan i alla fall...

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 21:01

PowerBook´en är ett bättre val - en G4´a klassar lätt ut en G3´a.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
PowerBook´en är ett bättre val - en G4´a klassar lätt ut en G3´a.

Säg inte så! Nu när jag bestämt mig... fast det känns ändå bra, iBooken är ju så mycket nyare också, endast två månader gammal liksom. Nåja, vi får se...

//fredrik

Någon som förresten har koll på apples garantivillkor? Enligt konsumentverket gäller ju inte garantin vid "andrahandsköp" om inte annat framgår av garantivillkoren. Sådant är ju inte roligt!

//fredrik

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-26 20:41

Om du har/köper Apple Care så följer den datorn, inte ägaren enligt Apple Support. Skulle förvåna mig mycket om garantin hanterades annorlunda.

Hasse

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Om du har/köper Apple Care så följer den datorn, inte ägaren enligt Apple Support. Skulle förvåna mig mycket om garantin hanterades annorlunda.

Hasse

Jag hoppas verkligen att det är så Hasse! Vore ju jobbigt om något problem skulle dyka upp och man skulle vara tvungen att lägga ännu mer pengar...

//fredrik

Det blev en iBook i alla fall...mycket nöjd!

Äntligen switchat i alla fall... känns bra än så länge!

//fredrik

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-10-28 16:54

Grattis Fredrik Själv har jag inte lyckats switcha än trots att jag försökt i nästan 1 år! Nä skämt åsido först skulle jag ha en ibook men ville då sälja min compaq bärbara, tyvärr inget seriöst svar så nu lutar det åt en imac beställning innan jul så att jag kan plocka med mig den från Sverige när jag är hemma på julbesök.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
Grattis Fredrik Själv har jag inte lyckats switcha än trots att jag försökt i nästan 1 år! Nä skämt åsido först skulle jag ha en ibook men ville då sälja min compaq bärbara, tyvärr inget seriöst svar så nu lutar det åt en imac beställning innan jul så att jag kan plocka med mig den från Sverige när jag är hemma på julbesök.

Jo du, iMacen verkar riktigt härlig. Jag var nära på att köpa en ett tag, men nu blev det bärbar tillslut. Än så länge känns det helt rätt.
Måste fixa en mus bara, är redan otroligt trött på styrplattan!
Let´s see...bara iPod, Powermac, iMac och en Powerbook kvar för min del, sedan har jag ett renodlat mac-hem.
Men med tanke på att det tog tre år innan jag köpte min första mac så lär det väl dröja...

Jag rekommenderar iBooken i alla fall...så här efter...hrm...9 timmar...

//fredrik

1
Bevaka tråden